oscar
Forumsvar skapade
-
Det är faktiskt 3-4 Linsurfare som kitar,Stefan, Lasse, Johnny.Testa LINSURFs forum på http://www.linsurf.com
Den bästa killen (som kört 1 år på Oahu) har tyvärr flyttat till STHLM. -
Låter jättebra tycker jag. Hade världens problem att ta mig runt första varvet i de första tävlingarna jag körde. Och ofta är man ju långt efter pro killarna så det är ju schysst attt hinna återhämta sig lite.
-
Ta även en titt på Pro-limits selar. Seglar själv med en team wave och den är riktigt bra.
-
Det var nog det där med volym jag syftade på egentligen även om det ine framgick så tydligt…..
-
Grejen är ju så här (trots att solbrillekille inte vill förstå det
) att ju fler som köper från svenska butiker desto bättre pris får svensak importörer från europadistributörer. Större volym ger bättre pris. Så jag kommer handla svenskt och försöka deala lite istället….
Man får bara inte vara så himla fäst vid just ett märke utan maila runt till alla butiker och bästa pris gäller..därför har jag bl a kört North nu ett tag (Hans är bra han). Stor beställning = bättre pris. -
Två nya freestylesegel. Förmodligen Gaastra Echo 7.0 och 6.2….
Får jag ett jobb ska jag bärja köra formula igen, gött att köra lite racing! -
vilken som är lättast spelar väl ingen direkt roll då det rör sig om två helt olika trick. Kan du göra en schysst carve så är väl carve 360 (downwind) rätt lätt.
Har du bra koll på backwindsegling är upwind 360 rätt lätt.
Båda kräver lite timing och känsla för vinden. -
Då är vi där igen. VOLYM! Vindsurfingmarknaden i tyskland är förmodligen världens största och de tyska importörerna får därför bättre dealer med tillverkarna. Butikerna har mycket högre volym än svenska och kan därför ha lite lägre pris per segel. Därmed inte sagt att deras marginaler är mindre då de säkert kan köpa lite biligare från tysk importör.
Jag kan hålla med om att prylarna kunde hålla lite bättre, t ex verkar en freestylebräda inte tåla en willyscipper med felplacerade hälar. Men det sker ju en ständig utveckling inom området så förhoppningsvis blir det bättre och bättre samtidigt som brädorna blir lättare och lättare. Tänk om man hade en 6 kgs bräda som tålde allt (på vattnet).
-
Tricken heter lite olika i vissa länder. I Frankrike heter t ex grubby lollyspock.
Upwind 360 är ganska lätt. Satte den på 10:e försöket och den sitter nu bra med allt från 4.7 (har inte mindre) på vågisen till 6.9 och fetbrädan.Tror jag har beskrivit hur den funkar förut här på konfen men är inte säker….
-
njaa tror inte riktigt det
finns inte många affärer som har mer än 30% marginal på sina produkter
vet nu inte exakt vad tillverkarna har för marginaler iofs
Hur förklarar du då att t ex stadium kan ha 30-50% rea på grejerna i butikerna? ger dom bort prylarna utan att tjäna något? NJA!men att dom har lägre marginaler än surfshopparna verkar inte troligt
vad menar du med detta egentligen?och om dom har det så e det bängfel det du säger att det inte finns några som tjänar pengar på att sälja windsurfing prylar
Har inte sagt att dom inte tjänar pengar, det måste alla göra för att kunna driva en verksamhet
tror som sagt inte att det är nån välgörenhet affärerna sysslar meddet dyraste med att tillverka nånting e lönekostnader
som för vilken tillverkare som helst sen kommer utveclingskostnadernaundrar just varför dom flesta har sin produktion i låglöne länder då?
Hade dom inte det så skulle du inte ha råd att köpa en bräda eller segel. AHD har även de produktion i låglönelandet Tunisien.priserna på formula brädor då?
14-16000:- för en bräda som kostar lika mycket att tillverka som en för 10000:-det är nog knappast nån skillnad på hur mycket material som går åt för att tillverka dom olika brädorna
men ändå skiljer sig priset rätt rejält åt?
Det är väldigt mkt mer kol/trä/kevlar i en formula än en freeride, så detta stämmer inte riktigt. dessutom säljs betydligt färre formulabrädor en freerides och vågisar så man måste nog ha lite högre marginaler för att hämta hem lite vinstsäger sig självt att om du har en produkt som folk vill ha så sätts det större marginaler på den produkten=högre pris till slutkund
detta stämmer och är ganska självklart.tillverkningsvolymen har då en mindre betydelse eftersom marginalerna har ökat rejält pga en hypad produkt
men som nämnt ovan; dessa produkter har inte speciellt höga volymer och det är inte här som företagen tjänar de stora pengarna, det är på de billiga grejerna som volymerna är så pass höga att det tjänas pengar, dvs freerideprylarna -
En stor freestyle (100-120 l) ska du bara köpa om du tänker lära dig trick som willyscippers och vulcans. En freeride/move i samma storlek passar bättre till trick som 360s, carvingjibes och om du vill speeda lite grann. Att tänka på är att en freestyle inte passar så bra till andra segel än just freestyle segel som har lite mer bottendrag än freeridesegel, och vill du köra 8.0 passar nog en freeridebättre.
FD74 kan nog ersätta din RRD och kännas lite sportigare på vattnet om du vill plana tidigt på sommaren och bränna omkring lite. Har testat en likadan RRD som du hade och den är ju inte sådär jättespännande, det kan jag hålla med om.
Det finns gott om tester på (bl.a FD74):
http://www.boards.co.uk
samt
http://www.surfstore.co.uk -
Precis Ian, solbrillekille har inte riktigt förstått poängen. Allt handlar om volym. Ingen som handlar med surfprylar blir rik det kan jag säga. Enda sättet för brädtillverkarna att tjäna pengar är att behålla shaperna några år så att de betalar av sig. Jämför t ex med bilindustrin, hur ofta byter de ut en modell, jo kanske var tredje eller vart femte år.
-
Säsongen i WA är perfekt då.