Forumsvar skapade

Sida 290 av 290
  • rasmus_w

    Medlem
    4 juni, 2004 vid 13:51 som svar på: Camber eller inte?

    Jag köper inte ett camberlöst lättvindssegel om jag har råd med ett med camber. Alla camberlösa segel blir visserligen inte helt plana utan vind, men alla får något grundare buk i vindhålen, just där man vill ha rejäl buk! Med ett cambersegel har man buk i seglet vare sig det blåser eller inte = mer bottendrag.

  • rasmus_w

    Medlem
    3 juni, 2004 vid 13:39 som svar på: GWC Slalom Cup 2004?

    Svar till:


    2. Se punkt 1. När någon skriver att Formula-gear är snabbast när dominerande vindhålen har mindre än 6m/s, så har de säkert rätt, men vem f-n startar ett slalom-race då(det är ju om vi startar under sådana skitförh. som prylhysteri med 3meter långa kolfiberbommar för 10papp äter upp sporten).

    [/ QUOTE ]

    Ibland är livet hårt. När det gäller vindsurfing är livet ofta hårt. Hur man än gör, kan man inte täcka hur stort vindregister som helst med hur lite prylar som helst. I svaga vindar har den som har stora prylar ett rejält övertag, blåser det 25 m/s så kommer den som ger sig ut på en formula med en 9,9:a att ångra sig. Jag tror man måste acceptera att det inte blir riktigt bra hur man än gör det. Antingen får man begränsa vindregistret eller så får man låta utrustningen kosta, på ett eller annat sätt. Det roliga med gamla tiders slalom var ju att man kunde tävla i relativt beskedliga vindar likväl som i övre 30 m/s. Nu finns grejor som klara betydligt mindre vind än gamla tiders slalom så jag tycker man kan ha rätt låga nedre vindgränser även i slalom.

    Svar till:


    3. Den som vet hur det ser ut i Fiskebäck är nog inte så jävla pigga på att köra några av ban-alternativen med 70cm fena.
    Det finn ett och annat spänningsförhöjande “obstacle” där (typ skär, stenar, grund) ett djupgående på 80 cm eliminerar bra och publikvänliga banalternativ och sen vet jag inte hur FW-gear funkar i running´start&goal.

    [/ QUOTE ]

    Alltså… Det här känns så… förmyndaraktigt så jag inte vet vad jag riktigt ska tycka.

    Som jag ser det så kan man hantera det här på två sätt. Det ena är att utgå från att seglarna är tänkande individer: “För att få till en någorlunda vettig slalombana så har vi varit tvungna att låta banan korsa ett korallrev med ca 40 cm minimidjup, tänk på det när ni väljer fena, grabbar”

    Det andra sättet är att utgå från att de inte är det och förbjuda dem att vara dumma: “Ni får inte ha raka fenor eftersom sjögräset fastnar i dem”.

    Jag tycker det första sättet är bäst. Talar man om för seglarna att det är grunt och de ändå plockar fram sina 70cm Deboichet-fenor så tycker jag faktiskt att de får skylla sig själva.

  • rasmus_w

    Medlem
    18 maj, 2004 vid 23:58 som svar på: Grand Canaria

    Man måste absolut inte vara proffs för att segla på Gran Canaria. Björn Dunckerbeck lärde sina polare att segla i pozo.

    Däremot hjälper det om man gillar att segla när det blåser sanslöst mycket. 3,5:an kan komma till användning väldigt mycket och kan till och med kännas rätt överriggad ibland.

  • rasmus_w

    Medlem
    5 februari, 2004 vid 00:35 som svar på: Släng in bilder på era brädor/segel osv!

    På vattnet, med på tok för mycket segel till en så liten bräda.

  • rasmus_w

    Medlem
    5 februari, 2004 vid 00:33 som svar på: Släng in bilder på era brädor/segel osv!

    Min lilla, numer urgamla vågis. Bilden scannad ur Åka Skidor – 89, tror jag.

  • rasmus_w

    Medlem
    6 januari, 2004 vid 03:25 som svar på: Duck Jibe

    Framför allt inte för långt, för tidigt, då åker den i vattnet bums. Väntar man tills man är nästan i länsläget är det inga problem. Inte heller om man släpper fram den toktidigt och genast svänger så brädan nästan slår knut på sig.

    Jag dyker ofta eftersom jag alltid försöker släppa nästan i halvvindsläget, svårare men roligare eftersom det ger tajtare gippar.

  • rasmus_w

    Medlem
    5 januari, 2004 vid 00:05 som svar på: Duck Jibe

    Duckjibe är verkligen sååå skönt! Näst efter ett riktigt högt hopp tror jag duckjibe är det skönaste “trick” man kan göra. Det är bara när jag duckgippat riktigt tajt med trefemman eller fyrfemman som jag upplevt nåt som liknar g-krafter i svängen, brädan nästan vinkelrät mot vattnet, masten svävar nån decimeter över vattnet och man får anstränga sig lite för att orka stå upprätt.

    Kort sagt grym känsla!

Sida 290 av 290
Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums rasmus_w

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.