Forumsvar skapade

Sida 214 av 290
  • rasmus_w

Medlem
    10 januari, 2007 vid 18:02 som svar på: Stockholm imorgon?

Nån mer än jag som var ute på görväln igår?

• rasmus_w

Medlem
    10 januari, 2007 vid 18:00 som svar på: Hur stort segel ?

Håller med helt. Jag kör med 62 cm fena på min Bic Techno2 och det är nästan aldrig några problem ihop med 9.7:an. Jag planar tidigt och har kört med den i rejält med vind, det är jag och inte grejorna som begränsar i hårdare vindar.

• rasmus_w

Medlem
    9 januari, 2007 vid 22:52 som svar på: Vilken vågis?

Hörrö Philip, vi gillar trads för att vi är slalomtyskar som tar fram vågisen när det tokblåser så vi inte längre klarar att segla rakt fram och då har vi läst att tradsen är snabbare.

• rasmus_w

Medlem
    9 januari, 2007 vid 22:40 som svar på: Köp inte filmen RedBullStormChase!

Nån som visat filmen för icke-surfare och frågat om deras åsikter? Jag har en känsla av att filmer gjorda för surfare ofta har en tendens att uppfattas som lite trista av icke-surfare och vice versa. Kan det hända att stormchase klarar sig bättre bland icke-surfare?

Givetvis finns det några få surffilmer som både surfare och icke-surfare brukar gilla. Endless summer är väl en av dem.

• rasmus_w

Medlem
    8 januari, 2007 vid 20:29 som svar på: Köp inte filmen RedBullStormChase!

Jag har fått dem gratis varje gång hittills. Fast chansen är att det lyckas, risken är rätt överhängande att jag har en hel bunt Fanaticbrädor när detta året är slut. 🙂

• rasmus_w

Medlem
    8 januari, 2007 vid 20:29 som svar på: Vilken vågis?

@Ola H. 358294 wrote:

Annars är nog mitt enda råd att det säkraste kortet för dig är att köra Tabou Da-Curve eftersom det är en bräda du gillat tidigare. Har inte kört den själv dock.

Problemet med Tabou är väl att deras vågisar (både Da Curve och Pocket Wave) ska ha ändrat karaktär rätt kraftigt mellan olika årsmodeller enligt tidningarna, så att man gillade förra årets Da Curve är kanske ingen garanti för att man gillar årets, och vice versa.

• rasmus_w

Medlem
    8 januari, 2007 vid 19:42 som svar på: Vilken vågis?

Jag funderar själv i precis samma banor även om jag väger lite mindre, 70. Min plan är en freewave runt 85 och en vågis runt 65-70 liter.

• rasmus_w

Medlem
    8 januari, 2007 vid 19:19 som svar på: Hjälp

@Oregistrerade 358105 wrote:

Frågan är var museet borde ligga. Haga eller Apel ligger väl närmast till hands? Det hänger ju också på att kommunen i fråga skall vara intresserad och bjuda på en bit mark och en lada.

Min gissning är att om nån kan driva nåt sånt så borde det nog vara nån välorganiserad surfklubb. Frågan är bara om det gör att klubben upphör att vara en ideell förening, en museiverksamhet kostar ju lite och bästa sättet att finansiera det hela borde väl vara genom biljettintäkter.

Kenneth? 🙂

• rasmus_w

Medlem
    8 januari, 2007 vid 00:42 som svar på: Får inte ut stötsängerna!

Det går nog att fixa i en grusgrop. En kompis fixade tändsystemet (tror jag) på en vw-buss i skogen i Zaïre (på den tiden landet hette så och diktatorn hette Mobutu Sese Seko). Han fick ut motorn genom att palla upp bil och motor på stockar, lossa motorn och sakteliga plocka bort stock efter stock under motorn.

• rasmus_w

Medlem
    7 januari, 2007 vid 23:59 som svar på: Hjälp

Storyn om hur Johan Salén vann sveriges första världscupseger har väl berättats några gånger genom åren. Den dubbelkonkava bottenformen hade just dykt upp och Johan beställde en dubbelkonkav bräda av Petter Forsén, hans shaper. Väl på tävlingen gick nåt galet och plötsligt låg den nya brädan under hjulen på en fet Merca. Mercagubben sträckte ut ett visitkort genom rutan och körde sin väg och där stod Johan med en något tilltufsad bräda men hade inget annat väl än att segla på den, och han vann!

Vad jag vet finns brädan fortfarande kvar, med däckavtryck och allt.

• rasmus_w

Medlem
    7 januari, 2007 vid 23:43 som svar på: NY FILM: Våghalsigt i Apelviken

Ni som har problem med ljudet, det som krånglar är att ni inte har stöd för aac. jag minns inte vilken spelare jag använder men när jag kompilerade om den med aac-stöd så funkade ljudet.

Tyvärr kan jag inte översätta det där till icke-datanördiska men jag hoppas nån kan, och kan föreslå en lösning som inte innefattar kompilering.

• rasmus_w

Medlem
    5 januari, 2007 vid 18:12 som svar på: nybörjare

Jepp, det bästa som finns ska vara DaKine Cold water mitts. Problemet är att de är svåra att få tag på och måste beställas från utlandet eftersom svenske importören inte är intresserad av att ta in dem.

• rasmus_w

Medlem
    5 januari, 2007 vid 17:43 som svar på: nybörjare

Som sagt inga problem att kryssa med en 45 cm fena, det krävs bara att du har rejält med fart. Den vanliga krysstaktiken handlar om att falla av och inte bara nöja sig med planing utan låta farten öka lite till innan man börjar höjda, då känner man att fenan pressas mot lovart och då kan man trycka emot med bakfoten och flyga fram på kryssen.

• rasmus_w

Medlem
    5 januari, 2007 vid 17:35 som svar på: Hur stort segel ?

@Jester 357654 wrote:

Vet inte om tr1 är hårdvinds formula eller lättvinds slalom, det får maui sails experterna svara på.

Har för mig att det är lite mittemellan. Tror Barry hävdade att seglet var ett hårdvindsformula med ändå användbart som lättvindsslalom.

Sen ska sägas att i princip kan alla brädor ta stora segel. Det går segla med ett 12,5-kvadrats segel (givetvis behövs en rejäl fena också) på en 70-liters vågis eller en 43 centimeter bred speedbräda. Problemet är väl mera det att man antagligen inte planar ett dugg tidigare än om man hade haft en femnolla på brädan, och när det är dags att gippa eller slå blir allting sjukt komplicerat och i princip får man bara alla nackdelar med det stora seglet utan att få en enda av fördelarna. Den verkliga gränsen för vad som är vettigt handlar om när ett större segel inte ger tidigare planing.

Och förresten, det där med 12,5:a på en småbräda, det får nån annan än jag testa. 😀

• rasmus_w

Medlem
    5 januari, 2007 vid 17:22 som svar på: Hjälp

@Oregistrerade 357662 wrote:

vad är G-land? Gangsta land?

Grajagan. Namnet är helt enkelt för svårt för amerikaner att uttala så det blev G-land.

Sida 214 av 290
Installera Surfzone som app?
PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

Surfzones app (PWA) har installerats.

Push notification permission blocked in browser settings. Reset the notification settings for website/PWA