ola_p
Forumsvar skapade
-
Inre?
När jag var där på morgonen så var vinkeln för kass för inre. Men yttre var riktigt trevligt.
-
Hmm, halva nypriset på ett år.. Det är en rätt entusiastisk kalkyl för småbrädor (större brädor har ju högre andrahandsvärde dock), 1/3 av nypriset ligger närmre sanningen, om det nu inte är nyskick, ”rätt” märke, och rätt storlek vid rätt tillfälle…
-
@romo 377527 wrote:
Grejen är ju den att även en JPG går att justera i datorn på samma sätt som en RAW, men det kan vara lite omständigare.
Förlusten av kvalite är nog nära på försumbar i detta skedet av din fotokarriär.Njae, en JPG lämnar ju inte alls samma utrymme för justeringar i efterhand. Men visst kan man justera en jpg också, även om vissa saker är lite svårare (justera vitbalans ex. vis)…
En korrekt exponerad JPG kan dock bli mycket bra, men det är lite känsligare med precis rätt exponering etc. Och med bufferten på D50n så får det väl anses vara ett logiskt val. Jag hade dock dragit ner uppskärpningen i kameran om det går, och göra det i efterhand istället. -
Tv bör man inte använda om man inte vill ha en viss tid (ex. vis för panoreringar), risken är att objektivets ljusstyrka inte räcker till (= underexponerad bild), eller att du bländar ner för mycket (såpass mycket att diffraktionen försämrar bildkvaliteten). Bättre är att köra på Av, börja på full öppning på gluggen, sedan ökar du ISO tills du får tillräckliga slutartider. har du snabba tider på full öppning och ISO 100 så kan du blända ner om gluggen vinner på det/du vill ha större skärpedjup. (Din sigma lär vinna rätt mycket skärpa hela vägen till f8)
4 är ju lite snål buffert, men kolla upp hur hög fps det blir när buffern är full, du kanske trots allt kan få ihop en bakåt sekvens som är aningens glesare på slutet.
Fick för övrigt mitt 300 idag, så nu skall det plåtas.. 😀
-
Själv kör jag manuellt, eller möjligtvis Av. Ska man lämna över kameran till nån som bara ska sikta å skjuta så är sportprogrammet en ok start.
Ska du frysa rörelsen helt så bör du ligga på snabbare än 1/1000, även om lite långsammare kan funka. (eller kör på 1/30 å panorera, men då får man räkna med att åtminstånde 90% av bilderna blir skit…) Är det dåligt med ljus så plocka av polfiltret om du behöver, det stjäl ju en del ljus.
Ang. stativ, du skall ändå ha så bra slutartider att det inte behövs ur skaksynpunkt, men ett enbensstativ är rätt trevligt.
Å så min personliga åsikt, plåta RAW å kör nått bra program för konverteringen, ex vis lightroom. Gör inställningarna på en bild, synka med resterande, exportera ut… Att slänga bort massor av information i kameran tilltalar inte mig. Fast får man problem med att buffern fylls för fort så kanske man kan sträcka sig till att köra jpg i nödfall…
/Ola, som väntar på ett 300mm/f4L is…
-
Jag hoppas på en morgonsession i åsa, om jag kommer loss från jobbet..
-
Absolut <7m2 och inga cambers som första segel om man inte är väldigt biffig tycker jag. Så småningom så kompletterar du med större eller mindre segel, beroende på vad du tycker är viktigast...
Väljer du paketet med 6.8an så är en tänkbar utveckling att komplettera med 8.3an i samma linje. Borde vara ett lagom steg. Bommen skall ju kunna täcka bägge storlekarna utan problem.
-
@pure 377044 wrote:
Ska köpa ny 430 mast till mina segel. Har SDM master nu men funderar på att gå över till RDM master. Men finns det något som egentligen talar emot att jag skall byta till RDM ?
Du blir tvungen att köpa en till förlängare (men det kan man ju inte få för många av(jag har 3 tror jag(på 3 segel))). SDM är lite rappare i responsen (om vi snackar master med mycket kol iaf), mestadels intressant på stora segel. 430 är brytpunkten för när valet RDM/SDM är som svårast, tycker jag.
@pure 377044 wrote:
Seglena som jag skall rigga med detta är:
GUN Sails Target 5.3 2005:a
GUN Sails Wave MC 4.7 2006:a
GUN Sails Target 6.4 2006:aTill de två små kommer du inte att ångra RDM valet, är 6.4an sydd för RDM så kommer det säkert funka bättre på RDM mast oavsett kolhalt.
@pure 377044 wrote:
Har redan en 400 SDM mast men behöver en 430 så att jag kan rigga dubbelt så att tjejen o jag kan segla samtidigt .. därför var det ju inte så svårt att övertala den bättre hälften om att jag köper masten för hennes skull.. Sen att jag kan ha den för dubbel riggning när prognosen är fallande är ju bara en detalj 😉
Tjejen blir nog glad över att få en tunnare mast som är trevligare att greppa.
Alltså, tycker du att det kan vara värt de extra slantarna så satsa på en RDM om du inte har särskilda skäl att ha en SDM.
-
Jag röstar för rosa hårigt tyg!
Skämt å sido, EVA-skum är väl vad man brukar använda… (Första googleträffen är dock från en mailinglista om rollatorhjul… 😀 ) Det borde ju gå att uppbringa nånstans.
-
@fastforward 376853 wrote:
Antagligen beror det här på att du typ bor i en av containrarna i Klagshamn och surfar varje dag medans jag bor i blåshålet (NOT!) sthlm och ofta har lång tid mellan surfen. Ett av mina segelfodral började mögla lite smått förra sommaren när jag hade det blött i sessionbagen så nu försöker jag torka allt så fort som möjligt…
Saltvatten = inget mögel… Har man seglat i sötvatten kan det vara på sin plats att se till att det blir torrt…
-
Det måste blivit ändrat på senaste eller..? Hade för mig att jag inte var junior längre.
-
@NLC 376591 wrote:
20″ var inget val, det var vad som följde med bommen och jag har hittills varit för lat och dumsnål för att byta :frown:
Dumnsnål var ordet.. 😉
Själv hade jag hellre gjort egna tampar mha rep och slang än att köra med ett par 20″… -
20″ är tokkort, satsa på åtminstånde 24″ eller 26″ om du inte har starka skäl till att välja kortare. Själv tycker jag 28″ är rätt lagom (PL, som är ungefär lika långa som pryde 30″).
Att hålla koll på vart mastfoten brukar sitta är bra, själv nöjer jag mig att hålla koll på kanterna av mastboxen i förhållande till mastfoten, och det hamnar nästan alltid så det linjerar med bakkanten. +- ett par cm beroende på bräda.
-
Jag såg en liten smart pryl häromdagen som borde funka i detta sammanhanget också.
Nämligen en takräckesförlängare, helt enkelt en pinne som hakas på och förlänger takräcket en knapp halvmeter. Tänkt till kajaker, men den borde funka för en sessionbag också. Man lyfter alltså upp ena änden på pinnen först, sedan tar man den andra änden å lyfter upp direkt på takräcket. Sen skjuter man in den på takräcket och plockar av pinnen.MYCKET lättare än att försöka hiva upp hela bagen med en gång…
-
ola_p
Medlem13 april, 2007 vid 16:55 som svar på: Teknik -Bästa sätt att konka runt surfprylarna på flygplatsen?@The_Novice 376161 wrote:
Har just rest med Air france. Dem vill att man säger till i god tid om man skall ha med sig surfgrejor, sedan får man bekräftat typ dagen innan resan i vanlig fransk maner. Min dubbelboardbag hamnade på 30 kilo (bara bagen väger ju nära 10kg…) och det var inga problem trots att hemsidan säger max 20kg, tror att det även stor att summna av alla måtten skall vara under 3m (?) men det är nog längden som är viktigast. 40 EUR inom europa /resväg gick det på.
Ah, tack för infon, skall ta å ringa fixa det nån dag då… Vad jag lyckades luska ut av bokningsinformationen så räckte det med att man hostade upp lite slantar på plats, hade dock ändå tänkt ringa å se till att få det tillagt i bokningen (eftersom det inte gick att boka på internet…).
