ola_p
Forumsvar skapade
-
Vanliga spänband e det som gäller, gärna av varianten rejäla…
-
håller med Lars_K, då har man inte kollat noga….
Tillochmed jag har ju fått till en å annan frontside i apel… Och man ser det ganska ofta om det är bra med vind, riktning och seglare… det är ju inte det lättaste i cross-on men…
-
Såg också den… å låg nån på reabordet på sp…
-
råkar ha haft ett zero-7 6.8… och där ska det vara en del lattrotation, dvs. lattorna sticker fram, har dock inte haft nåra problem att dra tillräckligt.. men det behövs en smula uthal innan man maxar nedhalet.. och det är hopplöst om man inte trär det rätt så man slipper korsade linor… Iofs så kör jag med NP mastfot, och dom e verkligen kalas vad gäller dra nedhal… stora fina rullar å lätt att trä RÄTT… Finns en film på ftpn som heter nedhalet_riggtips.mov, där beskrivs korrekt procedur för att trä repet.
-
Jag skulle tro att det syftas på torkade manettrådar eller? bränns gör de iaf även om de är i luften…
-
se till att du trätt linan rätt… Brukar göra det enklare att dra ordentligt. Dra också ordentligt uthal innan du slutdrar nedhalet så kommer det bli ngt lättare. Masten e ju egentligen för styv, men om du kan så testa på någons 400 mast. Och fråga nån som kan om råd när du riggar nästa gång…
Jag skulle om möjligheten finns sätta förlängaren på 0cm å bara ha 25cm däruppe.
Sen e det ju inte säkert att måtten alltid stämmer….
-
15 minutersepoxi är egentligen inte att rekomendera, den blir för hård och spröd, samt att den fäster inte alltid riktigt, så det kan vandra in vatten under ändå… Men som sagt, epoxi å glasfiberväv e nog det bästa…
-
ola_p
Medlem4 september, 2003 vid 15:59 som svar på: något att satsa på(utrustningsköp för nybörjare)?Ja, samt mast, bom mastfot etc.
-
precis planing i fotstropparna till lite lagom e väl bäst??
-
Jag har bara öljetter i mina segel… Funkar fint att dra… iofs 6.3 som största… men det är iaf inga problem, bara man trär rätt, finns en film på ftpn som heter nedhalet_riggtips.mov lr nått sånt… klart värt att kolla in.
-
ola_p
Medlem3 september, 2003 vid 11:23 som svar på: något att satsa på(utrustningsköp för nybörjare)?Min gissning skulle ju vara att det är en bic rap… Vet att det stod(/står vet inte riktigt) en gammal sån på lokala shopen… Iaf, om du inte är hyggligt duktig nu så finns det mkt bättre saker att satsa på. Framförallt är den väldigt liten, om du inte är extrem lättviktare…
-
Ja… man kan ju inte påstå att det börjat bra… Kallt å vindstilla…
-
Fast jag tycker inte norths märkning stämmer helt…Sätter man dom som rekomenderat så får man ju ont i framarmen… Jag sätter dem alltid iaf 2-3cm längre fram… men jag e ju flugviktare också…
-
Jag tycker Contour stropparna e sååå bra…
snart sitter det ett par på min stora freestyle också…
Ang. brädan så seglade jag den mindre på gc förra hösten… Den var helt ok, kändes väldigt kompakt å lättseglad, men den blev dock lite studsig, öppet hav… Så om brädan bara skall vara ägnad åt hårdvindsegling (du har ju rayen) så tycker jag nog hellre att man kan kika på typ f2 style lr liknande, som e lite bättre vad det gäller att svänga å kontroll överriggat…
Men tänk om….