patrikol
Forumsvar skapade
-
Fin beskrivning har precis börjat lite med hopp. Skall prova enligt den men vad är slör? En riktig landkrabba undrar.
-
Tja jag har letat förtvivlat ibland mina inlägg för att hitta någon överdrift som skulle kunna tolkas fel. Har inte hittat någon så där får du hjälpa till och visa vilket uttalande som jag har gjort som kan tolkas så att man kan ändra kitestorleken till 18 som du skriver och det är ju klart ändrar du till 18 ifrån 16 så tja kanske men säger du att jag har på någott sätt gjort sken av att man kan byta ut sin 12a mot 18 så inte än chans, det funkar inte.
För övrigt så har jag oftast sagt att du kan hantera kiten i mer m/s än tidigare inte att man kan öka kite storleken hur mycket som helst.
Om man tror att någonting är helt säkert inom kite som till stora delar använder naturkrafter för att det kommit något system som någon på nätet tycker är bra så kanske man skall syssla med fia med knuff eller kanske Knyppling!
Nej jag menar inte någon speciell person det är flera som har åsikter om UDS så det var inte personligt menat.
Jag väntar bara med spänning på några uttalande av någon duktig kiteare i Sverige som inte bara läst om systemet skall komma med något konstruktivt kritik! Bra eller Dålig!
Ute i världen har jag hittat två st som lämnat tillbaka sina system tyvärr så stod där inte varför. Däremot är det många som gillar systemet som uttalar sig på utländska siter och i oberoende tester. Men det är inte många som använder det om man tittar på tidningar och bilder/filmer på proffsen!
Så det är ju intressant! Men det kan ju bero på att det är ett nytt system eller att det inte passar dom duktiga åkarna men nu så är jag ju nybörjare så mig passar det utmärkt.
-
Häng på Lundåkra Stellan det är helt fantastiskt! Omklädningsrum med ved eldad bastu! Så jävla mysigt att värma sig efter flera timmar på vattnet, är skitskönt och sedan sitta och snacka med grabbarna. Klart bästa stället jag varit på, Jag har Sam imorgon så det får bli näset, inte lönt att åka så långt för att bara kitea i knappt en timme vill inte vara ute mer när Sam är med. Blir jävligt avis så jäkla bra ställe, ha de gött! Hälsa grabbarna och den söta tjejen! Micke vet vem det är

Visst fan kom på att du har ju vatt där för! Men gött är där i alla fall!
-
Håller helt med dig det mesta har väl redan sagts här om systemet, synd bara att det är endast två som egentligen vet vad det handlar om! Men det finns ju en eller två trådar om UDS så vi kan väl använda dom så slipper dom som inte är intresserade att läsa om det hela tiden.
-
Väldigt bra det är det som det är bäst på! eftersom du kan ta bort all kraften i kiten på sekunden, för att sedan nästa sekund bara använda den kraften du behöver precis så mycket eller lite du vill. Men prova det Johan du kommer att bli förvånad över vilken enorm frihets känsla som det är du ökar ditt vindområde betydligt, snöa inte in dig på om det är säkrare än något annat system, det är inte det som är det sensationella med systemet utan känslan när du kiteare.
Du kan få ett utdrag ifrån ett oberoende test här.
NAISH Universal Depower System
After the Recon system, Flysurf.com’s test team got its hands on the brand new Naish offering, the Universal Depower System… Making its first appearance during the 2003 summer season, UDS is now available in the shops at last. A safety system, for sure, but a lot more than just that!!!
On the beach…
Make: Naish
Model: Universal Depower System (UDS)
Finish: Very well finished, well thought out and full of invention. All the parts are high quality materials, stainless steel for instance.Design remit: In fact it’s designer Chris Bars and the Naish team who are responsible for this system. UDS is not simply a safety and control system, it also represents a sailing innovation. It’s got an incredible de-power range and a leash that pivots for those control bar rotations. It means sailing with great control and safety in even the most uneven winds.
Conclusion
Flysurf.com recommendation: If the wind picks up too much the UDS has its limits, even allowing for the amazing extension of your kite’s wind range : only thing left is to make the kite smaller (even the kite profile will pull if the wind is too strong for that size, yes, even with the rear lines fully extended.
Stick with it even if your first few goes don’t feel that satisfying, you’ve got no way of telling first time out if the system is to your liking or suits you (sir!). Lets say that UDS makes you question your riding habits, but also perhaps in terms of squeezing some extra performance out later on, but everyone to their own opinion on that!
Above all, make sure you know the system properly, how and what to release, get training.Recommended skill level: You really need to get used to the system’s functioning to understand when to release. It will suit beginners by giving even more ride comfort and this sensation of total control, all the way up to experts.
How does it fit its design remit: Could help to have more explanations!The testers’ verdicts in a sentence…
Marc, 28 years old, 75kg: ”The speed of the kite is improved as is the depower range. Looks quite useful for surf. I think you’ll end up riding very little on the small loop with this, riding very powered up anyway.”
Caro, 34, 61kg: ”You need time to adjust to how it works and to the new way of riding. First impressions aren’t necessarily the best ! Afterwards, in different conditions and different kite sizes up the system becomes very interesting and above all reassuring.”Test conditions
Wind strength: 10 – 30 knots
Kites used: Naish X3 8.0, 10.0, 14.0, Naish V4 12.0, Naish X10 12.0Har fått en del antydningar om att jag påståt att ingenting kan hända när man har UDS allt kan hända när man har med naturkrafter att göra! Det får man aldrig glömma!
Men såga inte systemet som vissa här har gjort! Konstigt nog än så länge bara dom som inte ens testat det!
-
Ni har missat poängen med UDS! det är inte ett säkerhets system det är ett helt nytt sätt att kunna röra sig fritt och använda kroppen mycket mera fritt, om sen det har någon betydelse att man har direkt möjlighet till depower cirka 75% mer än tidigare utan att släppa bommen det vet ni betydligt bättre än mig. Men ni verkar väldigt övertygade om att systemet inte är bättre utan snarare sämre än dagens system! Utan att ha provat det! Verkar vara lite Microsoft syndrom! Bara för att det är Naish som är så stora så kan det inte vara bra. Jag är alltid väldigt försiktig och uttalar mig inte om sådant jag inte kan eller vet. Ni kanske skulle prova systemet innan ni sågar det längs med fot knölarna! Man kan bara förlänga dom bakre linorna så får man samma finess i körningen som med UDS! Tror nog att naish hade förlängt linorna med 10 cm om det hade räckt. Det är lite mer komplicerat än så.
-
Jag skall förmodligen ut men jag har Sam så att det blir bara åkning i cirka en timme tyvärr, men plats i bilen finns.
-
Har själv brutet både armbåge och ben i vertrampen på skateboard så jag har insett för länge sedan att jag är för gammal för att bli riktigt bra på kite. Jag är nöjd med att kunna hoppa högt och göra lite fräcka trick, men där är jag inte på länge jag har precis lärt mig att köra omkring på vattnet så det får komma efter hand, hoppas att kunna det något så när till sommaren. Ps ser fram emot både videon och karriären!
-
Lyssna på Rambo han har erfarenhet av just dom kitesen och det mesta inom kiteingen men tro för gudskull inte på allt han slänger ur sig!
-
Andra brädsporter Grabbar! pensionärs lagg kommer aldrig att platsa som brädsport!
-
Då måste det vara hans IQ som inte är mer än 17! Sorry jag tog fel.

-
Inlägg raderat av patrikol
-
Inget att skämmas för det går säkert över
-
Förmodligen inte så gammal,Ta det med en nypa salt. Skulle bli förvånad om han fyllt 17 än.
-
Svar till:
Svar till:
Svar till:
Svar till:
Svar till:
Svar till:
Svar till:
Svar till:
Svar till:
men faan hengo.. du drar ju ner till dom varmare trakterna en massa veckor..
du är ju faan lyckligt lottad…
själv får jag nöja mej med fjällen med brädan…[/ QUOTE ]
du prioriterar ju snowboard före kite… så? 😛
[/ QUOTE ]
det är därför jag är mycket bättre på snowboard..
under 11 år har jag bara haft några hjärnskaningar..
inget brytet..
under tiden jag haft kiten har jag redan fårr en bryten tumme.. 😛
nä.. får ta ordentligt tag i kitandet efter lumpen…[/ QUOTE ]
spear det någon roll hur BRA man är?
okoko, då kan jag passa på att skryta med att jag inte haft någon hjärnskakning alls under mina dryga 10år som snowboardåkare[/ QUOTE ]
kanske därför du är smartare än mej.. 😛
ska ta och kita med snowboarden i vinter en del..
så att all skit sitter i ryggraden…[/ QUOTE ]
bra gör det också!
smartare? tror jag knappast, har bara 89 i IQ enligt ditt test. vad har du?
man får typ 81 om man chansar på alla frågor[/ QUOTE ]
100..
ska göra det seriöst ikväll..
klickade bara förragången..
kollade 10 sec.. klickade på det jag tyckte såg bra ut..
ska ta kaffe och göra det där ordentligt ikväll..
hur e det i Umeå nu…
finns det nån snö eller is att kita på..?[/ QUOTE ]va fean
[/ QUOTE ]
haha[/ QUOTE ]
Någon sorts konstverk eller?[/ QUOTE ]