rasmus_w
Forumsvar skapade
-
@dr Masse 382519 wrote:
Sakligt?

Den gamle segla rakt fram seglaren Laird Hamilton uppvisar en typisk vindsurfingkropp.
Kolla in hans ryggmuskler i Rigmarole eller så.
Annars kan man kolla in Dunken, Albeau, Josh Angulo, Micah Buzianis och så vidare.
Fast det bli vad man gör det till. Att glida fram och ha precis lagom drag för att plana är ungefär lika ansträngande för kroppen som en stilla promenad. Sen ökar i princip pulsen ju mer drag man har i seglet. Sen brukar det mesta man gör utöver att segla rakt fram öka pulsen.
-
@Hak 382366 wrote:
Cheo Diaz har ju ungefär samma kropp, och han har nog seglat ganska mycket… Undrar om han ens haft tid att lära sig använda en dator. 😀
Så även Bouijima Guilloul. Tanig, tunna armar etc. Inte speciellt konstigt alls.
-
@jonteasu 382358 wrote:
3.Väldigt seriösa och dogmatiska, även om dom inte vet vad dom snackar om.
Hört på stranden, många gånger:
Gymträning ger ingenting, för man tränar inte samma muskler som när man surfar.Känns skönt på nåt vis. Skönt att inte vara den ende som inte vet vad h*n snackar om.
-
@Davo 382359 wrote:
Japp, å med åren så kom fjunen på dicken o den växte, rösten blev mörkare, man växte på längden, blev större, mer muskler, vägde mer, fick större axlar.
Skumt.Så måste det vara. Jag kom i puberteten. En gång vid 14, en gång vid 16 och en gång vid 31.
Nu fattar jag.
Synd bara att dicken bara växte en gång. Borde nog läsa fler p-blaskor, det kanske löser problemet.
-
@dr Masse 382346 wrote:
Rasmus, hur mycket jag än betraktar min kropp lyser tokstora rygg- och nackmuskler med sin frånvaro. Min nacke påminner mest om en tandpetare i starkt motljus. Grova underarmar? Njet. Utmärkt kondition av segling med små segel i hård vind? Eh?
Jaja. Jag har sett många surfare och deras kroppar ser rätt olika ut. Det finns en hel bunt orsaker till det. Folk har olika seglingsteknik, folks kroppar reagerar olika på samma träning etc.
Mina skolkataloger från gymnasiet är utmärkta som ”före/efter”-bilder som visar hur min kropp reagerade på att jag började surfa, förändringen från år till år är uppenbar.
Vad gäller kondition: prova att surfa med pulsmätare lite då och då. Mitt hjärta jobbar i vart fall rätt hårt när jag seglar med fullt drag. Freestylare har enligt uppgift en puls på 90-95 % av max under ett tävlingsheat och jag vet av egen erfarenhet att det är direkt plågsamt att ha så hög puls, om så bara i några sekunder.
-
@Gnutten 382240 wrote:
Man får också långa armar! Mina har blivit minst ett par cemtimeter längre sen jag började surfa. Perfekt när man skall skriva på tangentbordet, man kan sitta väl tillbakad lutad i stolen hela tiden. 🙂
Jag tror att det där brukar kallas framåtroterade axlar. Eller skön stol.
-
@dr Masse 382331 wrote:
Sitter här framför datorn och kan konstatera, trots att jag seglat en hel del rakt fram i mina dagar, att jag uppenbarligen tillhör datorklubben. Ännu en jobbig, men hanterbar, insikt.
Jag tror dig faktiskt inte. Däremot har jag fattat varför alla vindsurfare tror att man inte behöver vara stark för att vindsurfa och att allt bara är teknik men det är en annan sak. Just för att jag trodde det själv fram till min comeback som surfare 2003.
-
@jOHNjRAMBO 382320 wrote:
Men om jag inte vågar testa, för jag vet verkligen inte om jag har vad som krävs, o den risken vet jag inte om jag vill ta..hosta salvatten varianten är inte rolig, jag tycker det känns obehagligt i näsan.
kan ingen hjälpa mig?
Rasmus, du värkar vara rätt erfaren vad det gäller det mästa så något lite mer konkret tips måste du ändå kunna ge mig?No pain no gain.
-
@dr Masse 382323 wrote:
Den här tråden är fortfarande jätterolig! Rasmus, du skojar väl ändå lite när du ber någon förklara det roliga? Väl?
Nej, jag har inte det minsta koll. Jag tyckte bara att jag svarade på frågan: Ger vindsurfing träningseffekt och vad för slags träning. Det räcker med att ta en titt på hur en genomsnittlig vindsurfare ser ut och jämföra med typ en genomsnittlig medlem i t.ex. en datorklubb för att få ledtrådar till svaret.
-
Hur man vet att man har vad som krävs? Det är väl bara att testa.
Jo jag tränar på gym, igår tog jag äntligen 90 pannor i knäböj så visst börjar jag väl bli hyfsat i form men jag började med det typ 2004 därför att jag köpte ett formulasegel och genast fick ont som fan i armbågarna av pumpandet.
Sommaren 2000 hade jag typisk kontorsråttefysik, dvs gubbmage, noll muskler och noll och ingen kondition. Jag var i apel en vecka men pallade typ två timmar på hela tiden.
-
Sist jag seglade apel var typ sommaren 2000 men då körde jag 3.5 jo. Inga speciella tips. Antingen har du vad som krävs och då kommer du segla eller så har du inte och då kommer du mest ligga utanför norra udden och hosta saltvatten genom näsan. Jag körde hosta saltvatten-varianten.
-
Sen ska sägas att jag är aktiv på ett träningsrelaterat forum och har kul där och jag märker tydligt att mitt tränande förbättrar min segling.
-
@jOHNjRAMBO 382295 wrote:
för de första är du från sthlm, o för de andra är du tokigt nöjd i dig själv när du får skriva om avancerade muskel variablar..
Har sagt det förr o säger det igen, kika in på detta forumet, ni kommer ha mycket gemensamt: http://forum.body.se/Jaja. När jag var tjugo trodde jag inte heller att man blev/behövde vara vältränad när man vindsurfade. Prova att inte segla en enda minut på tre år för att sen kasta dig rätt ut i apelviken med pansardrag i 3.7:an och vågor som minst är gubbhöga så lär du märka hur sant det är.
-
Förklara det roliga, tack. Jag har läst flera artiklar om träning och vindsurfing och de säger alla samma sak.
-
Ja det blir man. Folk som mest seglar rakt fram har ofta tokstora rygg- och nackmuskler. Seglar man fort, speciellt på kryss, med gamla smala slalombrädor, växer muskeln på underbenens framsida rejält. Underarmarna kan också bli rätt grova.
Att segla i hård vind med små segel brukar dessutom ge utmärkt kondition.
Däremot finns det en del muskler som inte växer speciellt mycket, till exempel bröst- och magmuskler. Magmusklerna kan iofs växa lite om man vågseglar mycket.
Den typ av träning man främst utsätter kroppen för är så kallad statisk träning, dvs man håller en belastad muskel stilla, ungefär som när man t.ex. sitter i jägarstol.