ola_p
Forumsvar skapade
-
Det är i förstahand optiken, och inte kamerahuset som bildkvaliteten hänger på. Lägg hellre lite extra pengar på glas och ta den billigaste kameran du kan hitta.
350D skulle jag nog tycka är den vettigaste kompromissen, dom går ju rätt billigt begagnat numera. Jag anser att 300D är lite väl gammal å trött, 400D en trevlig uppgradering från 350D. Men hellre mer pengar på optik än 400D.
Ang. Nikons hus så känns de ju framförallt något större och tyngre. Hålla så mycket bättre lär de inte göra. Lite skönare i handen kan man väl säga, men då prioriterar jag Canons låga brusnivåer. (och något vettigare optikalternativ om det är tele du skall ha)
-
@Oåxen 394262 wrote:
Spela roll…
Cheese?
-
Fast det var väl så att han ville köra det på en linuxburk, å då är ju PS inte det bästa alternativet…
Men en PS action funkar ju fint till att spara ner en bunt bilder i olika format.
-
Långa telen till Nikon är dyrt. Fast D200 ser onekligen ut som ett gediget bygge.
70–300 om du har råd, annars så finns väl 75-300at kvar som alternativ, om du skall ha nytt. Eller om du hittar canons 100-300 på begmarknaden, det borde vara bättre än 75-300 och kosta rätt lite pengar. Dom kräver lite mer ljus än de lite dyrare objektiven, men är ljuset skit så kan man ju lämna kameran i bilen å surfa istället.
-
För komplett kitt, eller bara optiken?
-
Gluggen du ”bör” ha är Canons EF 600mm/F4L IS. Den kostar dock en förmögenhet och är milt sagt lite osmidig att släpa omkring på.
Skall du hålla ner budgeten så finns canons 70-300/F4-5.6 IS som är helt ok för pengarna, Sigmas 100-300/f4 är också helt ok, och ljusstarkare i längstaläget vilket inte är att förkasta om man skall plåta action. Canons 300/F4L IS (och 400/F5.6L, samt canons 100-400) är andra alternativ, som kostar lite mer men ger bildkvalitet i toppklass.
Som sagt var vart ligger budgeten, ett 300/F4L IS kostar ~15 papp, ett 70-300 kostar ~5800kr, canons 75–300/F4–5.6 III DC kostar 2200kr… Vad har du tänkt dig att lägga?
-
Nu har du D:et på fel plats igen svenne.. 😉
Jag hade dock hoppat 300D till surf, den är låååångsam. (Men det är klart att den funkar)400Ds autofokus system är något bättre än 350D, det är den viktigaste skillnaden mellan de två husen tycker jag (sensorrengöringsprylen på 400D är iofs rätt najs också).
Räkna med att du behöver runt 300mm för surffoto. Nöjer du dig med freestyle kan dock typ ett 70-200mm vara ett intressant alternativ.
Vad har du för budget?
-
imagemagick kanske?
Kan batcha sånt har jag för mig… -
Jag har inte haft problem med det iaf. Men jag brukar se till att inte kladda ner dom sista 20-25 cm lina för att det skall vara lättare att hålla/knyta etc.
-
O–ONO är bra i sunningen, framförallt om inte vattnet är alltför lågt. Då får man nämligen platt vatten på södra sidan. Fast skall man freerida så kryssar man förmodligen upp ur sundet och kör lite längre repor.
Viktigt att inte ta den bortersta vägen, där får man numera inte parkera. Bland annat för att brandkåren sjösätter där, och att vägföreningen tröttnat på att det blir igenkorkat med badgäster.
-
Silikonspray är grymt, blir mycket lättare att dra nedhal med en behandlad tamp.
-
LS förlängarna har åtminstånde tidigare haft en något elak cleat, men se till så att du inte drar tampen mot den / inne i den när du drar nedhalet så skall det hålla bättre.
Jag försöker att alltid hålla mina förlängare med ny fräsch tamp, är en så liten kostnad så att det är helt onödigt att köra omkring med tampar som håller på att gå av.
-
Att det inte säljs några RDM i sverige låter ju lite konstigt. De flesta märkens småsegel riggas på rdm, och jag tycker det verkar som alla nyare master man ser i längder kortare än 430 är RDM. Kanske är det så att North mestadels säljer freeride/race segel i sverige?
-
Visst skall bakfoten upp, men det hjälper inte så mycket om man har för kass drag. 😉 (Landades medels ett ryggplask, förmodligen den dagens sämsta framåt)

Foto: Jonatan -
”Hantera Bifogade Filer” i det avancerade redigeringsläget.
