Forumsvar skapade

Sida 125 av 201
  • oscar

Medlem
    20 april, 2004 vid 12:59 som svar på: ska det här vara nödvändigt?

Om den behöver du bara bry dig om du tävlar i Formula. Styvar upp bommen rejält.

• oscar

Medlem
    20 april, 2004 vid 11:16 som svar på: Störande jobbigt

Min bakfylla brukar inte gå över förrän jag är på vattnet…håller mig borta från vassa föremål…

• oscar

Medlem
    20 april, 2004 vid 10:07 som svar på: Störande jobbigt

Skruvmejslar funkar bra MEN tänk på att om du skulle slinta och tappa greppet så sitter den fint i benet eller magen. Ett litet misstag så….

• oscar

Medlem
    20 april, 2004 vid 09:58 som svar på: NYHET till fenboxen, US Quicklock

Så grymt smart!

• oscar

Medlem
    19 april, 2004 vid 17:27 som svar på: Största freestyleseglet?

Hur stor är du? Jag väger ca 90 och tycker det är värt att ha en 7.0 om man ska ha sitt freestylekit i lättvind dvs inga slalom eller formula prylar. Är du lättare kan du gå ner lite. Min polare väger 70 och planar lika tidigt som jag med 15 liter mindre bräda och 6.6.

• oscar

Medlem
    18 april, 2004 vid 15:54 som svar på: Nya tester av slalombrädor?

Jag skulle med vara intresserad av en scanning av testet på de stora brädorna.

• oscar

Medlem
    15 april, 2004 vid 17:45 som svar på: vill veta hur jag kommer i stropparna bäst och lät

Nu förstår jag inte, varför hoppa i stropparna innan du är ikrokad? Detta gör ju att alla vikt hamnar på brädan i stället för att hänga i riggen. Det blir svårt att hålla brädan plant. Kollade igenom Cribbs tips och han var ikrokad i sekvenserna så jag förstår inte varför du vill avråda från att vara ikrokad? Risk för kastfall eller?

• oscar

Medlem
    15 april, 2004 vid 11:48 som svar på: Pumpa rätt??

Håller med dig Ola. Är det lagom tryck så man kan hänga ut i selen så är det fördelaktigt att ha framfoten i.

• oscar

Medlem
    15 april, 2004 vid 11:35 som svar på: vill veta hur jag kommer i stropparna bäst och lät

För det första så måste du kunna segla i planingsfart och ikrokad. Klarar du det utan större problem så ska du som ett första steg se till att du har hängselelinorna någorlunda rätt placerade. En kompis som nu är mkt duktig hade enorma problem att komma i stropparna. Vi flyttade då bak hans tampar ca 10-20 cm och vips så kom han i stropparna direkt.

Problemet är alltså att om du har tamparna för långt fram så dras du framåt på brädan och kommer inte till den posistion dör stropparna naturligt är vid dina fötter.

Du placerar enkelt hängseletamparna rätt på land genom att ställa dig med riggen i vinden, ungefär axelbrett mellan händerna. När vinden tar tag i seglet ska du känna att du har balans i seglet där du håller. Placera nu tamparna ungefär mitt mellan händerna med ca 10-15 cm mellan fästena. Finjustering gör du när känt på grejerna på vattnet. Mkt drag i bakhanden, flytta nån cm bakåt och tvärtom. Det ska således kännas balanserat och bra så att du nästan kan släppa händerna utan att riggen vrider sig åt nåt håll.

NU:
    När du planat igång och krokat i hängselen så flyttar du fötterna bakåt på brädan. En fot precis framför bakre stroppen och framfoten framför främre stroppen. Det är väldigt viktigt att du HÄNGER I SELEN och inte belastar bommen med händerna för mkt. Detta gör att du avlastar brädan, nästan hela din vikt är i riggen genom selen. Försök nu sätta i den främre foten. Lyckas du med det så försök hänga i selen utan att belasta den främre foten för hårt så att brädan svänger när du sätter i den bakre foten, försök trycka den främre fotens tår nedåt istället för att belasta hälen så att brädan hålls plan. Det är alltså viktigt med trycket du åstadkommer med fötterna för att brädan inte ska börja svänga och vobbla.

Är du med? Senaste numret av boards har lite tips och bilder.

Lycka till!

• oscar

Medlem
    15 april, 2004 vid 09:00 som svar på: Kamelback erfarenheter?

Jag har också biltemas nya variant för 129:- Har bara cyklat med den än men den siter jäkligt bra på ryggen jmf med den gamla blåa varianten. Nackdelen är munstycket som inte är av bitvariant utan kräver lite fippel med händerna för att öppna och stänga. Men ett sådant kanske går att köpa löst?

• oscar

Medlem
    15 april, 2004 vid 08:58 som svar på: Pumpa rätt??

Tänk på att stå mitt på brädan dvs främre foten framåtriktad precis bakom mastfoten och bakre foten lite framåtriktad mitt mellan stropparna. På detta sätt kan du lätt hålla brädan plan och du får en posistion som gör att du lätt faller av. Axelbrett mellan händerna och pumpa mest med bakhanden. Små pumptag funkar bäst i lite hårdare vind då det inte behövs så mkt kraft för att komma igång. I lättare vindar eller när du precis känner att det kommer en lite by så kan man däremot behöva pumpa lite mer med hela kroppen. Detta funkar bäst på lite större kit som freestylebrädor och uppåt då vågbrädor har en tendens att sjunka.

På en vågis funkar det bäst om man är ikrokad med ganska tätt mellan tamparna så du känner vinden i händerna. På mitt 7.0 kör jag med noll cm mellan tamparna för att hela tiden få feedback från vinden i händerna.

En större större bräda pumpar man genom att ha böjda ben och sen släpper man ut riggen för att sedan först dra åt sig framhanden och sedan skota in med bakhanden. Svårt att förklara men händerna åker sedan lite ”slalom” när du sedan vid varje pumptag släpper ut och skotar in. Tänk dig själv at du drar åt dig framhanden och sen bakhanden, släpper ut fram sen bak och drar till dig igen…

Under denna rörelse trycker du från med benen, lite som att köra en roddmaskin om du gjort det? När du sedan får fart jobbar du dig ut mot kanten med fötterna (om det är en fet formula du kör)…

• oscar

Medlem
    13 april, 2004 vid 07:23 som svar på: Diverse undringar

Hmm, det tar max en minut att flytta tamparna några cm….lat eller ? grin.gif

• oscar

Medlem
    12 april, 2004 vid 10:19 som svar på: Teknik och trim

Ett vanligt problem är för liten fena i förhållande till bräda och segel. Vad kör du för grejer och vilka vindstyrkor talar vi om?

• oscar

Medlem
    11 april, 2004 vid 19:44 som svar på: Kite eller Windsurfing?

Testa så får du se?

• oscar

Medlem
    11 april, 2004 vid 17:54 som svar på: Tips på bra huva och freestylefena sökes.

Pro-Limits lösa huva ska man passa sig för om man inte har en dräkt som är hög i halsen. Den är nämligen väldigt kort i nacken vilket gör att det kan spola in vatten där. Inte skönt men inget problem om man kör torrdräkt med hägre krage. Jag fick börja använda min gamla GUL-luva igen…

Sida 125 av 201
Installera Surfzone som app?
PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

Surfzones app (PWA) har installerats.

Push notification permission blocked in browser settings. Reset the notification settings for website/PWA