sourra
Forumsvar skapade
-
-Olle-;584914 wrote:Sourra, jag har kört Canon rakt igenom. Har dock förstått att de riktiga connaisseurerna kör manuella Nikon- eller Zeissgluggar.
EF 100-400 f/4.5-5.6L IS USM
Ger sympatiskt perspektiv och skärpedjup men blir såklart svår att hålla helt stilla under blåsiga förhållanden, trots bra stativ med videohuvud. Denna gluggen använder jag helt klart mest vid filmning av kite då den ger största friheten samt att ljuset sällan är ett problem.EF 24-105 f/4L IS USM
Fantastiskt objektiv som jag kanske borde använda mer vid filmning men detta har blivit min primära stillbildsglugg, förutom när jag filmar hockey.EF 50 f/1.8 I – bra inomhus vid dunkla ljusförhållanden. Extremt grunt skärpedjup vid öppen bländare (2-3 cm) vilket gör den ganska svårfokuserad.
Önskeobjektiv
EF 135 f/2.0L IS USMDet lilla jag filmat med 5D har jag upplevt att IS är mer eller mindre ett måste om man ska filma med bra brännvidd. Är du av samma uppfattning eller har du nåt knep?
-
Vad har du använt för gluggar Olle?
-
Propellerboy;584839 wrote:Det är svårt att filma från luften. Vi låg på 100m höjd(minimihöjd i Torkelstorp med bebyggelse) o då får man zooma en hel del = skak. Kolla in trailern för en ny windsurfingfilm. Gjord av svenskar!!!
DEN var riktigt nice! När vi ändå är inne på svenskar, vindsurfing och helikopterfoto kan man inte låta bli att posta denna. Nån som känner igen stuntåkaren?
[ame=”http://www.youtube.com/watch?v=086KSWhPc1c”]YouTube – Tysk tandkrämsreklam – vindsurfing[/ame]
-
Jag gillar också ettan bäst men hade precis som Pan gärna sett lite mer varvning av vyerna.
-
Kolla på luftfartsverket.se för att se alla som flyger till/från Malmö
-
Kort och koncist. Bra där!
-
Hahaha, Bestefar!
Och när vi ändå är inne på danskrelaterade repriser:
[ame=”http://www.youtube.com/watch?v=s-mOy8VUEBk”]YouTube – Danish language[/ame]
-
Det får bli ett EWA Marine U-B100. De lär ha sjukt fet marginal på de där påsarna, typ 2500%.
-
Men du körde styrlinorna i fästet som är närmast bakkanten på kiten?
-
Vilken setting körde Herr Hansson på? Och hur tyckte han det var att köra urkrokat med dom?
-
Det bör/borde stå i bruksanvisningen vilken skrivhastighet som krävs för kontinuerlig filmning utan bufferthaveri. Man kan ju även kolla hur stora filmerna blir (Mbyte/sekund) och därigenom räkna fram vad som är den teoretiska mininumhastigheten.
-
Bland annat så säljs de på cyberphoto och de kostar oskäligt mycket.
-
Haha, låt oss kalla färgerna oortodoxa 🙂