Forumsvar skapade

Sida 284 av 498
  • sourra

sourra

Medlem
    10 september, 2008 vid 12:04 som svar på: Surfbräda

Får två nya Naish på fredag som jag ska köra utav bara fan i höst och vinter, samt har en andra generationens custom på väg så jag ser inte när jag ska hinna åka på en fjärde bräda 🙂 Däremot är jag intresserad av att ta fram en typ av skim för lek på lättvindsdagarna (typ 3-6 m/s). Vi snackar mer om det i helgen.

• sourra

sourra

Medlem
    10 september, 2008 vid 11:57 som svar på: Vindstationen Gonzo…

Något osammanhängande text men kul att vi omnämns i positiva ordalag 🙂

• sourra

sourra

Medlem
    10 september, 2008 vid 10:37 som svar på: Surfbräda

Gottigt. Hojta till om du åker till varberg då det blåser så ska du få hänga med och rasta brädan 🙂

• sourra

sourra

Medlem
    9 september, 2008 vid 23:38 som svar på: Surfförbud Torkelstorp !!

Hahahaha, det är ju nu du skulle fått hallåjan!

• sourra

sourra

Medlem
    9 september, 2008 vid 23:35 som svar på: Surfbräda

@AddeA 498423 wrote:

Sorry missade ditt tips Sourra. Något att jämföra med?

Umm, hur menar du? Om jag har något att jämföra med eller om jag har något du kan jämföra med? =)

• sourra

sourra

Medlem
    9 september, 2008 vid 21:57 som svar på: Surfbräda

…och med en freestylefish kan du vara ute så ofta det blåser men om du är ute efter att rida vågen och inte rida vinden så ska du nog ha en lite större bräda. Beskrivningen som RtotheG gav stämmer rätt bra in på min uppfattning om hur en skön sverigebräda ser ut. Sen finns det dagar då även det är för stort men tur i oturen så är inte det så ofta det är så. Hösten och vintern är typiska årstider då man kan vilja ha en lite mindre bräda. 5’8″ som jag körde och 5’6″ som Thörn körde på länken nedan var t.ex. lite saftigt den dagen.

http://www.surfzone.se/forum/showthread.php?t=58870

Och Här finns större versionen av brädan som Thörn körde den dagen.

• sourra

sourra

Medlem
    9 september, 2008 vid 21:47 som svar på: Surfbräda

Fast nu är ju freestyle fish inte en fish =)

• sourra

sourra

Medlem
    9 september, 2008 vid 15:37 som svar på: Mårten B i KiteWorld.

¿Pero tiene una kamara?

• sourra

sourra

Medlem
    9 september, 2008 vid 15:31 som svar på: varför är de så få som vindsurfar ?

Jag blir lite förvånad att kite nämns först nu. För ett komplett blåbär så ser ju kite mer spektakulärt ut. Att det dessutom är relativt lätt att lära sig och utövas med en utrustning som ryms i en liten Datsun bidrar ju också. För sisådär 10 år sedan försökte jag lära mig vindsurfa. Det gick rakt åt helvete men om det lyckats hade jag nog varit lika ws-fanatisk som många här. Det vore intressant att se om tillströmningen av vinddrivna surfare i allmänhet ökar eller minskar.

• sourra

sourra

Medlem
    9 september, 2008 vid 15:04 som svar på: Surfbräda

Oj, det där är en fråga som du kan få fantastiskt många olika svar på beroende på hur den som svarar gillar att åka. Dock gäller samma sak för alla som kör i Halland och Skåne: För att vågor ska komma så måste vinden komma. Ju hårdare vind, desto fetare vågor. Detta gör att man gärna vill ha en bräda med inte allt för runda rails, så man kan hålla bra kant när man ska höjda ut. Dock har i stort sett alla kitevågbrädor ändamålsenliga rails så det behöver du knappt tänka på.

Något som du däremot ska tänka på är hur du föredrar att åka. Vill du att kiten ska stå för merparten av kraften eller vill du att vågen ska stå för den huvudsakliga leveransen? I det första fallet är det vettigt att ha en smal bräda som inte är allt för stor (5 fot-ish). I det andra fallet så vill du då ha en lite större bräda. Samtidigt så fångar en stor bräda mer vind vilket kan bjuda på spännande överraskningar då man hoppar över vågor, speciellt då man kör strapless på toeside.

Utöver storlekens inverkan kommer form på bräda, rocker, konstruktion, fensetup osv osv. Det är med andra ord inte helt enkelt detta. Jag som väger nästan 80 kg med sommaristret på kroppen tycker det är kul att köra brädor i storlekarna 5’7-6’1 med små kites i lite hårdare vindar (13-20+ m/s). Andra gillar att köra större brädor, helt strapless medan vissa helst kör runt på en droppformad bräda med ganska lite volym och en större kite. Somliga gillar lättsvängda brädor medans andra vill ha mer riktningsstabila brädor. Som du förstår finns det inget rätt eller fel, bara olika uppfattningar. En bra idé är att prova lite olika brädor och känna sig fram. Det svåra är bara att få låna en skön vågis när det är bra dagar =)

PS. Jag har förutsatt att du menar en kitevågis, inte en paddelbräda

• sourra

sourra

Medlem
    9 september, 2008 vid 14:42 som svar på: Mårten B i KiteWorld.

Jag vet en kille som glömt att förnya sin prenumeration. Balle.

• sourra

sourra

Medlem
    9 september, 2008 vid 14:40 som svar på: Rendez-vous i Varberg

Det räcker med 40 taggade tävlande 🙂 Det här blir så nära ett sm man kan komma 2008.

• sourra

sourra

Medlem
    9 september, 2008 vid 13:58 som svar på: Rendez-vous i Varberg

@pjoter 498262 wrote:

fan svårt å bestämma sig hur man ska göra.
    Hoppas dom ändrar prognosen annars känns de surt å åka till varberg bara för att kolla på dyngfulla surfare.

Vad är det för tråkig inställning till det digra arbete som läggs ned bakom arrangemangen? Blir det inte tävling är det ändå skönt strandhäng med vattenlekar på dagen och trevligt umgänge på kvällen. Bara det faktum att vi är på ett uteställe gör ju faktiskt att nivån blir lite annan än i ett militärtält i skogen. En härlig blandning med folk och ett gött liveband från Varberg bidrar ju också till en uppsluppen stämning.

Vi tar beslut i tävlingsfrågan under torsdagen. Mail går ut till anmälda tävlingsdeltagare. Dessutom meddelas det här och på surfklubbens hemsida.

• sourra

sourra

Medlem
    9 september, 2008 vid 10:33 som svar på: Rendez-vous i Varberg

Bra punkter mina herrar.

• sourra

sourra

Medlem
    9 september, 2008 vid 07:49 som svar på: Best, more expensive next year… opinions..

Twisterprylarna är rätt påhittiga även om det inte är givet att de gör någon egentlig skillnad. Vi får hur som helst hoppas att materialet i twisterpanelerna inte släpper igenom smuts/damm. Det är grav shafingvarning mot le-bladder annars.

Sida 284 av 498
Installera Surfzone som app?
PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

Surfzones app (PWA) har installerats.

Push notification permission blocked in browser settings. Reset the notification settings for website/PWA