oscar
Forumsvar skapade
-
I ditt fall tror jag inte det skulle göra så mycket om du inte är väldigt lätt.Om du är lätt kommer seglet kännas styvt och dött. Är du däremot tung kan du uppleva att seglet funkar bättre än det hade gjort med 430 mast. Bara att testa.
-
Kolbommar är grymt mycket bättre än alu. Du kanske inte märker skillnaden med ett vågsegel. Men så fort du kör överriggad men ett större segel kommer du definitivt märke skillnad i kontroll då kolbommar inte twistar och därför behålls profilen i seglet.
-
Ja, det är inte så kul att segla runt på en formulabräda i sommarbrisen, MEN ställ dig på samma startlinje som svenska eliten och det är garanterat en helt annan grej. Du pressar dig till det yttersta för att ta den där extra graden höjd för att nå upp hela vägen till kryssmärket utan att behöva slå en extra gång. Sen är det tokslör i full speed. Brädan dyker i vågorna och du är nära att få kastfall men du klarar dig ner till gippen och kan se fram mot ytterligare ett varv trots att mjölksyran redan sprutar i armarna. Det värsta är att du ser att Marcus Emanuelsson redan är uppe vid kryssmärket igen.
Racing är för män!
Vem som helst kan kryssa runt på en freeride och tycka att ”Jag har SÅÅÅ mycket roligare än de där formulaseglarna”. Kom igen när du testat att köra riktig racing.Okej, det är kanske inte så mycket surf i formula men fråga Anders Bringdal vad han tycker om freestyle. Inte mycket surf där enligt honom kan jag säga, han har inte en freestylebräda i sin nya AB+ linje, det är racing eller vågsegling som gäller för honom. Och hur mycket surf är det i freeride? 95% av alla vindsurfare skulle nog inte kunna kalla sig surfare.
Kolla in Scott Mckercher i Margret än masthög dag, där kan vi snacka SURF!Där har ni iallafall min åsikt. Formula rockar för alla som VÅGAR ställa sig på startlinjen.
-
Detta hände min kompis också, posten verkar slänga grejerna hejvilt omkring sig och sen hävdar de att det är för dåligt packat. Reklamera och bråka så mycket du kan så lär dom sig kanske. Uffe Larson i varberg är duktig på att laga brädor. Ring SP de har hans nummer.
-
Kul ,vi vill veta allt! Kan man följa cupen via nätet?
-
Både och faktiskt. Det är viktigt att få bak riggen för att inte få dåligt balans när man hoppar runt, dvs man ramlar baklänges med riggen över sig. Mer fotstyrning ju skarpare man svänger.
Lycka till, bara att gasa!
-
På en stor freestyle kan det vara skönare med två stroppar bak då brädan är så bred så att du får ont i vristerna när du seglar. Personlig smak avgör.
-
Då måste du köra väldigt tajta stroppar eller ha stora fossingar. Själv kör jag VÄLDIGT stora stroppar (får in hela foten) men då kör jag bara korta repor och slänger in så mkt trick(FÖRSÖK) som möjligt. Tror inte så mkt större fena på en TT(max eller?) gör nytta, isåfall en 34 då, men mycket större går nog inte att köra, kanske går iochförsig men jag har inte kört med större än 32 på TTmaxen. Brädan är ju inte heller byggd för nåt annat än freestylesegling så en större fena ser jag inte nytta med på den brädan. Stropparna är ju inte placerade så att du kan stå och hänga mot en stor fena.
-
Jo till viss del, men kombinera detta med en 19-22 fena så planar den inte så tidigt, om du inte är duktig. Många av de nya freeride/movebrädorna är ca 60 cm breda och detta kombinerat med deras 30 fenor gör mycket för planingsegenskaperna. Du står dessutom i en bättre position på en freeride/move pga stropplaceringen, du hänger mer ut från brädan och planar därför tidigare.
Fenan går i och för sig lätt att byta……men jag tror att köra en 30-34 fena på en bräda med enkelstropp bak inte ger så mkt för planingsegenskaperna då du ändå inte får det tryck på fenan som behövs.
Bredden på freestylebrädor är inte bara för planingsegenskaperna, utan bidrar även till att det blir lättare att göra alla trick, du får lättare flow genom en spock bättre balans i segeltrick mm. Annars skulle inte Kevin Pritchard köra med en 67 bred bräda i alla vindstyrkor i freestyle.
-
Det som jag skrev kan givetvis inte appliceras på en jämförelse mellan en flera år gammal freeride och en ny freestyle. Jämförelsen gäller 2002 års brädor av liknande storlek. Det tillverkarna har lärt sig på feestylebrädorna har man tagit tillvara när man designar de nya freeride och freemovebrädorna.
-
Tror inte att du generellt kan säga att en freestyle hoppar bättre. Det beror från bräda till bräda. Det som är den största skillnaden mellan en freeride/freemove och en freestyle är följande:
-kortare, fetare shape (ej regel, kolla JP som gör grymma freestyles)
-stropparna sitter längre in pga av att du oftast seglar med midjesele och vill stå längre in på brädan för att få bättre balans vid manövrar. Detta gör det oskönt att segla rakt fram länge.
-mjukare shape på kanterna för att tillåta att brädan slidar i trick som spocks och inte skär fast.
-mindre fena, de flesta freestylebrädor levereras med för små fenor för den normale seglaren. Mindre fena ger lättare spinout vilket du vill ha när du gör spocks el liknande trick.En freeride/move kommer vara snabbare, plana tidigare och ta bättre höjd, pga av större fena, vara skönare att speeda omkring med och är säkert lämpligare för flertalet seglare än en ren freestyle.
Nu har ju många freestyle brädor som skaten fler stroppositioner vilket gör den mer lämpad för freeriding. Men ska man inte ha sin bräda till att träna spocks, grubbys och andra riktigt avancerade trick med så är det nog bättre med en freemove som t ex RRD avantstyle, Fanatic cross etc du kan fortfarande testa alla trick men kommer ha en roligare bräda för mer allround segling.
-
Hmm, jag brukar försöka springa runt så tidigt som möjligt innan brädan tappar fart och går upp för högt i vind. Ska försöka beskriva hur jag gör, hoppas du förstår.
Tar ut bakre foten ur stroppen och sätter den ganska långt fram nästa precis bakom framfoten.
Överhandsgrepp på bommen och flyttar fram händerna på bommen.
Svänger upp i vind men ingen skarp sväng utan bara lite grann. brädan ska ha full fart.
Flyttar fötterna toksnabbt i följande sekvens. Framfoten ur stroppen till framsidan av mastfoten, sen ett ”hopp” med båda fötterna till andra sidan (nya framfoten vid mastfoten, bakfoten långt bak) samtidigt som jag skiftar händerna till andra sidan bommen och ”backwindar” seglet lite för att få balans. Brädan brukar ofta plana under denna förflyttning. NU har brädan stannat och jag trycker snabbt runt brädan i den nya riktningen och skotar in.Träna fotförflyttningarna på land så att de sitter.
När detta sitter kan man börja träna på att göra en riktigt snabb skarp sväng som kan vara bra i shoppiga förhållanden.
Hoppas det hjälper.
-
Nej väntar fortfarande, brädan är nästan en 2003a eller iallafall en väldigt sen 2002a så det blir nog till att vänta minst ett par veckor till.