oscar
Forumsvar skapade
-
Vilken nyare 460 mast som helst passa nog bra. Enligt min mening bäst med mer 50 % kolfiber.
-
Blåser det stadiga 5 (dvs inte under 5) så pumpar man lätt igång med 8.5.
-
De flesta Stubbies har betydligt mer total rocker och ganska mkt tailkick. Kolla Boards tester, där redovisas de flesta mått.
-
Ca 75 cm bred skulle jag gå på med ett segel på ca 8.5 kvm. S-type 137 kan ju vara ett alternativ till Carve om du vill ha lite mer slalomprestanda.
-
Är du inne på Starboard så kolla in Carvelinjen.
-
Låter som om du behöver en annan våg istället…
Små svenska sega vågor verkar inte va nåt för dig… -
30.3 med Pocket wave, vågsegel, vågfena och enkelstropp!!
Har även kört 30.2 med F2 compstyle 246, 24 freestylefena och 5.8 Gaastra Echo instabilt freestylesegel och enkelstropp.
Är man snabb eller??
Ge mig lite speedprylar så ska ni få se på rekord, hehe! 
-
Kan fortfarande inte hålla med om att de skulle vara slöa. Möjligen känns de slöare. Poppet i hopp är ju också helt grymt.
Ni måste ha kört fel stubbies och inte seglat på dem tillräckligt….

-
Jag fick med en 24 fena till min Pocket 85, stog i katalogen att det skulle vara en 22a. Men bottenshapen gör att den faktiskt funkar rätt bra med 24 framförallt innan man vant sig vid att den inte är så riktingsstabil som en vågis med mkt V. Men jag har kompletterar med en skön Kelapro 22.
-
Har för mig att man inte märker ut grynnor innanför 3 meterskurvor.
-
Jag har nu kört min Tabou Pocket Wave 85 en säsong och lyckats plocka en del fina dagar bla i Gislöv, Trollskogen och Lejet. Brädan är så tokigt skön på vågen! Snabba korta svängar med framfoten går lätt och smidigt, den håller farten skitbra och är en fröjd att hoppa med.
Det negativa är att det tar lite längre tid att vänja sig vid längden, den går lätt upp i vind när man står still vilket gör att det blir lite fler vattenstarter än vanligt när man står och guppar. Den är även lite studsig och kan slå in med nosen i mötande chop lite hårt. Den är inte heller lika rolig att bränna fram på en insjö med som en vanlig vågis pga att stötigheten men speeden är det inget fel på som vissa hävdat har klockat 30.3 knop med GPS. Freestyle funkar bra då den ju är rätt bred och glider fint i vulcans och spocks (försök
).Jag är väldigt nöjd med min pocket wave och ser fram emot många sköna dagar på min stubbie.
-
Skim är schysst om man har en skön sandstrand där vågorna rullar in så att det blir en tunn vattenhinna när de går tillbaka. Skitkul!
-
Felet många gör i början är att man försöker hoppa runt med kroppen (ungefär som du står rakt upp och ner på ett golv med armarna rakt ut åt sidorna och sen hoppar runt 180 grader). Det är INTE så man ska göra! När du seglar rakt fram så är ju egentligen överkroppen inte vriden speciell mkt eller hur? Det du ska satsa på är vrida runt det bakre benet så att underkroppen blir vriden.
Du ska ladda mot ett litet chop, flytta fram den främre handen längst fram på bommen och sen poppa till lite grann och dra upp bakbenet rakt upp och sen förra runt det under dig och sparkar ut lite som i en låg roterande karatespark
. Överkroppen vrider sig inte alls mkt utan kanske 45 grader. Huvudet vrider du runt så att du tittar bakåt i den nya färdriktningen.Handskiftet är det viktigaste i hela manövern, testa på land 1000 gånger så sitter iallafall det när du kommer ut på vattnet.
-
Va??? Är du sann eller??
-
Hypersonic är väl inte den lättaste brädan att få igång i lättvind direkt pga att den inte går att pumpa eller har jag missuppfattat saken, har själv aldrig testat en HS tyvärr. Däremot ska den väl hålla planingen rätt bra genom vindhålen.
Det jag själv funderar på är en 130 liters slalom med mer normal bottenshape runt 75-80 bred med 9 kvm. Kanske en Exocet S3….