Forumsvar skapade

Sida 166 av 201
  • oscar

Medlem
    4 oktober, 2002 vid 20:02 som svar på: bräda…..

Vill du ha ultimat lättvindsperformance ska du satsa på en Twister 117. Funkar perfekt med 5.3 till 7.0. Otroligt bra pop på plattvatten. En cross är nog däremot bättre om du gillar att speeda lite. Läst testet på http://www.boards.co.uk så kan du nog lista ut vilken du vill ha, de tar fram egenskaperna hos de olika märkena bra.

• oscar

Medlem
    4 oktober, 2002 vid 09:37 som svar på: Exocet 2003, Formula Turbo 90 och 100

Jag ser inte riktigt vad som skulle vara så revolutionerande med detta? Ser ju nästan ut som fanaticbrädorna.

• oscar

Medlem
    3 oktober, 2002 vid 07:22 som svar på: Reactor bar?

Många av proffsen kör med dom bl a Jason Polakow. Jag kan tyvärr inte använda min på min nya Pro-limit sele men annars är den bra. Och den ser starkare ut än vanlig krok.

• oscar

Medlem
    2 oktober, 2002 vid 20:46 som svar på: Speed-segelfråga till getwet69 el andra Speedster

Har ju haft lite raceprylar för bl a tiga 260 och 284, AHD D72, WARP 8.5 och 10.2 och vet ju att det är kul när det går fort. Det låter som om jag får kolla lite mer på 8.5 segel och 65 till 75 cm brädor för att segla fort under 10 m/s. Fan vad kul det är med prylar!

• oscar

Medlem
    2 oktober, 2002 vid 19:23 som svar på: Speed-segelfråga till getwet69 el andra Speedster

Jo jag har funderat länge på att komplettera min Twister med ett riktigt ”åka fort kit”. En kompis kör på den röda 276an med VX 6.3 och ett fullcambrat gaastra proto 5.7 men han får ju ingen speed förrän det blåser 10+.
    Funderat mkt på en AHD SL58 och ett 7.5 eller 6.6. När börjar ett sånt kit bli kul, 6-7m/s eller 10+??? Om man ska åka fort i mindre än 10 så kanske det är en GT75 eller liknande som gäller?
    RRD 281an bör väl ha ungefär samma register som AHDn.

• oscar

Medlem
    2 oktober, 2002 vid 15:26 som svar på: Speed-segelfråga till getwet69 el andra Speedster

Getwet, har du testat RRD 281? Den vita från 97 tror jag. Kan få loss en sån skitbilligt i nästan nyskick. Väger 90 så den borde väl passa mig rätt ok, tror förresten jag har nåt test liggande, ska leta lite….

• oscar

Medlem
    2 oktober, 2002 vid 12:52 som svar på: Speed-segelfråga till getwet69 el andra Speedster

Attitude Inspiro är ersättaren till free diamond och ingen slalombräda á la hypersonic. När det gäller AHD ska man nog jämföra med GT75 istället som är mer race. Men test får väl visa om Inspiron är snabb.

• oscar

Medlem
    2 oktober, 2002 vid 10:25 som svar på: Prolimit våtdräkter. Bra?

Jag kör alltid med lycra tröjor under våtdräkten. Då slipper man känslan av kallt vatten som rinner längs med huden. frown.gif

• oscar

Medlem
    1 oktober, 2002 vid 14:45 som svar på: slalombräda fullt ös

Nej det gör jag INTE! Tillverkar du två master med samma längd med samma vikt en i kol en i glasfiber så kommer kolfibermasten flexa snabbare pga av sin styvhet. Precis som Freddie skrev så har kolfiber pluset att den är mkt lättare och starkare än glasfiber förutom sin styvhet.

• oscar

Medlem
    1 oktober, 2002 vid 14:01 som svar på: slalombräda fullt ös

Ja, men vad som menas är att för en given vikt är kolfiber otroligt mycket styvare än glasfiber. OCH därmed mkt snabbare flex!

• oscar

Medlem
    1 oktober, 2002 vid 13:47 som svar på: slalombräda fullt ös

Nja jag är inte beredd att hålla med. Jag är LÅNGT ifrån en expert men är det inte styvheten i kolfiber som gör den snabbare. Sen att den är lättare än glasfiber är nog bara ett plus. Kolla tex nedanstäende diagram:

• oscar

Medlem
    1 oktober, 2002 vid 11:12 som svar på: slalombräda fullt ös

Det är inte vikten som gör att en mast flexar snabbare utan kolfiberhalten. Kolfiber är en mycket ”snabbare” fiber än glasfiber dvs den återtar sin ursprungliga form snabbare. Därför är en 100% mast snabbare än en 75% mast i tvisten, och säkert lite snabbare på vattnet.

• oscar

Medlem
    1 oktober, 2002 vid 07:22 som svar på: Behöver visa råd.

Från http://www.gaastra.com kommer lite tips:

Here is a good ”how to” do a flat-water forward:

1 – You need lots of speed. Aim for a small chop, since that is the biggest ramp you will probably find in flat water. Hit it going slightly off the wind, 10-20 degrees.

2 – As you launch into the air, try to turn your board more downwind. You want the sail to rotate around, instead of up and down, so reach back with your back hand, and pull really hard. Make sure you keep your front hand near to you, so the sail doesn’t go end over end.

3 – As you rotate, you want to tuck your board really close to you, so there is less to hit the water. The hard part will be clearing your mast.

4 – If you get the mast around, then start focusing on a landing spot. Usually with this move, you butt check (land on your butt), so expect that.

5 – When you land, hang on to your gear, because it will be trying to pull out of your hands.

6 – If you didn’t do it perfect, waterstart and try again. If you did, congratulations!

Aloha,
    Jason Stone

• oscar

Medlem
    30 september, 2002 vid 18:02 som svar på: Blåsiga höstar…

Roxen var bra idag. Lite byigt men 5.3 till 5.9 funkade fint.

• oscar

Medlem
    29 september, 2002 vid 08:11 som svar på: bästa B&J brädan ?

Ja vad ska man svara på det?

Saxat från testet:
    On the Water: The first thing you notice is the size; the Maxx Ride 60 is very small. It gave us a bit of a classification problem – we included it in this test on the basis of its 60cm quoted width, but it only has 92L of volume and the DRT makes it effectively smaller still as the release edge (effective planing width) is considerably inboard of the rail, making it actually much narrower than the other boards right through the tail half.

This, plus the sucking effect of the DRT in non planing conditions, makes it a little slower to get going in marginal conditions; particularly in the hands of heavier, less experienced sailors.
    However, for those who are comfortable with the required pump-and-bear-away technique it actually gets going very well for its size, and once ’unstuck’ accelerates really very quickly indeed. It is by nature a fast board, and once planing in a reasonable blow it feels very nippy, light and extremely agile; tremendously exciting and rewarding to blast along, slightly on top of the water and ’up for action’ with a smooth but throwabout feel.

Jag förutsatt (kanske felaktigt) att han som frågade var en ganska kompetent seglare eftersom han seglat flera gånger på Maui och visste vad han ville göra. Är han inte heller för tung, över 80 kg, så tycker jag Maxxriden är perfekt för den vindstyrka han pratar om. Väger han över 80 kan han ju alltid välja 64.5 DRT som min polare är mkt nöjd med. Och F2 Mystery har fått utmärkt kritik för den som vill han en svängig rolig B&J.
    Har du testat en AB+ freeride? En kompis till mig har tre st AB+ och var först i Sverige med dessa. Jag själv uttalar mig bara om brädor som jag vet något om. Starboard förresten, har inte de fått kritik i varenda test för sitt dåliga pop?
    Du verkade fokusera på texten i testet där det står ”less experienced sailor” så då kanske den inte passar dig som handen i handsken, vad vet jag? grin.gif

Sida 166 av 201
Installera Surfzone som app?
PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

Surfzones app (PWA) har installerats.

Push notification permission blocked in browser settings. Reset the notification settings for website/PWA