Forumsvar skapade

Sida 113 av 336
  • pjoter

Medlem
    20 augusti, 2008 vid 11:34 som svar på: Rendez-vous i Varberg

Om inte jag läser tokigt blir de 8 heat i grundomgång. ger ju en effektiv tävlingstid på 64min. sen kanske 10min mellan heaten om alla e klara å inte står å segar utan våtdräkt ger ju en tävlingstid på ca 2,5h i grundomgång. Sen kanske semi å finaler går på ca 1h. Kommer ju ta ett tag helt klart. Men att få in en eller 2 grupper till hade varit sjukt kul! Ser gärna Erik G och Erik F i tävlingen, Ludde, Sam, Mårten å Mårten mm hade helt klart höjt upp tävlingen ytterligare. Sen kanske tjata med Kungen, Fredde å mr bjumburger, fast de klart, de e ju i vågorna dom ska va med sen.

Riktigt kul iaf att ni lägger ner all tid med detta! Tror de kommer bli skitkul!

• pjoter

Medlem
    18 augusti, 2008 vid 10:40 som svar på: Våtdräkt vs. Torrdräkt

Som dykare får ma ha en jävla otur om dräkten går sönder (får man iofs ha som kitare också) men händer det när man dyker är det inte värre än att man fortsätter andas å simma i lugn å ro. man behöver troligtvis blåsa upp västen en del så man blir neutral i vattnet igen eller i nödfall dumpa viktbältet. Grejen är att man har med sin egna luft å om de råkar bli så att du sjunker till botten i 5min så kan du ändå ligga där i lugn å ro å fixa problemet om man har ok psyke.

Ligger du däremot i brytande vågor utan någon lyftkraft och ingen medhavd luft att andas behövs inte många sekunder/minuter innan situationen börjar bli riktigt jobbig. Sen e grejen att har du fyllt torrisen med vatten måste du dra med dig det upp när du ska börja åka. Å att helt plötsligt väga 30kg mer gör genast surfingen lite besvärligare.

Så jag hade lagt pengarna på en bra våtdräkt istället. Alternativt en våtdräkt till vågor å en torrdräkt till plattvattenslekar.

• pjoter

Medlem
    18 augusti, 2008 vid 08:41 som svar på: Bilder från Ribban 2008-08-17

de såg riktigt fint ut!
    tänkte get mig ner vid 5 tiden men då hade vinden droppat enligt mätarna så jag skippade de. gick kanske å köra ändå alltså?

• pjoter

Medlem
    17 augusti, 2008 vid 20:23 som svar på: Fan vad sjukt!

riktigt surt!

Vi har ju klarat oss bra från stölder å skit men ju större sporten blir desto större blir väl tyvärr risken för sånt. 🙁 🙁

• pjoter

Medlem
    17 augusti, 2008 vid 18:38 som svar på: Hej hej hej alla jävla trevliga människor

litet utdrag från navigering inomskärs

Maskindrivna fartyg IS regel 14 och 15

När två maskindrivna fartyg möts på kontrakurs eller nära kontrakurs ska båda väja styrbord. Högerregeln gäller även till sjöss.

Upphinnande IS regel 13

Den som närmar sig från en riktning mer än ”2 streck akter om tvärs” (22,5 grader) ska väja.

Segelfartyg IS regel 12

Halsregeln Om två seglare har vinden in från olika sidor väjer den som har vinden in från babords sida

Lovartsregeln Om två seglare har vinden in från samma sida väjer den som ligger i lovart.

Akterlig vind (plättläns) IS regel 12 a 3

Om segelbåt för storsegel och försegel åt var sin sida (saxade segel) utgår man ifrån storseglets läge för att avgöra från vilken sida båten har vinden

Ansvarsregeln IS regel 2 SjöTF kap 1 5

”En sjötrafikant ska visa gott sjömanskap och iaktta den omsorg och varsamhet som till förekommande av sjöolycka betingas av omständigheterna”

• pjoter

Medlem
    17 augusti, 2008 vid 18:34 som svar på: Hej hej hej alla jävla trevliga människor

Eddie, ok, la inte en tanke på ordningen på reglerna när jag skrev dom men när går dom ut över varandra så man behöver rangordna?

Tycker lovart-regeln används ofta inom kite eftersom det är den regeln förutom förnuftet som säger att man ska ge fan i å hoppa, kroka ur, svänga eller nåt annat som resulterar i att man åker in i den som kör downwind om en.

Sen använder man väl lovartregeln rätt ofta inom segling, kanske inte här i skåneland där det e en jämn kustlinje men ska du segla genom exempelvis strömmarna i bohuslän där de e tokigt trångt och en jävla massa båtar så får du ge plats till dom som kämpar för att komma runt märkena om du själv har gott om plats.

Att prata sjöregler å referera till skåne är som att prata trafikregler i en saltöken.

• pjoter

Medlem
    17 augusti, 2008 vid 18:18 som svar på: Våtdräkt vs. Torrdräkt

Fast sourra använder sin dräkt patrik. 🙂
    Du hade också haft tid att slita på din dräkt om du inte varit så pilsk. 😉

Svårt med våt vs torr-dräkt. Klara fördelar med torrdräkt när man ska byta om men jag vågar inte skaffa en som enda vinterdräkt. Pajar den när man kör i 2gradiga vågor lär man va körd.

• pjoter

Medlem
    17 augusti, 2008 vid 17:55 som svar på: Rendez-vous i Varberg

haha, fan va gött man hann. 🙂

Måste man ju ut å träna lite kanske. hoppas de blåser en massa så de blir ordentlig höjd å inga fåniga snurrar å passar vid vattenytan. 🙂

• pjoter

Medlem
    17 augusti, 2008 vid 13:42 som svar på: Rendez-vous i Varberg

den kniper jag om ingen annan hunnit före.

Ni får nog fixa till lite mer platser, har ju många riktigt duktiga åkare kvar som man ju vill kolla på under tävlingen!

• pjoter

Medlem
    15 augusti, 2008 vid 16:03 som svar på: Hej hej hej alla jävla trevliga människor

Shit, trodde faktiskt att dom flesta kunde reglerna.

Den som är högst i vind har alltid väjnadsplikt eftersom det är så jobbigt för den downwind att se vad som händer bakom nacken. Kommer från segling, lovart väjer för lä eller vad det nu heter.

Högerregeln, vinden i höger öra, bara tuta å köra.

Upphinnande väjer alltid.

Den som ska ut från stranden har företräde mot den som ska in eftersom det är farligare på land än på vattnet.

Sen gäller självklart sunt förnuft också å man kan ju väja bara för att va trevlig även om man har rätt till väg.

Sen finns de lite vågregler också som kan va rätt bra att kunna om man nu kör vågor. men dom e jag för lat för att skriva (å sen kan jag dom inte helt hundra heller).

• pjoter

Medlem
    15 augusti, 2008 vid 13:16 som svar på: C-kites?

@sourra 490626 wrote:

Är det inte Heckler som är C-modellen?

Jupp. Heckler e c-modellen. Men C-kite är lite gay om man inte är pro så en mayhem skulle passa norbaggen mer. 🙂

Sen va de en fråga till honom var han tog vägen igår, Han launchade mig å skulle bara upp å byta om å sen testa men jag såg honom inte mer utan fick leka alldeles ensam i vågorna tillsammans med 2 vindsurfare.

• pjoter

Medlem
    15 augusti, 2008 vid 04:42 som svar på: C-kites?

du skulle ju provat mayhem igår norbaggen. de va ju riktigt fint tryck, rena vågor me ganska stora dyningar utanför och du hade sen haft helt ok tryck i 7:an.

• pjoter

Medlem
    14 augusti, 2008 vid 11:51 som svar på: Sydkusten idag 14/8?

ska till kämpinge. inte så sydkust men borde bli rätt bra förhoppningsvis. kommer köra mellan 15-16:30.

hör av dig på 0708-227750 för rapport.

• pjoter

Medlem
    13 augusti, 2008 vid 20:37 som svar på: Skanörs Hamn onsdag?

typiskt.. oväder efter oväder kom in så man pallade inte ens rigga emellan dom. jaja, hoppas på bättre väder imorrn! sjukt sugen på litte vågor!

• pjoter

Medlem
    13 augusti, 2008 vid 11:32 som svar på: Rendez-vous i Varberg

Skitkul!

Hade precis som Nicke helt missat de här. trodde de va ännu ett suparslag. tur ni mailade mig så jag såg de här. Ska se om jag e ledig för de här vill man ju inte missa.

Sida 113 av 336
PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

Installera Surfzone som app?

Surfzones app (PWA) har installerats.

Push notification permission blocked in browser settings. Reset the notification settings for website/PWA