Forumsvar skapade

Sida 143 av 143
  • sailortrash

    Medlem
    26 augusti, 2011 vid 10:51 som svar på: freeride som funkar för vågor?

    fanatic allway och fanatci freewave ska jag lägga på minnet…mera rocker…bra freeride i hårdvind..mkt att hålla reda på…nu är det bara vågorna som fattas…var i sthlm funkar det? förutom väddö…ingen lust att börja på pointbreaks…

    ngn som vart på rullsand och provat? ett par bekanta var där och körde formula förra året och fick värsta dyningarna hela dagen…sen vet jag att quicksilver store på gamla bro i sthlm (som igen heter rockaway beach va?..) hade vågsurfingskola inplanerat ngt år under 2000-talet… ngn som provat? hur är kärringviken i nynäs då?

  • sailortrash

    Medlem
    24 augusti, 2011 vid 17:34 som svar på: freeride som funkar för vågor?

    jag håller med om att formula får freeride att kännas lite onödigt…men man tröttnar på den överdrivan volymen på både segel och bräda. vågor hade jag tänkt försöka mig på norrut vid rullsand. det blir nog en mindre bräda av okänd sort och en ren vågis av gammal modell (1 fena). frågan är om man uppskattar en fsw om man desutom skaffar en “äkta” vågis.

    ett slag tänkte jag laminera min 6.4″ vågbräda (alltså en sådan utan segel), sätta stroppar och mastbox på den men insåg att den var på tok för liten…men det hade vart kul och bygga om den. dessutom har den 3 fenor, 1 stor (typ 22 cm freestyle)och två små på varsin sida, storlek kitefenor

  • sailortrash

    Medlem
    23 augusti, 2011 vid 13:01 som svar på: freeride som funkar för vågor?

    ok

    lika många liter som kg alltså…skön tumregel. men det betyder ju att man som minst ger sig ut med 5.5m2 vindar eller så…och det låter ju rimligt iochförsig…

    blir kanske ngn gammal dingad vågis vid sidan av då…så man kan segla lite större segel om det blåser dåligt på semestern 2012…kanske ett freeride/slalom runt 100 liter för kommande hagaresor. i år körde jag med 7.2 och 8.5 på brorsans 130 l freeride…hela veckan…så man kan ju ha otur även där.

  • sailortrash

    Medlem
    23 augusti, 2011 vid 11:27 som svar på: freeride som funkar för vågor?

    jag kör formula i sthlm men är nere på öland en del och vill ha ett paket med mindre volym. planen är ju att besöka både västkust, skåne och rullsand men det finns ju inte hyrställen överallt, däremot går det vågor på en del ställen och som gammal vågsurfare så blir man ju lite sugen….

    jag väger 77 kg och har bara formula rigg…så allt ska införskaffas men pengar har jag inte oändligt av så gamla grejer som funkar får företräde…nytt är för dyrt. vet inte heller vilken volym på brädan som är bäst för mig, men runt 100 l skulle kännas tryggt…mindre än så har jag aldrig provat.

    jag undrar också hur en vågis funkar på plattvatten…det sägs att de inte tar höjd bra men det gör ju fan inga brädor utom formula och möjligen slalom med stora fenor…

  • sailortrash

    Medlem
    22 augusti, 2011 vid 15:36 som svar på: freeride som funkar för vågor?

    hmm….det verkar som om fsw är svaret på frågan…samtidigt är det ju intressant att höra att “en gammal AB+ som jag köpte beggad för en 1000-lapp bara” gör enorm skillnad…inte för AB+ inte borde vara bra grejer, men kanske betyder det att det är omöjligt att göra en bra kompromiss mellan våg och plattvatten…inte en omöjlig tanke om man tittar på de olika brädorna..

    kanske är det bäst att köpa ett ok freeride paket och lägga en till en tusenlapp för en extra vågplanka. seglena går ju att använda till båda (allafall på min nivå..)

    flest prylar när man dör vinner!

    tack för svar allafall!!

    /mårten

Sida 143 av 143
Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums sailortrash

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.