pjoter
Forumsvar skapade
-
mayhem 9an är snabb! =) efter det lilla jag kört den så råkar det vara som så att den verkar passa kanon till en snabb vågbräda om de nu e vågor man vill köra. och passande nog är spleene zone en snabb vågbräda. båda finns att testa i skåne om några dagar å framåt.
-
är i Tulum mexico nu och fortfarande dåligt med vinden. fick surfat igår i 13m2 vindar för de mesta. kunde periodvis köra 9 men mestadels blev det FSen. Här är otroligt vackert och skön avslappnad stämning så de e rätt gott att bara hänga här å snorkla lite på revet eller i cenotesen. men skulle inte åka hit igen för surfet.
-
@sidpiraya 442134 wrote:
Nja 03 och 05 är det nått special med
vetitusan de.. 04 e spec den. onepump, smala goa struttar å en bom man kunde dö för. om jag inte minns fel va både 03 å 05 bommarna klyddigare.
va den inte 05 dom tillåmed hade den där lilla metallpinnen i bommet ett tag? pajade ju mkt av känslan. nej 04 va grym!
För att inte tala om väskan. 03 var bara ful å klumpig medans 05 började dom med sin lilla tantiga axelväska. 04 is the shit!sen att de va min första kite gjorde ju inte saken sämre.
-
å e de ryggen du menar så är det bara ett handtag för att hålla ner dig om det blåser ordentligt.
-
håller inte med jens (milkman) ett dugg. jupp en skim eller surfbräda funkar ok i lättvind, hade (har) själv en grym woodie som på bara 128*41cm faktiskt spöar sessionen i lättvind MEN den är svårkörd som tusan å att landa hopp eller kiteloops med den är grymt hardcore. den är också helt omöjlig att köra så fort det blir lite chopp. så visst funkar skim eller woodie som lättvind men en session är så mycket roligare. Sen är det väl dags för lite gamla hederliga personangrepp på steffo igen så jag får väl påpeka att herr jens inte har särskilt många timmar på vattnet och faktiskt inte har kört mkt med nån bräda eller kite (och en anledning till just detta är ju att han bor på baksidan av landet men ändå vägrar använda lättvindsgrejor). vassego jens, hugg tillbaks. =)
-
våtdräkt måste du nästan testa så den sitter bra. den ska sitta lagom tajt å va lagom längd. sånt skiljer lite mellan olika märken å så.
Jag har en sessionbräda och är sjukt nöjd med den. Dock är det en lättvindsbräda som funkar att köra i ganska hårda vindar också men den blir ju pga sin storlek rätt seg att köra då. Jag har aldrig varit i gävle så jag vet inte hur vindarna och vattnet ser ut där men sessionen gör sig bäst på plattvatten eller iaf ganska rena dyningar. Förutom att den är lite stötig i mkt chop har jag inte ont av storleken, sätter samma trick med den som med min 122 bräda. Det läskiga är att när man landar hårt så sjunker den inte ner nåt i vattnet för mina 75kg så knäna får endel stryk, men det är nog ett tag tills du är där och får det problemet. =)
Så enkelt uppstält så är fördelarna med sessionen att den är sjukt lätt att lära sig köra och ta höjd med, vilket är bra i början. Du kommer igång i lite lägra vindar då det känns lite säkrare att köra. Du kommer ha en grymt bra lättvindsbräda när/om du skaffar en mindre bräda.
nackdelar: du kommer ha en bräda som tar lite mer plats, den är stötig i chop och den går inte att hålla i så jättehårda vindar.
Tycker du ska fundera över vad du vill ha brädan till och hur snart du har budget till en till. Vill du ha en bräda som du snabbt lär dig köra och ta höjd med och sen räknar med att köpa en till så hade jag satsat på sessionen direkt. Tror du inte att du ska lägga ut några mer pengar på sporten och bara vill ge dig ut dom dagarna det verkligen blåser hade jag tagit undergrounden (vilken jag iofs inte kört men hört en del gott om). Vad du också bör tänka på är att en session ersätter en lättvindskite i register. Så med din 12a och en session kommer du kunna köra samtidigt som killarna med 14-15m2 drakar å vanliga brädor.
När jag började hade jag gått på undergrounden eftersom min budget inte tillät två brädor men nu hade jag hlet klart gått på sessionen å sen en sjysst bräda i 130 storlek.
-
har en fet kite du måste testa när jag kommer hem. precis fått enda vettiga dan på vattnet i mexico och har fått testat cautionen lite, riktigt riktigt skön!! fan, trodde inte jag skulle säga de om en uppblåsbar sak. Ska bli spännande att jämföra den mot övriga -08 sortimentet. tror dom andra får jobba rätt hårt för att ge samma fart och känsla.
förresten, bara för att hijacka tråden med lite best-kritik så undrar jag om de e många bestar som har prob med att invertera när dom krashat eller är det bara pojkarna här i mexico som pumpar för klent? sett flertalet bestar idag som förnedrat fått bäras från strandkanten, en med mosad LE-bladder. Borde väl inte vara designfel? väl?
-
pjoter
Medlem30 januari, 2008 vid 02:29 som svar på: Hjälp mig hitta bra billiga sidor med kiteutrustning!är tyvärr inte så säkert (eller ospännande) att det finns nån kite med 100% depower, hur mkt dom än skriver det. Skulle det vara 100% depower skulle man i praktiken kunna stå med en 16m2 kite i en orkan utan att man märkte av den. Däremot finns det kites med mycket eller lite depower. Vad man kan säga är att alla kites nyare än 06 har mkt depower och ett välfungerande säkerhetssystem. Märket spelar inte så stor roll, det handlar mer om hur den är att köra och hur den passar en.
Hade jag varit dig hade jag lagt pengarna på två beg kites och en beg bräda.
Gärna samma märke på kitesen så säkerhetssystemet funkar samma på båda (bra att slippa tänka om nåt händer).sm du märker när du kollar runt på steffo och kitenation så är andrahandsvärdet på kites väldigt lågt så du förlorar bara pengar på att köpa en ny kite istället för en som är 1-2 år gammal, som nybörjare kommer du inte märka av skillnaden i prestanda. Bättre att spara dom pengarna å sen när du har lite mer koll skaffa kites som du vill ha.
-
pjoter
Medlem29 januari, 2008 vid 01:23 som svar på: Vem skulle du helst inte vilja ha med dej till en öde ö?jupp, ungefär likt e de sig, har dock blivit tråkigare då vi saknar alla spännande personligheter nu. du, patrikol, kjellorix, rambo, dirk diggler mfl e helt klart saknade! de mest spännande vi har nu är jonaish å han har redan blivit accepterad av de flesta så de e rätt trist här.
haha, du hade passat i skåne helt klart. =)
-
pjoter
Medlem27 januari, 2008 vid 01:35 som svar på: Vem skulle du helst inte vilja ha med dej till en öde ö?va sjukt trist den här tråden var, trodde den skulle innehålla nåt roligt (inte ett enda personangrepp än) å trådstartaren har glömt både kjellorix som helt klart borde toppa listan och sig själv, eller räknar han sig fortfarande som hugo jr?
Iaf kul att se att mille fortfarade lever, hade jag nästan glömt bort.
-
hola!
I´m at tolum right now and it´s a really beatuful place! Haven´t surfed yet because heres no wind 🙁 , but the spot seems to be very nice. The wind here seemes to be like in sweden, no breeze or so. I think all the places yeeah said are nice for surfing and the wind is about the same, It´s more what you want besides surfing, big city, tourists and nightlife, small town, island etc. I think i would go for the cozumel for the surfing.
But that is the east side of the country, the west side is where the real waves are, but i don´t know anything about that side.
-
åkte på sön kväll. sjukt seg resa. 8h buss till sthlm, sen 14h flyg hit å sen 1,5h taxi. med väntetider blev det sina modiga 30h resa. men helt klart värt det när man e här nu. 🙂
tack norrman, skåre e ju inte fel alltså men 25 grader både vatten å land e sjukt skönt! sen att de e lovat 2,5m vågor å 8-10m/s till helgen låter ju rätt trevligt! nästan bättre än skåre å bastu faktiskt. 🙂
-
grattis norrman!!!
fast du måste ju fortsätta kita, vem kan man annars åka till å basta direkt efter surfet??
-
sjukt!! fan va de meningen eller? har aldrig sett nån hoppa så högt. va e de för kite?