ola_p
Forumsvar skapade
-
Jag förtydligade mitt inlägg en aning.
Självklart har man inte rätt till vågen om man droppar in i lovart. Men håller man sig ur vägen (om personen med rätt till vågen höjdar etc.) så kan man ju rida den biten som blir ledig.
Om folk har någotsånär koll på reglerna så blir det mycket lättare med förnuftet…
Vad gäller hopp så är det väl så att man skall se till att man har såpass mycket plats neråt i vind att det inte är några problem?
-
Är det bara 3 cm så slipa ner (ta inte bort fiber i onödan), kladda epoxi på de krossade fibrerna, lägg ett lager glasfiberväv utanpå (nån ganska tunn duger fint där), slipa, måla.
Skydd på! Epoxi är onyttigt (vid kontakt, ångorna är relativt ofarliga, men slipdammet är riktigt otrevligt… Kika den andra tråden om epoxi).
-
Reglerna på apelviken.nu stämmer finfint.
Vad gäller påväg in/ut så tar aldrig styrbordsregeln över. Dvs. i gislövshammar så har babordsseglaren alltid rätt till väg.
Den som är först på vågen har rätt till den, plockar man vågen samtidigt så är det den som ligger längst upp på vågen har rätt till hela vågen. Är det ett multipeak så kan man tumma lite på det om det är uppenbart att man kommer rida två olika sektioner. Då får man dock ha koll på att den längst upp inte kommer att hinna nästa sektion (eller att man själv redan kommer att ha ridit undan långt innan seglaren i lovart når samma sektion).
Det är inte svårt att lära sig vågseglingsreglerna, det enda som är lurigt är när det i stort sett är onshore, och in/utväg varierar beroende på vilken del av viken/breaket man seglar.
Edit: Det ligger det en del i det Andreas säger, men jag tycker absolut man bör känna till reglerna. Även de flesta (ink. jag) oftast flesta lämnar lite extra plats, framförallt utanför själva brytet, om det går smidigare så. Gislövs i helgen bjöd ju inte på några utmaningar vad gäller att ta sig ut, så då kan man ju lika gärna lämna lite extra utrymme när man är påväg ut om någon rider.
Att droppa in på en våg är fult oavsett om det är hookipa eller gislövs. Även om faran är mindre i gislövs så kanske man förstör den bästa vågen för dagen någon lyckats plocka.
-
Någon som vet vilken av italienfabrikerna det är som bygger goyamasterna?
-
Får du inte in foten i orginalstropparna så har du antingen elefantfötter, eller misslyckats med att justera dom.
Contour stropparna är hursom sjukt bra (bäst), dom lämnar lite mera bredd kvar, vilket är en fördel om man tycker att orginalstropparna är för smala. Själv hade jag hellre haft det tvärtom. (men att ordna en större/bredare bricka går bort, då jag redan kör mina i största läget, och mindre vill jag inte ha)
-
Jag la upp lite bilder från gårdagen: http://olapersson.se/index.php?id=22
Lars_K: Det tror jag på när jag får se bildbevis.. 😉
Måste varit lättvindssegling och storbräda? -
Sjukt trångt, och sjukt låg nivå på kunskaperna om väjningsreglerna.
-
Inte adjustable varianten, den är inte alls lika skön.
Patrik: Skumt, jag tycker att contour stropparna äter mindre bredd än standardstroppar (och därför kör jag alltid ett hål ”tätare” med contour).
-
Alu-Hybridvarianterna verkar korkade tycker jag, ALU-delarna sitter ju på de ställen (frontbeslaget), som så småningom ger sig av materialutmatttning…
-
Jag tycker det är rätt sällan som man flyttar mellan två surfare för att direkt trycka av, för det mesta ser man ju att nått är på gång i såpass god tid så att man hinner med att byta och låta IS stabilisera sig. Vad gäller långa telen från 300 och upp så är det ju bara 400/5.6L som inte har IS bland canon varianterna.
Kör man med stativ så skall IS vara avstängt om det inte är den senaste varianten (som bara kompenserar för skakningarna från spegeluppfällningen).
På kortare brännvidder så håller jag helt med om att IS bör vara avstängt (undantaget panoreringar). Men på långa telen, om man skall handhålla, så är IS ganska trevligt.
-
Det är väl mer ”Purple fringing” än kromatisk abberation i lövverket. Vilket väl iofs också är kromatisk aberation, fast på mikrolins-nivå, alltså precis inne vid sensorn….
Nyckeln till bra bilder sitter (tyvärr :p) precis som styret säger, bakom spakarna. Det blir finfina bilder även med enklare kameror, så länge man har lite lagom brännvidd.
-
Min är personbil med en liten notis om att det finns säng i bagaget… 🙂
