rasmus_w
Forumsvar skapade
-
Längre linor är väl den delen i konceptet jag inte har provat än. Till småseglen har jag 24 tum just nu, har använt det mesta från 34 till 20 tidigare, till större segel har jag variolinor för att kunna ha dem skitkorta på kryssen och aplånga på slören. Ska jag ha bommen fyra fingrar från aktern så kommer jag behöva stege när jag ska plana, mastfoten på min gamla vågis sitter inte där den gör på nya brädor.
Vad gäller hur tätt linorna sitter så har jag börjat med att flytta ihop dem (typ några fingrar emellan) när jag är underriggad eller har lagom drag och dra isär dem rejält (typ två rejäla nävar emellan) när det börjar bli toköverriggat. Jag tycker det där sista lugnar ner riggen en del och ger mer kontroll, men med lagom drag känns det mest som det dödar riggen.
-
Tar och kommenterar lite om hur små brädor beter sig (nu vet jag inte om den är så liten att du behöver det här, men…) nu när du har en.
Det luriga är att få dem att falla av. De vill gärna lova upp mot vinden och sjunka och jäklas. Det som behövs är lite koordination. Att bara skicka fram riggen och skota in brukar leda till att nosen sjunker tills den pekar rakt ner mot botten, så man måste kliva bak på samma gång, i alla fall med bakfoten. Med bakfoten därbak är det lätt att man trycker på fenan, så se till att du trycker rakt ner eller till och med drar foten åt dig lite. Tryck däremot framfoten lite mot lä, och skota in. Nånstans här ska brädan börja falla av och snart planar den upp.
Sen är det som vilken bräda som helst, bara lite lydigare (den är alltid lite lydigare än en stor bräda, problemen i början beror ofta på att din kropp skriker ”Ner till botten, noshelvete!”, och att din snälla bräda lyder. Efterhand blir du dessutom så van att du gör allt det där falla av-tricksandet innan fötterna har landat på brädan när du skuttar ombord.
-
Är JP Pro så himla häftiga egentligen? Jag gjorde en grov gram/liter-jämförelse mellan en JP Pro, en Fanatic och nån RRD och jag tyckte de verkade väga ungefär lika mycket per liter. Skillnaden var mer att vanliga FWS var tyngre än de andra med samma volym.
Fast jämföra siffror i en broschyr och faktiskt väga brädan är ju lååångt ifrån samma sak, såklart. Och JP är ju en av de som faktiskt mäter volymen i stället för att gissa eller gå på känsla.
-
Handpositionen är ännu en sak jag har experimenterat med en del, främst förra året. Jag upplever väldigt stora fördelar av att ha händerna så nära varann som möjligt. Visserligen måste jag alltid flytta isär händerna igen efter några sekunder, men det känns liksom som att brädan reser sig lite och börjar gå lite högre i vattnet.
För att ta det till ytterligheter så släpper jag ofta framhanden helt och skjuter fram höften så långt jag kan om jag känner att draget tunnar ur lite. Brädan faller av och skjuter fart som fan när jag gör det.
Fast Cribbs linplacering är jag än så länge lite kluven till. Det funkar bra i lätt och mellanvind, men är seglet riktigt maxat blir jag ofta rätt trött i framhanden. Sen har det sina sidor att köra 4.5 och inte kunna skota UT när folk runt omkring kör 4.2 och klagar över att de inte kan skota in…
-
Haha, jo, det stämmer. Flera gånger, till och med.
Fast jag förenklade lite. Det finns ju massor av sätt att åstadkomma framfots, och bakfotstrim.
Själv har jag seglat på bakfoten så länge jag kan minnas. Jag har lite foton på mig själv seglandes Electricen runt -92 eller så, och visst seglar jag på bakfoten. Jag gillar det för man har huvet nära vattnet så vare sig det går fort eller inte (har aldrig kollat med GPS) så känns det som det går jäkla fort, vilket jag tycker är nästan viktigare.
Sen spelar brädans shape och fotstroppsplaceringarna in lite. Jag försöker alltid segla på bakfoten men hamnar ibland på en bräda som formligen skriker ”STÄLL DIG UPP FÖR FAN” åt mig. Jag seglade en Fanatic Shark 144 med fotstropparna i mittpositionerna i våras och det var grymt obekvämt att segla på bakfoten, jag fick översträcka fotleden och inget funkade. Jag körde 7.0 i 6.0-vind och kunde knappt plana. Upp med bommen 5 cm och lite mer upprätt segling och så funkade allt mycket bättre.
Min Bic T2 (med stropparna så långt ut som det går) går att segla på fenan men det är inget snack om att den funkar bättre med lite tryck på framfoten. Fart, höjdtagning och det mesta annat blir bättre och gången blir lugnare (ofta ett tecken på att det går fort) om jag belastar framfoten.
Min gamla RRD-proto är en extrem fenplanare, speciellt i hård vind. Hur tajt jag än sätter bakstroppen så kommer foten åka låååångt in i den, våta ytan är minimal och brädan går som ett strykjärn över choppen. Men efter en kvart eller så är underbenen slut och jag får tailwalk gång på gång och det hela blir riktigt läskigt. I somras seglade jag den mest med 7.8 och 37 cm fena och då gick det faktiskt att hitta ett trim som en vanlig dödlig som jag kunde hantera och segla hela dagen med.
Sen kör jag vågbrädor och annat på fenan med, men det är en annan sak.

-
Det handlar om ditt trim/hur du belastar brädan när du seglar. Sänk bommen lite och flytta mastfoten lite bakåt så kommer du märka att belastningen på bakfoten ökar rejält, vilket också betyder att du pressar fenan hårdare i sidled. Med bakstroppen ända ut på kanten och nästan all belastning på bakfoten så belastar du fenan så hårt du bara kan och har i stort sett bara fenan i vattnet. Framfoten är mest nåt du använder för att ta kontroll på brädan i nödfall.
Fördelar:
Liten våt yta= minimalt motstånd och i teorin väldigt hög toppfart. Antoine Albeau seglar alltid på fenan och är grymt snabb, men han är också grymt stark.Nackdelar:
Skithård belastning på underbenen, man blir helt slut efter bara några minuter, och när det händer tappar man antagligen kontrollen rejält.
Skithård belastning på fenan, du blir garanterat varse om fenan är bra eller inte.
Kroppen lutar långt ut från brädan, vilket inte är det lämpligaste om du vill hålla på med spockar och såna där freestyletricks.
Kräver reflexer och talang för bra kontroll.Bommen upp och masten fram, så kommer automatiskt mer belastning på framfoten och man seglar mer upprätt.
Fördelar: Lättare att ha kontroll på brädan, man är snabbare in i manövrar och tricks. Mindre känsligt trim överlag och man blir inte lika utmattad när man seglar. Tidigare planing.
Nackdelar: Större våt yta, vill man segla fort behövs mer drag i seglet. Lite studsigare segling, tror jag.
Du frågade om kryss, men det handlar inte specifikt om kryss utan mer om vad man har för seglingsstil.
Jag fick det att låta som att bakfotssegling är nummer ett för speed, men det stämmer inte riktigt. Albeau och Finian Maynard (som dock har bommen tokhögt) seglar visserligen båda på fenan, men Dave White är en extrem framfotsseglare (fast han har inte bommen högt) och han är rätt snabb han med.
Däremot tror jag det är svårt att hitta nån freestyleseglare på elitnivå som seglar på fenan, och jag tror jag har förklarat varför.

-
Jamen, 5*23 kilo, då blir det ju minst en bräda och en helt binge segel. Om två av er tar varsin bräda i bag så tar övriga tre en komplett rigg eller 2 segel var, och så har ni ändå runt 5*10 kilo kvar till kläder. Sen har ni såklart handbagage, och så är väl kläder billigt i kapstaden.
Så! Klart!

-
jaja, jag påpekade bara att det går.
Fast om man fortfarande antar att facket stoppar alla paket över 32 kilo så blir det 9 kilo övervikt=4500. Kostade resan i sig 8500 så blir det alternativet 800 spänn dyrare än det andra. Med en fot under prylarna kanske det blir billigare om du har tur. Fick man ta med sig mer än 32 kilo med det andra alternativet så är det bättre oavsett om du har helium i brädorna och sjunger serenad för incheckningstanten och så vidare…
-
Dåså. Då börjar jag känna mig säker på att mitt drömkitt är en formula, en rätt stor SX, en fsw runt 80-90l och en vågis på 70-80.
Nu ska man bara börja tjäna pengar. 
-
Dåså. Är det förresten nån skillnad på hållfastheten mellan en slalom och en SX? Har funderat på om en SX kan vara en bra kompromiss om man vill segla fort men också ladda lite hopp och är rädd att hoppa av en slalombräda, eller om bägge håller lika bra.
-
Hur tar de båda brädorna ett racesegel typ Speedseeker eller liknande? Jag antar att de egentligen är designade med typ ett Saber i åtanke, men det är ju kul att veta om man kan pressa dem till seriös speed med en fullcambrad 6.6:a om man vill.
-
Ett minimalkit går att få med om det verkligen är 23 kilo som maxvikt. Bräda + boardbag= ca 10 kilo om bagen är lätt. Segel=5 kg, mast=2 kg, bom=5 kg. Blir ca 23 kg. Mastfötter, fenor, förlängare, kläder etc. i handbagaget.
Fast är det 32 som är maxvikten (vanligt eftersom EU-regler säger att personalen inte ska behöva lyfta mer än 32 kilo) så får man ju med 2-3 segel till med den bagagevikten.
Sen är reguljärflyg ofta dyrare än charterflyg vad gäller framkten, eftersom reguljärflygen tjänar grova pengar på att flygfrakta annat gods, och ju mer bagage passagerarna har, desto mindre gods får det plats i planet. Finns det inget charterbolag som har resor till kapstaden? Man måste inte köpa mer än flygstolen.
För övrigt har både Boards och Windsurf nyligen haft varsin lång artikel om hur man fraktar surfprylar med flyg, vilka smarta saker man kan göra och vad som händer när skiten träffar fläkten.
-
Helt klart kul. Man får hoppas man ser sånt fler gånger.
Snart kanske dagen kommer då teve avbryter sändningarna av Hockey-VM för att finalen i Aloha Classic just börjat.

-
Som sagt, 1100 vore ett mer lagom pris för de prylarna. Kanske nån tusenlapp mer, men knappast mer än så. Sputnik är en väldigt liten och smal bräda som ansågs svårseglad redan när den kom för sådär 14 år sen. Visserligen finns det nyare och äldre sputnikar, men den är ganska säkert minst 5-10 år gammal.
Köp inte, leta i stället upp nån vindsurfingklubb och prata med folket där. Närmaste klubb jag kunde hitta är Brofjordens funboard club.
Om du sen läser köp/sälj här på konfen så finns det en del vettiga köp, t.ex. en RRD Easyrider eller en Bic T2. Den förstnämnda är en ren nybörjarbräda och du växer kanske ifrån den lite fort, den andra är lite mer avancerad, jag har en själv och jag har surfat sen 1988! Inte mycket svårare att segla men räcker mycket längre. Dessutom såg jag att de som säljer Bicen bor i Ljungskile!
Bra nybörjarriggar är inte lika lätta att hitta megagnade, men pratar du med Udéns i göteborg, kan de säkert sätta ihop ett billigt riggpaket i lagom storlek för dig, och antagligen stannar totalpriset ändå en bit under de där 11000 som Ola ville ha för sina antikviteter.
-
Där håller jag med. Om en tidning ger poäng i seglingskomfort, skulle de ju t.ex. kunna ge höga poäng för att fotstropparna är ”mjuka och följsamma”. Men om jag vill ha stroppar som är styva och inte vrider sig, då? Det är beskrivningen av brädan och dess seglingsegenskaper jag är intresserad av, inte om testarna tyckte de vad bra eller dåliga.
