rasmus_w
Forumsvar skapade
-
Sen kan man ju tänka lite ”europeiskt” om man vill. Sverige har rätt liten befolkning, så en butik med ”nästan monopol”-ställning från ett svenskt perspektiv kan vara en dvärg ur ett europeiskt.
-
Knapast eftersom det är individuellt. Jag kör själv med torrdräkt om vattentemperaturen är mindre än tio grader, tunn heldräkt om den är 10-20 grader och shorty annars. Lite grovt. Sen har jag inte nån tunn heldräkt just nu så det blir torrdräkt i lite för varmt väder och shorty i lite för kallt. Sen spelar lufttemperaturen in en hel del. Vårsegling kan vara rätt jobbig när det är tokvarmt i luften och iskallt i vattnet. Antingen svettas man i en för varm dräkt när man seglar eller så fryser man halvt ihjäl när man ramlar i.
-
Det där är en sån där ”hur långt är ett snöre”-fråga. Vissa master är rätt lika varandra i böjkurva och då brukar det funka bra. Är det däremot stora skillnader i styvhet och böjkurva mellan rekommenderad mast och den du hittar så kan det göra stor skillnad. Det är i princip därför tillverkarna säger ”använd vår mast till våra segel”, plus att de vill sälja master såklart. Men framförallt är det för att de inte vill behöva stå för hur ett segel som riggats på helt fel mast uppför sig.
-
@surfslusken 373854 wrote:
Skulle du inte får segla ett par 3 dar så lovar ja att käka upp mina nya Gul vantar!!
Med eller utan din egenkomponerade specialsås?
-
Nä de flesta superX är lite smalare än så, jag hade nog JP Super Sport och liknande brädor, de verkar ju i princip vara förstorade Superx-brädor och de borde kunna ta uppåt 8-9 kvadrat.
-
Nu kan det ju hända att han vill ha masten till nåt icke surfrelaterat och då kan det ju hända att de inte håller så bra även om jag nog kan tänka mig att vindsurfingmaster håller rätt bra även till sånt.
-
Jag tycker det är ett problem med västar som åker upp. De åker ju upp när man sträcker upp armarna i vattenstarten och sen sitter de kvar däruppe. Spännet till remmen på min väst gick sönder rätt fort och numer knyter jag alltid fast remmen i spännet. Jag kan garantera att jag inte är äppelformad men min överkropp är inte så triangulär som den kunde vara.
-
@The_Novice 373717 wrote:
Guy Cribbs tips om hängsele linors placering är ju en grov guide för segel under 6 kvadrat och jag tycker det stämmer väldigt bra som utgångspunkt. Har man tex kört 5.3 och nästa gång skall köra 3,7 så är det inte lätt att komma ihåg var linorna skall sitta om man inte gjort tydliga markeringar på bommen och/eller antecknat i en trimbok…
Visst, fast du hävdar att det är en grov guide, han hävdar att placeringen är exakt. Men visst första gången jag provade att kontrollmäta enligt hand metod visade sig min lina sitta ungefär en cm framför hans rekommenderade så den stämmer ju hyfsat. Plus att den gör nytta eftersom nästan varenda seglare verkar ha sina linor 2-3 dm för långt fram.
-
Fast alla anser ju inte att det är så specifikt. Ta t.ex. Guy Cribb, han anser ju band annat att alla ska ha hängselelinorna placerade så att bakre linan sitter på precis av bomlängden. Nu håller jag inte riktigt med honom. Det funkar jättebra på nya segel om man står ut med att bli lite trött i framhanden när draget inte är så bra men på äldre segel (typ mitten av 90-talet) får framhanden alltid jobba som fan hur överriggad man än är.
Bomhöjd och annat är ju ungefär lika hugget i sten det.
-
En sak som kan vara värd att kolla upp, om det nu inte är så att alla surfvästar har det: Min gamla GUL-väst från ca 1990 har en rem som man drar runt hängselekroken och på så vis hindrar västen från att åka upp. Det funkar såklart bara med sittsele men har man en sån är det en skitbra grej.
-
@wind-lover 373455 wrote:
Microwave…tja, barnsegel är det. Men jag har just nu 3.7 som minst 😉 fungerar himla bra när det blåser lite mer. Men rekomenderade mast är väldigt liten..och kanske dom inte är anpassade till stark vind?
annars så får jag nog ändå köra med 4.0 som minst helt enkelt!Om du satsar på Blade så finns det seglet i 3.7, 3.2 och 3.0 och det borde räcka en bit tycker jag. Dessutom är det i princip bara speedseglare och slalomseglare som kan ha anledning att satsa på rena vågsegel i så små storlekar, vågsegel är gjorda för kontroll och i 3.0-vind är kontroll i princip allt man behöver.
Barnseglen funkar nog i hård vind så länge de håller för det, men förmodligen gör de det.
Att masterna är väldigt korta (340 till blade 3.2 och 3.0 och 300 till barnseglen) beror på att ett pyttelitet segel måste ha väldigt mjuk mast för att stå någorlunda bra, annars blir allt bara ryckigt och vingligt och konstigt, och det är bara riktigt korta master som är mjuka nog. Riggar du barnseglen på en 370 eller 400 kommer det nog inte funka vidare bra som stormsegel och knappast heller som barnsegel den dag du får små telningar att ställa på brädan.
-
Jag håller med Masse. All of the above, please. Vad gäller tester så gillar jag att t.ex. Boards ibland testar brädor som inte är direkt jämförbara, typ att de testar en slalom och en fsw och en freeride som alla har samma bredd eller volym och sånt. Den typen av skillnader ändrar sig ju trots allt också lite efterhand.
-
En stor freeride kan nog vara en rätt bra variant, eller för den delen en stor slalom men slalom och formula har nackdelen att de är dyra och sköra, det är bättre att vänta lite med dem tills man känner sig säker på att man inte kommer göra mos av dem genom nån simpel nybörjartafflighet.
Vill du prova nåt lite mer avancerat kan en stor SuperX-bräda kanske vara nåt, de är rätt snabba men lite hållbarare än en slalom. Storleksmässigt så gissar jag att en bredd på kanske 70-75 cm kan vara en rätt bra början, såna brädor brukar ha en del livlighet samtidigt som de kan ta segel upp mot 9-10 kvadrat och det som avgör hur tidigt man planar är i rätt stor utsträckning hur stort segel man kan ha på brädan.
-
De glömde nämna att man inte ska använda vindsurfingprylar för att palla upp bilen när man ska byta avgassystem, att man ska försäkra sig om att man står på ett stadigt underlag när man riggar, att det är olämpligt att använda brädan som stege, speciellt om man tänker såga med motorsåg under tiden, och så vidare…
-
@jOHNjRAMBO 373284 wrote:
nu skall du inte ljuga här Rasmus, att skriva ”Köp en 2.0:a så behöver du ALDRIG mer stanna i land för att det blåser för mycket”…aldrig e lite o ta i Rasmus..tycker du inte det? jag skulle vilja att du redegerar om texten så inte folk blir lurade..exempelvis när Pär drog in va 2.2 rätt stort..ungefär så stort att det var för stort..du förstår precis vad jag menar Rasmus, seså.
Äh. Du var ju sjläv ute så du visade själv att det gick. Däremot undrar jag om det inte hade gått bättre med en barnmast, jag misstänker att den där långa masten jag såg på alla bilderna var lite i styvaste laget för ett så litet segel och det borde ha gjort seglet rätt svårseglat.
Fast det förutsätter ju såklart att barnmasterna håller.