pepa
Forumsvar skapade
-
Lugnt, jag ska upp och jobba röven av mig på Oskarshamns kärnkraftverk i en vecka nu så du har den för dig själv tills efter det…
-
Men å andra sidan rätt schysst kvalitet på det som har varit.
-
Du har inte varit på Steffo på länge eller?
-
Eyyyy… 3-4 september snackar vi och det är inte bestämt än om det blit kite eller inte.
Pepe
-
Nä men en Contra 16,5 -05. Den e fanimej grym. Co2:an tycker jag e mycket skönare än vad Nitro 05:an är. Hoppar högt, gött häng, stabil som fan och bra drag.
Pepe
-
Lou är en sucker för Takoon Skoop 1 som han faktiskt tagit ut en licens på. Egna kites numera med andra ord.
Pepo
-
http://pr.cabrinhakites.com/videos/crossbow_tech_l.mov
http://pr.cabrinhakites.com/videos/crossbow_trailer_l.movOrkar du inte kolla så är det snabba svaret ja.
-
Svar till:
stackars människa. var i tunisien för ett år sedan. fan va jag hatade araberna där nere.
Antingen nonchalerar du dom helt eller så försöker du ljuga så mycket du kan om allting.
Få dom att springa genom hela stan för att du ska ha en väska i ”äkta” camel leather o sen när han kommer tebax så prutar du så mycket att han får spel. Då säger du att du inte ska ha den.Vet inget om kitesurfingen där dock.
ps. det går inte att göra väskor av äkta camel läder. Det är tjockt som skosulor.
[/ QUOTE ]
Låter som Skåne.
-
För dig är den säkert stor, för mig mycket mindre.
Pepolito
-
Vill man lägga av när man är på topp så är ju tillfället helt rätt. Surfers är överlägset störst på kites i Sverige.
Pepe
-
Va fan gör han på Crossbow. Hämta ett luftgevär.
P
-
Glömde en grej! Jag har några olika storlekar på Cabrinha Co2 2005 om du är intresserad. Kört dem mellan 6-10 gånger var. Grymt skick och bra pris blir det… Jag finns på pepe@jesperberg.com eller 0733-990286.
Pepe
-
Det finns många bra drakar för nybörjare därute, men det är ju svårt att veta vad man ska välja om man inte kan så mycket. Det man ska leta efter hos en nybörjarkite är främst stabilitet och säkerhet. Numera finns det massor av kites som har dessa kvaliteter och som man dessutom sedan även kan utvecklas med, så du behöver inte känna att du köper en ren nybörjarkite.
Några exempel på bra och förlåtande kites är:
Cabrinha Co2 (bra säkerhetssystem samt vattenstart)
EH Wave (enkelhet och bra flygare)
North Vegas (5:e lina)
Naish Torch (5:e lina)
Slingshot Fuel eller Diesel (enkelhet, bra flygare samt stryktålig)%:e lina innebär att förutom de fyra obligatoriska linorna har draken även en 5:e, som går till mitten av kiten. Denna möjliggör att du kan tappa all kraft i draken snabbt utan att släppa den helt. Den hjälper även till att ta upp kiten från vattnet snabbt. Cabrinha har bara fyra linor men ett annat system som kallas Recon som har ungefär samma funktioner som en 5:e lina.
Sen finns det givetvis en hel del andra kitemärken som är lika bra, och en del som har haft mindre utveckling under åren. Folis finns också på marknaden, en skärm som påminner om sådan man använder till glidflygning mm, men jag skulle rekomendera en Leading Edge-kite, dvs en upplåsbar, som nybörjarkite.
Vilken storlek du ska välja beror på hur vindförhållandena är där du bor, hur mycket du väger samt om du senare kommer köpa ännu en kite (för fler dagar på vattnet). 14 är en bra lättvindskite för lätta tjejer, som senare kan kompletteras med typ en 10:a eller 9:a. Min tjej väger ca 53kg och kör som största kite en 12:a i 5-6 m/s, medans allas vår Anna Sparre var ute och cruisade med en kite på 20 kvadratmeter i 4 m/s häromdagen… Generellt sett är större kites mer trögstyrda och svårare att handskas med än mindre kites.
En bräda är lite lättare att välja. Beror mycket på vad du väger, lättare = mindre bräda, tyngre = större bräda. Jag skulle föreslå en längd på 140-150cm och en bredd på cirka 38cm. Du ska nog inte ha mindre i vilket fall som helst. Större bräda ger fler åkdagar samt en lättare förstatid på vattnet, vilket är precis vad du behöver i början.
Lycka till!
Jesper