ola_p
Forumsvar skapade
-
Om det är alternativen så skulle jag satsa på en beg kol, om du kan hitta en vill säga. Kolbommar sparar man på. 🙂
Annars kan man ju se kolbommen som en lite mera långsiktig investering å hosta upp lite mer pengar till ex. vis chinooks kolbom som jag tycker väldigt bra om… Min behöver dock nytt grepp efter rätt mycket stentvätt…
-
Tryck på RELIST IT! så löser det sig.
-
Har haft en pryde pin längare, usel sak… Knappen fastnade ibland, och ibland sköts den iväg ur förlängaren… Löste problemet genom att sluta använda den. (Ligger på en hylla nånstans tror jag)
Kopp förlängaren från pryde var dock rätt ok.Utöver det har jag inte så mycket erfarenhet av alulängare, föredrar kolvarianterna (har en liberty och en chinook, bägge bra om än lite olika), beslaget i kol och alu-chinook är samma så alulängaren bör ju funka bra även den.
Jag skulle rekommendera QR systemet och gärna kolförlängare om du har råd…
-
@Steffo 370247 wrote:
Det får nog bli en sväng upp dit för all kolla läget. På Google maps ser man ganska bra var det bryter någonstans, synd att det inte finns fler vägar norr om Moulay.
Ja, fast det ”stora” brytet man ser är ungefär halvägs… Man skall upp till de två uddarna som ligger bredvid varandra, skulle tippa att det var vid den nedre vi seglade. Det är ju milt sagt en ganska hyffsad kryss som man helst inte tar ensam… Promenaden från revet och hem tar nog i runda slängar 1.5h om man har sönder nått, och för att göra en lång historia kort så är det inte skönt att gå så långt i varesig våtdräkt eller våtskor. Särskilt inte om man skall släpa sida saker med sig också. :tongue:
-
Största risken att bli av med grejerna är förmodligen att någon stjäl bilen…
Gissar också att ingen kommer stjäla surfprylar om det är jobbigare än att skära av ett par spännband med hobbykniv.
Skall man utomlands är det kanske ett annat läge dock.
-
Grymt Jeppo, tackar för infon. Finns nog odds på att stanna till å segla om nått pointbreak uppenbarar sig… 🙂
Bra att veta hur vägen Safi-Essaouira ser ut, hade man ju inte gissat själv… -
@Andreas F 369997 wrote:
Jag har flugit till Casablanca några gånger. Finns 10-15 biluthyrare på flygplatsen, brukar inte vara några problem att få bra priser.
Är det lungt att fixa bil även om man landar på kvällen (22.10)? Funderar lite på att ta in på hotell en natt och köra på dagen, och kanske kolla in bl.a. safi på vägen…
@Steffo 369998 wrote:
Det lär vi göra. Var ligger secret?:laugh:
Secret är ju just secret… 😉 Det handlar i varje om att kryssa 45min-1h norrut från moulay. Ett tungt bryt på sandbankar som åt två master för mig förra året. Då funkade det bara medans tidvattnet gick ut, men det är sandbankar så det lär ju ändra sig från år till år. Finns ytterligare några ställen på vägen när man kryssar (Jag tog det på 8 lååånga bogar), som borde funka, särskilt då det är lite större.
-
Ja just det, för att komma lite närmre topic så har frippe helt rätt om färgkorrigering… Ju mer tid dess bättre blir det. Men har man inte tid/lust med det så kan man ju plocka upp saturationen rakt över en aning, med risken att man förstärker eventuella färgfel… I final cut finns ett grymt bra färgkorrigeringsverktyg, men det är en aning tidskrävande att gå igenom mycket material. Men bra blir det ju. Ännu bättre blir det om man kan göra färgkorrigeringen medans man skannar sin 35mm film… 😉 Jag var med när det gjordes för en reklamfilm en gång, ganska imponerande faktiskt. Tänk Photoshops extremt kraftfulla färgkorrigeringsverktyg som jobbar i realtid (25fps), med material som kan liknas vid RAW filer för foto…
-
Intressant Jeppe, men jag saknar en analys av ”mitt” märke.. 😉
Frippe: Lärde du dig inte att North var fel prylar när du offrade lite grejer till ett par kossor? (Att kossorna har koll på vad som inte är hett och trampade sönder det är ju rätt imponerande…) 😀
-
Vi hade rätt rutten juni ja…
Var det ni som flög till casablanca? Isf, nån som har koll på vart man enklast/billigast fixar bil?
Mer folk blir det ju, men vi vet ju vart secret ligger.. 🙂
Lite omstuvade blir vi, Fidde hade annat att göra, men adde funderade på att hänga med, Jag och Jonatan har redan shoppat billjetter.
-
@Steffo 369857 wrote:
Varför flyger ni till Casablanca och inte till Marrakech om ni nu ska till Essaouria?
/Essaouira 2-17 juli
För att det var bra mycket billigare till Casablanca, särskilt om man flög från Göteborg. Och omväxling förnöjer ju… 😀 Lite längre att köra blir det ju dock.
Då synes vi kanske i essaouira/moulay…
-
Det kanske skiljer mellan plattformarna, men i min QT export så finns det lite filter möjligheter, dock inget för saturation, så det får man nog ta hand om i premiere. Du behöver väl inte exportera ut en extra gång först? Du borde kunna göra en sekvens extra där du lägger på dina filter… Men jag är inte bra på premiere så jag skall inte svära på det.
-
Enpass går snabbare men blir sämre än flerpass…
Stalltipset är att plocka tio sekunder av filmen där man har som mest rörelser och färger (största mängden data helt enkelt), som man sedan testar man på denna snutt tills man är nöjd med resultatet och använder det för att exportera ut filmen.
I vissa fall så kan man få bättre resultat med ett par filter, typ gammakorrigering och lite ökad saturation.
-
Håller med adde om att det låter som dom missatt att betala till webbhottell å betaltjänst… Maila å påpeka det för dom så löser det sig säkert.
-
85an, då du har en större bräda, och det är rätt trevligt att kunna steppa upp på en halvstor fw när vågisen känns för liten.
Det är naturligtvis en prioriterings och smaksak, men så hade jag gjort.95 kommer förmodligen kännas något stor i vågorna, 85an funkar säkert mycket bättre för vågseglingen. Endy kanske kan kommentera, han har seglat båda storlekarna av Goya FW som du överväger.
