rasmus_w
Forumsvar skapade
-
Brädor klarar i alla fall kyla OM det inte är vatten i dem och OM de inte ligger i en fuktig boardbag. Jag gissar att det mesta klarar sig om man ser till att allt håller sig knastertorrt. Det sista man vill är antagligen att det hamnar vatten i fenboxen eller mastkassetten lagom tills det fryser på, är man pedant kanske man tejpar för dem därför.
Har man snygga brädor tror jag för den delen på att hitta nåt sätt att hänga dem på väggen och göra väggprydnader av dem. Fast har man flickvän kanske det gäller att även hon tycker brädan är snygg.

—
Tilägg:
Jag har mina grejor i lägenheten. Eftersom jag har rätt högt i tak kan jag ha dem ståendes upp, då tar de inte så farligt med plats. Sen brukar jag lägga en bit frigolit under brädan, häcken är väl en av de ömtåligare delarna av brädan. -
Får lägga ut lite kontaktannonser så kanske det fixar sig.

-
Tänk om CSN gav sina barn julklappar.

-
Rättelse: Bägge RRD-brädorna såg rejält intressanta ut. Kollar upp alla annonserna själv eftersom jag också är ute efter en vågis runt 70 liter men inte har råd.

-
Det var bredden. Jag kollade annonsen, volymen var runt 75 liter. Funkar säkert bra. Det var nån RRD och nån Acid som såg intressant ut också, tyckte jag.
-
Rena vågisar: Väldigt lite. Freestyle-wave, lite mer, tror jag. När det gäller korta breda vågisar så fanns de nästan inte för tre år sen. 2005 var första året som nästan alla hade en sån i sitt program.
Och Anna vet nog mer än jag om 62-litare, jag har aldrig haft en så liten bräda, men skulle gärna vilja prova en.

-
Det kan vara så jo.
Fast jag skrev lite om materialbegränsningar i formulaforumet, eftersom det har funnits gott om segelbåtsklasser som både reglerat ihjäl sig och såna som dött för att detr knappt funnits några regler. Ett bra exempel är skärgårdskryssarna, de har gjort både och.
Sen finns ju som du nämnde motorsport, där varenda upptänklig regel är en ursäkt för jättarna att plöja miljarder på att kringgå dem. Can-AM var ju nästan oreglerad och det gick bra i tre säsonger, sen byggde Porsche sin 917-30, en av de snabbaste racers som nånsin byggts, och den vann alla lopp under hela säsongen. Sen drog sig konkurrenterna ur och klassen dog helt. Formel 1 har ju varit rätt nära att reglera ihjäl sig de senaste åren. Inte så mycket för att det har varit mycket regler som för att de har ändrats varje år, så när stallen har lyckats få en bil att funka med årets regler har det varit dags att plöja miljarder på att börja om från början med nästa års regler. Man hade ju t.ex. de här luftintagen som komprimerade insugsluften och gav turboeffekt utan turbo. Reglerna ändrades så stallen var tvungna att ta upp hål i sidan på insugen för att förstöra turboeffekten. Då plöjde nån miljarder i att lura ut hur man fick de här hålen på sidan att komprimera luften ännu mer.
När kommer de första borfibermasterna inom vindsurfing? När kommer en ultralätt bräda med laminat i nanotuber? Bägge kan bli jättehits ur prestandasynpunkt, med enorma vindregister, hög toppfart och så vidare, men det kommer bli sanslöst dyrt.
-
jag gissar att jag satsat på Görväln eftersom jag antagligen inte har nån bil. Görväln är inte optimalt på syd, men kommer nån annan att vara där?
-
Kan väl tillägga att jag i början närmast blev sämre på att gippa när jag hade köpt min vågis, men det var absolut mitt eget fel, och jag klagade inte.
Grejen är att med en så extremt lättsvängd bräda blev jag närmast besatt av att pressa den så hårt jag kunde och gippa så fort, tajt och hårt jag bara kunde. Resultatet blev att jag liksom glömde att tanken med gippen är att man ska vända och segla iväg åt det håll man kom ifrån och fortsatte svänga tills jag stod i vindögat (det kan gå rätt fort att svänga så mycket om man inte passar sig) och nästan hade gjort en 360. Med tiden lärde jag mig och upptäckte att man kan göra sanslösa duckjibes med all den svängförmågan.
-
Svar till:
55 kg och 7.5, då får det inte blåsa mycket…
[/ QUOTE ]
Kanske inte, men jag väger 75 och har seglat 9.7 i upp till 10 m/s och upp till 8-9 funkar det i alla fall bra för mig, så jag gissar att en 55-kilosseglare kan hålla en stabil 7.5:a ett tag också.
Sen är det såklart trevligt med omväxling, jag kör inte jämt med det största jag överhuvudtaget klarar att hålla, men ibland är det kul.
-
Säkert kanon. De nya är lite bättre, men Technon är inte så väldigt gammal och ansågs väl nästan vara lite av en revolution när den kom för att den var så lättseglad och samtidigt snabb. Kör du vidare på den ett tag. Sen köper du nån lite mindre bräda för hårdvindsdagarna.
-
Säkert kanon. De nya är lite bättre, men Technon är inte så väldigt gammal och ansågs väl nästan vara lite av en revolution när den kom för att den var så lättseglad och samtidigt snabb. Kör du vidare på den ett tag. Sen köper du nån lite mindre bräda för hårdvindsdagarna.
-
rasmus_w
Medlem29 september, 2005 vid 13:46 som svar på: Lillis idag uppdaterad med bilder från idag 051001Svar till:
säsongens längd beror ju helt och hållet på hur ”hård” man är.
[/ QUOTE ]
Inte riktigt, tycker jag. Jag tycker snarare det handlar om hur mycket pengar man vill lägga på varma dräkter och sånt.
Fast jag har ju å andra sidan ibland 15 grader i sovrummet för att kunna sova utan att bli plaskvåt av svett.
-
Vi vet ju inte om kitaren eller vindsurfaren byter ALLT. Slutresultatet kanske blir en f.d. vindsurfare och en f.d. kitare som nu är både och.

Jag skulle nog också prova kite om jag ansåg mig ha råd med ett komplett kitekit och ett dito vindsurfingkit, men eftersom jag gissar att vindsurfandet i slutänden är roligare håller jag mig till ena sporten.
-
Klart man kan köra en vågis på plattvatten. Visserligen varierar det lite beroende på modell, på en del kan visst nosen dunsa mot chopp på ett jobbigt vis, fast jag har en gammal antik vågis på kanske runt 70 liter och den seglar jag så fort jag har drag i 5.7:an eller mindre, oavsett om det är jättevågor eller insjöskvalp. En del vågisar kan till och med visa sig vara riktiga fartmonster om det bara blåser i rejält.
Det är skitkul att segla vågis på plattvatten, tycker jag själv. Brädan är så liten och så nervös. Den reagerar direkt på allt jag gör, på gott och ont. Skotar jag in för plötsligt innan jag planar, dyker nosen och det blir simma. Vill jag gippa trycker jag lite försiktigt med tån på läkanten och får ett fint skär. Tar jag i, svänger den så tajt att det nästan blir tungt att stå upp. I och med att den är så livlig, går dessutom alla vågor att rida, även svallvågorna efter en simmande ankfamilj. (nåja)
Börjar det blåsa rejält har man fördelen att alltid ha kontroll.Nackdelen med en för liten sak (mindre än kroppsvikten i liter) är att man kan få simma om vinden lägger av.