pjoter
Forumsvar skapade
-
de e bra uppvärmning. verkar ju bli lite downwind så de borde gå på nån timme. 60 knop borde man ju snitta iaf.
-
tony, ring mig när ni e påväg.
-
börja när de inte blåser så helvetes mkt. vill du inte ha tokdrag så ge fan i depowern och ha båda händerna längst bak på bommen. Anledningen till att du ska ge fan i depowern e att du då får kiten att backstalla lite och den svänger fortare och ger mindre drag än om du drar full depower. Sen ska du inte kasta dig bakåt allt vad du orkar som vid vanlig backroll utan poppa bara med lite bakvikt å låt kiten dra dig runt. det sker nästan av sig själv.
Räkna med att misslyckas med en hel hög. det är ett trick som ska kännas att lära sig.
-
Tycker inte de stör så mkt att instruktörerna parkerar där nere, även när dom inte har kurs. Nåt får dom väl ha för att dom försöker hålla spoten fungerande. det e ju Stellan å Tony som behöver stå å ta emot klagomålen från Micke, tror inte de e helt kul.
Enklast är väl att säga till den som kör ner att det är verboten. Tony e ju en jävel på att märka folk med sina kitelinor så han kan ju straffa dom.
-
de låter riktigt gött matthias.
-
samåker vi upp så kan vi ju ha folk i en bil å fylla på med grejer i den andra. e de bara dezzi kvar så borde vi väl kunna knö in henne.
jag kan nog ha endel brädor på taket iaf.
-
@walle 390278 wrote:
Men om vi skulle utgå från att du har en 11m2 ”C”-kite och en ordinär bräda på ca 130x38cm så börjar du kanske bli överriggad runt 14m/s.
ser du, de står börjar i ditt inlägg. och du har tillåmed citerat hans inlägg om att han är en nybörjare och undrar när gränsen går för att bli överriggad.
ok att 12 kilo helt klart spelar stor roll men 14m/s e mkt.
Skulle mer gissa på att han börjar bli hårt riggad= jobbigt att klara av för en nybörjare vid ca 10-11 m/s. I början har man ett väldigt litet register att köra med varje kite. du som hållt på så länge kanske inte kommer ihåg de men de kändes som man alltid va över eller underriggad i början eftersom man inte va så duktig på att hantera kiten.
Men fortsätt gärna skryt om hur höga vindar du varit ute i. själv är jag mkt imponerad av det! själv tycker jag bara det är kul att vara överriggad nångång ibland eftersom man inte kan göra särskilt mkt då förutom tyska hopp, som man tröttnar på efter nån dag. goare att va i sweetspot så man kan kan leka lite mer.
-
jupp helt rätt kasi. det är lättare att köra låg-AR i lättvind, precis som i massa vind. men bara för att det är lättare behöver inte betyda att det funkar bättre.
Bara för att va störig gör jag nu en finfin jämförelse.
Det är lättare att köra porsche än att köra formelbil och har du bara kört porsche så kan du va grym på den men när du hoppar i en lite vassare sak kommer du köra skit. Du kör fortare med porschen men nån som har lärt sig formelbilen kommer piska skiten ur dig rätt fort.En hög-AR kite kräver mer teknik och har man inte lärt sig den tekniken så kommer man få ut väldigt lite kraft ur den. Har man däremot lärt sig den så får man ut rejält mkt mer än med en låg-AR.
-
saknar knopp då den råkade fastna en gång, men håller på att välja ut en ny, funderar på john holmes special edition.. den ska va fin visst.
de låter gött. hoppas jag får de där rummet bara då. gött att slippa tälta.
-
haha, de här va en kul tråd.
hoppas verkligen de kommer blåsa mkt i båstad för dehär måste jag se walle.
du borde ju lätt kunna köra en 11a i 17-18m/s om inte mer om du tycker en nybörjare BÖRJAR bli överriggad vid 14m/s. -
har kanske ett 4bädds rum för 300:-/pers lör till sön.
dom som vill bo lite lyxigare än en bil kan ju messa.