pjoter
Forumsvar skapade
-
pjoter
Medlem26 november, 2007 vid 20:37 som svar på: Kite till ett lågt pris som funkar på vatten och snö?@nic 430834 wrote:
Runt februari kommer marknaden svämma över av billiga knappt använda kites (säkert någon som gått å köpt en swbl3 av misstag med) när alla ska ha Ozones nya 2008or.
så är det
nictror tyvärr de inte blir så många ozones sålda, inte nåt annat utrikiskt märke heller.. hört att liftass 2018or kommer att släppas i januari. 10 år före sin tid med det fetaste av det feta!
-
ja, dom e ju lite tröga, annars hade dom ju inte stått på en såndär pråm å harvat i sverige. Jaws är mäktigt men klagshamn å ribban ser rätt lamt ut. 🙂
-
ser ju inte helt fel ut. Du får nog komma neråt skåneland så man får testa en senare å se hur den är.
-
hahaha hellgren, de e faktiskt så illa att jag önskar bort lite vind, har inte pengar till en mindre kite nu, annars hade jag varit skitlycklig nu!
-
hahaha hellgren, de e faktiskt så illa att jag önskar bort lite vind, har inte pengar till en mindre kite nu, annars hade jag varit skitlycklig nu!
-
Och utifrån detta kan vi ju genast förstå varför AR talet spelar stor roll på hur en kite beter sig. Eftersom Argon har högre densitet än övriga gaser i atmosfären så sjunker ren argon i luft. Har man då en kite med högt AR-tal (dvs mkt argon i sig) vill den alltså ramla ner från himlen. Dock gör den högre densiteten att den fångar mkt vind och ger ifrån sig mer kraft än en kite med lite argon i sig.
Detta leder ju då till att en kite med högt AR tal ger mycket kraft men är instabil och lätt ramlar ner om man inte har rätt teknik eller vinden är byig.
-
@sourra 430697 wrote:
Ovanifrån ser den ut som en sån reglementsenlig byxa för beachvolleydamer, en sån som skär upp lite lagomt i stussen.
🙂 🙂 .
-
pjoter
Medlem26 november, 2007 vid 15:12 som svar på: Kite till ett lågt pris som funkar på vatten och snö?vill du komma billigt undan köp begagnat. Eftersom många kitesurfare har på tok för mkt pengar och alldeles för dåligt självförtroende så byter vi grejor minst dubbelt så ofta som vi borde. Bara för att få skryta lite om våra investeringar på stranden. Det är inte många som sliter ut sina grejer så du kan gott jämföra en ny -05a med en begagnad -05 i prestanda, dock är den nya säkert dubbelt så dyr.
Har du 4000:- att lägga på kite så kolla in köp och sälj så hittar du fina 06or istället för en gammal 04. Det händer sjukt mkt i utvecklingen varje år så bättre med en nyare fast beg än en gammal fast ny..
-
får banga de där. jag som hade hoppats på solskenssurf i 10m/s.
-
låter som de va värre än habo.. med en mindre kite hade det varit helt ok där. faktiskt riktigt fint plattvatten trots vinden. men vågorna utanför varsom så ofta där.. bryter innan man ens sett att dom börjat.
-
@Phillken 430682 wrote:
Okej. Tackar för hjälpen!
Ska dra iväg ett pm till dem nu. Vad heter de på Steffo?
testa skotten å hugo. 🙂
-
å jag lägger till flysurfers AR tal mest bara för att va en nörd, men tror detta är ett av de större spannen som finns på vattenkites.
Den nya Pulse 2 har 4.2 utom 6kvm som bara har 3.85, detta är deras stabila kite för nybörjare och vågor.
psycho 3 som är freestylekiten har 4.8.
Speed 2 som är en riktigt snabb drake har 5.9 i AR.Enkelt sagt får du med lågt AR en kite som är snäll å stabil å med högt AR en snabb kite som är mer instabil, finns sen miljoner andra saker som spelar in som typ profil, lininfästningar mm.
-
hur va de ute i skanör? gissar jag gjorde rätt som åkte til habo istället, blev rejält tryck där också lite senare. lyckades bli loftad nån meter med full depower å de gick inte att gå eller stå emellanåt när jag skulle in.
Men de känns fan förnedrande att invig en ny fin vågbräda i habo…. måste skaffa en 7a.
-
tänkte satsa på kämpinge. ser ut att va en perfekt vindriktning för att köra där. eller norrmannens superspot, får se hur kämpinge ser ut.
-
haha, skönt med folk som är ärliga i affärer. 🙂