Forumsvar skapade

Sida 146 av 290
  • rasmus_w

rasmus_w

Medlem
    9 oktober, 2007 vid 18:47 som svar på: Vem sa…

@S19 420899 wrote:

Nåt år senare i instant replay kontrade Robby Seeger med ”Mark Angulo said once, its not how you rig it… its how you sail it… Thats wrong Its how you rig it and how you sail it”
    🙂

Var inte det Rush Randle som sa det?

Annars gillar jag när Mark Angulo berättar om varför han älskar course racing. http://www.stableroad.com/videos/markangulo.htm

• rasmus_w

rasmus_w

Medlem
    9 oktober, 2007 vid 14:15 som svar på: Ska det här bli ny standard på vågbrädorna?

@Oregistrerad 420751 wrote:

Hahaha…. en Whisky till eller?
    Adagion var ju iofs snabb och inte någon polyetenbräda.

Däremot kan man fråga sig varför man döper en slalombräda efter en musikterm som betyder ungerfär ”långsamt”.

• rasmus_w

rasmus_w

Medlem
    8 oktober, 2007 vid 20:05 som svar på: Ska det här bli ny standard på vågbrädorna?

@CharlieB 420532 wrote:

Hur kom det sig att två och tre fenors alternativen försvann förra gången? Är inte det frågan man ska ställa sig?

Folk kanske tyckte brädorna var tröga eller svårseglade. Glöm inte att väldigt många köper sin lilla vågbräda för att ha den på en insjö i tyskland. Ett annat alternativ kan ju vara att det inte funkade med den tidens brädshaper.

• rasmus_w

rasmus_w

Medlem
    8 oktober, 2007 vid 15:21 som svar på: Hot Sails Maui 2008!

Du kan ha missat att många vågseglare gillar smala bommar. Det var väl en tidsfråga innan nån bestämde sig för att dra det till sin spets och göra den smalaste bom som överhuvudtaget har plats för ett segel.

• rasmus_w

rasmus_w

Medlem
    8 oktober, 2007 vid 15:17 som svar på: Surf nov-dec?

Bättre att hyra… Finns två svar på det. Det ena är att det alltid är trevligt att ha sina egna prylar på ett okänt ställe, och att enstaka surfcenter kan ha rätt sunkiga prylar. Iofs brukar det sällan vara sunkiga prylar på t.ex. Club Mistral, men man vet aldrig. Brädorna kan i alla fall vara hala av att folks solskyddskräm rinner ner och bildar en hinna på brädan.

Det andra svaret är det ekonomiska. Brädfrakt kostar ofta som 3-4 veckors brädhyra och har man rejäl otur så kan brädorna gå sönder, så om plånboken bestämmer så kollar man om hyran för den aktuella perioden är billigare än fraktkostnaden eller inte.

En sak att tänka på är att hängselelinor inte alltid ingår i hyran. I alla fall var det så förr, det kan ha ändrat sig, men jag brukar alltid ta med ett par linor utifall att.

• rasmus_w

rasmus_w

Medlem
    7 oktober, 2007 vid 22:18 som svar på: Ska det här bli ny standard på vågbrädorna?

Fast det är ju vad kitarna gör.

• rasmus_w

rasmus_w

Medlem
    7 oktober, 2007 vid 16:13 som svar på: Ska det här bli ny standard på vågbrädorna?

Själv väntar jag fortfarande på att nån speedseglare ska börja labba med flera fenor för att kunna segla på vattenpölar som kitarna gör.

• rasmus_w

rasmus_w

Medlem
    7 oktober, 2007 vid 16:01 som svar på: Ska det här bli ny standard på vågbrädorna?

Klart det kommer komma produktionsbrädor med twinfin nästa år. Däremot tvivlar jag väldigt mycket på att alla brädmärken som har en eller flera teamseglare som kör med twin kommer ha en på programmet. Vollenweider har ju t.ex. uttryckligen sagt att han inte tror vanligt folk kan hantera det, så jag gissar att Tabou antagligen inte kommer ha nån twin 2008.

Sen köper jag inte tänket ”brädorna liknar produktionsbrädor, alltså kommer de snart vara i produktion”, som var upprinnelsen till tråden. Så länge jag kan minnas har tillverkarna försökt klistra på standardbrädornas grafik på teamseglarnas prototyper. Jag minns när Teriitehau seglade en ”Bic Fun Rock” i slalomen i Bercy. Den Fun Rock som fanns i butik var en trög poly-bräda tänkt som första centerbordslösa bräda. Jag tror inte Teriitehaus bräda hade den shapen eller var i polyetylen.

• rasmus_w

rasmus_w

Medlem
    7 oktober, 2007 vid 00:28 som svar på: Ska det här bli ny standard på vågbrädorna?

@benke. 420351 wrote:

Å du!!!!jag vet ju att en custombräda är ju som en F1 bil, det står det ju i tidningen blabla..

Klart. Jag har en själv. Och en proto…

• rasmus_w

rasmus_w

Medlem
    6 oktober, 2007 vid 15:39 som svar på: Ska det här bli ny standard på vågbrädorna?

@benke. 420270 wrote:

Jo det är ju klart att vissa protyper inte funkar alls, känns som det borde vara mindre än 5%.
    Men dom tar nog inte med en sån bräda till Sylt. En prototyp är oftast minst lika lättseglad som en produktionsbräda.

Det finns ett väldigt stort spann mellan ”funkar inte alls” och ”går att sätta i händerna på en genomsnittlig helgseglare”. Proffsen tillbringar oerhört mycket tid på vattnet och är väldigt vältränade och mycket som är lättseglat för dem kan vara rätt svårseglat för vanligt folk.

• rasmus_w

rasmus_w

Medlem
    6 oktober, 2007 vid 13:50 som svar på: Härlig symbios av disco och windsurfing!!

@challq 420197 wrote:

Åh, det vill man ju inte vara med om.
    Men, fan, det är ju hur svårt som helst att komma upp igen, återigen är det väl en fråga om teknik antar jag.
    Någon som har en walkthrough? 🙂

Jag har inte gjort duckjibe själv men efter vad jag förstått så är det några få saker som är viktiga. Riggen ska vara så upprät som möjligt. Man ska verkligen inte släpa hela kroppen i vattnet, det kommer se ut så i alla fall, det viktiga är snarare att släpa så lite av fötterna/benen i vattnet som möjligt. Man ska befinna sig bredvid brädan, inte bakom. Hamnar kroppen bakom brädan kommer man inte upp igen. Häng ordentligt i bommen.

• rasmus_w

rasmus_w

Medlem
    6 oktober, 2007 vid 13:43 som svar på: Ska det här bli ny standard på vågbrädorna?

@benke. 420213 wrote:

Skillnaden mellan prototypbyggmetoden och serie, är inte mycket mer än att man använder mindre material, dvs tidningsdravel ”som att jämföra en F1 med en std bil” stämmer inte.

Prototyperna är i alla fall relativt ofta designexperiment eller försedda med olika experimentella designkoncept som döms ut eller anses för svårhanterade för gemene man, och därför aldrig går i produktion. Tillverkare som inte experimenterar utvecklas inte.

• rasmus_w

rasmus_w

Medlem
    5 oktober, 2007 vid 23:14 som svar på: Härlig symbios av disco och windsurfing!!

@challq 420168 wrote:

Förresten, hur mycket överriggad måste man vara för att göra en bodydrag (och komma upp igen)? 🙂

Det måste man inte. Provar du en bodydrag överriggad så blir det som de där scenerna i Ben Hur där kusken släpas efter sitt skenande fyrspann hängandes i tömmarna efter att vagnen ramlat ihop. Som jag fattat det så funkar det bäst med lagom drag i seglet.

• rasmus_w

rasmus_w

Medlem
    5 oktober, 2007 vid 23:12 som svar på: Hydrofoil surfing?

Enligt tester så planar man inte tidigare med hydrobladen på, det blir bara lättare att få upp brädan i planing. Hydroblade ser ut som enliten vinge som sitter i nosen på brädan. Det är den svarta grejen under brädan i bilden på mistral-länken.

• rasmus_w

rasmus_w

Medlem
    5 oktober, 2007 vid 19:04 som svar på: Ska det här bli ny standard på vågbrädorna?

@Ian 420159 wrote:

sitter och myser med en kopp varm choklad medan vi med förväntan inväntar mothugg från ola 😀

Ola är ute och köper mazariner så han kan laga brädan. Eftersom brädan är av på mitten blir det rätt många mazariner.

Sida 146 av 290
Installera Surfzone som app?
PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

Surfzones app (PWA) har installerats.

Push notification permission blocked in browser settings. Reset the notification settings for website/PWA