Forumsvar skapade

Sida 276 av 498
  • sourra

sourra

Medlem
    21 september, 2008 vid 20:12 som svar på: rea

Kan man ta med sin gamla skitdräkt och byta den på plats?

• sourra

sourra

Medlem
    20 september, 2008 vid 16:44 som svar på: Rendez-vous i Varberg

Ni fattar väl att ni inte kan komma hit, hyra stugor och sen lämna ett extra täcke kvar i stugan?

• sourra

sourra

Medlem
    20 september, 2008 vid 16:41 som svar på: Panga grisen!

Det står att den har ett listpris på €2.499 så det lär väl gå att få tag på den för 23.000-ish.

• sourra

sourra

Medlem
    20 september, 2008 vid 16:25 som svar på: Speed med kite inte lika snabbt ?

P Malmkvist: Vi kommer aldrig komma någon vart i den här frågan så länge du inte kitesurfar och ditt resonemang bygger på antaganden. Men visst är det ett rimligt antagande att någon som kört kite några år har bättre koll på hur det faktiskt förhåller sig än någon som provat lite på land? Adidas sombrero!

• sourra

sourra

Medlem
    20 september, 2008 vid 10:21 som svar på: Askim nu

Vad förvånade eleverna ska bli sen när de ger sig ut på egen hand och det faktiskt blåser…

• sourra

sourra

Medlem
    20 september, 2008 vid 10:18 som svar på: Köpa pump

Som Wims säger, köp inte nån smäckig pump med plastskaft. Aluminiumskaft eller nåt annat hållbart härke ska det vara. I princip alla brand-pumpar (Naish, Best, Slingshot, Ozone etc.) är sådana.

• sourra

sourra

Medlem
    20 september, 2008 vid 10:15 som svar på: Ang. nya Nordic surfers mag..

Ja jäklar vad nice. Vågsurfbilden från Mölle med en grön sluttning i bakgrunden är härligt osvensk!

• sourra

sourra

Medlem
    20 september, 2008 vid 10:14 som svar på: Hörru Jester

Som jag ser det så handlar hela den tråden handlar om att någon bedömt en sport från läktaren så jag sörjer egentligen inte att den är stängd.

Men det är klart sugigt att bli påhoppad av en person som påstår att jag ”har en oförmåga att skaffa mig en teknisk utbildning”. Räcker det inte med en civilingenjörsutbildning på Chalmers och ett jobb som produktutvecklare? Eller måste man vara Tekn. Dr. för att få skriva om sin egen sport?

• sourra

sourra

Medlem
    19 september, 2008 vid 16:52 som svar på: Köpa pump
  • sourra

sourra

Medlem
    19 september, 2008 vid 16:50 som svar på: Kite magazin

Det är snarare en fråga om ”infomercials” än vad det är recensioner.

• sourra

sourra

Medlem
    19 september, 2008 vid 13:37 som svar på: Speed med kite inte lika snabbt ?

@P Malmkvist 501024 wrote:

Jäklar vad kul!!

Ett till exempel..

Om du tittar på en kitare ovanför någonstans.. Då kan man tänka sig att åkaren samt kiten befinner sig i en cirkelbana när kiten faller ner och åkaren faller av kraftigt ner på slörbanan.. Kiten rör sig med en kortare radie till cirkelns mitt jämfört med åkaren, förflyttningen sker på samma tid men förflyttad sträcka för kite samt förflyttad sträcka för åkaren skiljer sig.. Vem tror Haze har högst fart kiten eller åkaren??

Du förbiser tre grejer:
    1) Båten har, till skillnad från ett kite-ekipage, en motor som alltid drar i linans riktning, oavsett hur båten svänger. Kiten har en vinkel som är optimal mot vinden. Svänger man så ändras kitens vinkel och draget påverkas/försämras.
    2) En kitare åker inte i linornas dragriktning på samma sätt som en vattenskidåkare eller liknande. Åkriktningen är nästan vinkelrät mot linorna och kiten som genererar draget åker med samma hastighet som åkaren och i samma riktning. Det är i stort sett samma princip som när man åker wakeboard eller vattenskidor och åker upp jämsides med båten. Det går inte att åka snabbare än båten i långa loppet.

Avslutningsvis vill jag citera en av vår tids stora tänkare – Ingemar Stenmark: ”He ä int’ lönt å förklara för dom som int’ begrip’.” Ha en trevlig kväll och ta det lugnt med slungningen.

• sourra

sourra

Medlem
    19 september, 2008 vid 11:45 som svar på: Speed med kite inte lika snabbt ?

@Ola H. 501013 wrote:

Om inte annat kanske man kan mäta upp rätt bra vertikala hastigheter om man kraschar den, eller?

I den andan: Klarar GPS:erna + programmen 3d? Det vore rätt häftigt att se hopphjöjd mm.

Jag har för mig att detta diskuterats och upplösningen i höjdled är typ 5 meter eller något i den stilen. Vore kul att se hur snabbt en kite rör sig innan den smackar ned i vattnet men jag tror även höjdupplösningen ställer till det här. Kan en laserpickadoll fixa biffen månne?

• sourra

sourra

Medlem
    19 september, 2008 vid 11:16 som svar på: Speed med kite inte lika snabbt ?

Alltså: Kite och åkare måste röra sig lika snabbt över åksträckan. Om åkaren är snabbare än kiten över sträckan så får man en kass vinkel mot vinden med kiten och tappar fart. Om kiten är snabbare än åkaren kommer kiten åka ut ur vindfönstret och man tappar även då fart. Försök åka snabbare än ditt vindsurfingsegel så kommer du kanske fatta vad jag menar.

Att du lallat på land och lyckats ”slunga” dig hör ju inte hit eftersom utgångsläget då var att du stod still och kiten rörde på sig.

• sourra

sourra

Medlem
    19 september, 2008 vid 11:04 som svar på: Kite magazin

Tror det finns både Kiteworld US och UK men UK är väl den som är ”bäst”.

• sourra

sourra

Medlem
    19 september, 2008 vid 10:03 som svar på: Speed med kite inte lika snabbt ?

Utan att gå in på detaljer så måste kitesurfare och kite röra sig lika snabbt för att det skall vara möjligt att hålla fart. Om man sedan kite och åkare rör sig med olika fart rent momentant så är det knappast mer skillnad än när en sprinterlöpare viker fram överkroppen just innan målgång.

P Malmkvist, dina videoanalyser kan du skicka i papperskorgen eftersom det är filmat från stillastående. Hade de kört parallellt med åkaren på stranden och filmat hade du fått se att ”slungning” hör till samma kategori som Snömannen och Nessie – saker som folk tycker sig ha sett men som inte finns.

Sida 276 av 498
Installera Surfzone som app?
PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

Surfzones app (PWA) har installerats.

Push notification permission blocked in browser settings. Reset the notification settings for website/PWA