sourra
Forumsvar skapade
-
Tamronobjektiven är löjligt prisvärda. Jag har ett 28-75/2.8 och en polare till mig kör 17-50/2.8. Sjukt bra gluggar båda två.
-
Fan lördagen ser läskig ut. Wind-Gudrun säger 11 m/s med byar upp mot 19 m/s. Söndag it is för mig.
-
Men jag har ju redan en. Fan Chrille, sluta röka brasse-kryddor och börja koncentrera dig på vokaler och konsonanter i samspel!
-
@mania 439323 wrote:
Har inte bara hört bra grejer om depower under bommen. det som blir över måste hänga under bommen och vara ivägen.eller?
Jag körde min tolva i närmare 12 m/s och hade så mycket depower draget att det var rent löjligt. Leashen var helt klart i längsta laget då. Det löses genom att sätta leashen i HP leash-fästet bak på selen (men om man dragit så mycket dpower bör man egentligen gå ned i storleken på kiten långt tidigare). Värt att tillägga är att den fortfarande svarade bra på styrningen trots all depower och det är mer än man kan säga om de flesta andra sle/bows.
@debkåusf 439333 wrote:
Jag hade satsat på Cabrinha swbl.3. min uppfattning e att den är mycket mer lättkörd och ligger otroligt mycket stabilare i vinden än naishen som tenderade att helatiden segla upp i fönstret o tappa trycket. Vad gäller prisskillnaden så är det högst marginellt och jämnas ut vid en ev. försäljning eftersom cab. drakar alltid har haft en bra andrahandsvärde och är väldigt lättsålda!
Helixen har högt AR, vilket bland annat medför att den lättare vandrar ut i vindfönstret men samtidigt tar höjd bättre, men nu snackar vi Culten och den giller att hålla sig lite längre fram i fönstret. Vad det gäller stabilitet har jag inte testat SB3 men Sigma-kitesen är löjligt stabila, även om det inte ser så ut när man kollar från stranden.
Och ang. andrahandsvärde fick min flickvän mer för sin Naish-nia än Gonzo fick för sin Cabrinha-nia (båda 2007:or) så det är nog inte Cabrinha-specifikt att grejorna är attraktiva på andrahandsmarknaden.
Men än en gång – oavsett märke kommer du älska den kite du köper efter att du lärt dig hantera dess styrkor och svagheter. Sjukt vilket pimpigt inlägg det här blev. Var bor du? Säg till om du vill testa lite olika modeller.
-
Det är rätt gött när man kraschar i största allmänhet.
-
Blir nog mer åt 5.6-hållet eftersom man oftast har zoomat in. Sen vill man kanske blända ned lite också för att få bättre skärpa. Fast å andra sidan – vill man fota när det är mulet?
-
Hehe. Jag har en separat Mystic Crashvest men hela tanken på en integrerad sådan är rätt tilltalande. Jag har ju värsta ISO-standardiserade mediumkroppen så det kanske skulle kunna funka men jag tror dig – det är nog rätt mögigt ändå =)
-
@Che_Riff 438986 wrote:
Johan! Jag vill leka med dig!
Come to papa… Avfärd 09:25 om inte vindgudarna trycker oss i våra años.
-
@rusiak 438990 wrote:
Fyra eller sjuoenhalv, fyra eller sjuoenhalv, hmm….
Söndagen kan ju bli riktigt otroligt fin, lite mer hanterbar vind och förm. mkt swell från lördagen o natten innan 🙂
//Alex
Söndag smäller det! Har inte surfat på hundra år och börjar känna mig som en munk som funderar på att ligga. Outhärdligt!!!
-
@Milkman 439156 wrote:
Det framgår inte alltid så bra, men för att du skall värdera svaren så kan jag nämna att Sourra är teamåkare för Fallen surf i Varberg som säljer Naish. SWE22 jobbar ibland på Skidsport i Bromma som säljer Cabrinha.
Det är inte meningen att kasta sten i glashus (jag säljer ju också kiter). Men det var lite kul denna gång när du reagerade på responsen.
Både Naish och Cabs är väldigt stora på kiter, och det blir man inte utan bra produkter.Si. Det står i min signatur och jag tycker man ska vara öppen med var man har sin lojalitet. Men som jag sa från början så kommer du bli nöjd oavsett vad du väljer. Det är bara en fråga om att köra in sig på det man köper. Men jag anser fullt ut att Sigma-/GeoTech-grejerna krossar alla SLE/BOW-kites jag har testat vad det gäller att vara jämna i draget och förlåtande mot misstag.
-
@Gurra_g 439151 wrote:
Jag har inte fattat det där… Va e de som e så bra med smartloop-bommen?
Ett gäng små detaljer. Det finns andra märken som har samma grejer men inte samlade på en och samma bom. I korta ordalag är det följande grejer som jag tycker är riktigt bra.
1) Depower under bommen = man når alltid depowern och det är inte en massa grejer upptill som kan trassla.
2) Möjlighet att fästa leashen till depowern under bommen. 100% spinning leash.
3) Sliding stopper vilket gör att man kan sätta stoppern riktigt nära kroppen om man vill göra en deadman eller bara cruisa utan att behöva hålla i bommen. Även om man hoppar och hänger i luften på stoppern kan man med endast ett finger snabbt justera om stoppern så man får mer depower.
4) Linan till Quickreleasen är separat utbytbar. Man behöver alltså inte byta hela QR bara för att linan nötts. Lossas enkelt med en insexnyckel men det har inte varit aktuellt ännu.
5) Quickreleasen. Sjukt bra design. Ingen kardborre, bara plast och rostfritt stål. Ingen plats för sand att fastna, allt sköljs ut. har man löst ut är det busenkelt att pilla ihop den igen även om man är i vattnet. Inga skarpa delar som kan jävlas. Dessutom är QR-modulen väldigt kort så man kan ha bommen när kroppen om man vill.
Bild: [IMG]http://www.kiteforum.com/download/file.php?id=14790[/IMG]
-
Nu när vi snackar om både anus och sydliga breddgrader – vad menar du med ”Hoppas allt är bra där nere”? Eller skit samma – det är bra med båda. Dock är det sjukt frustrerande att vara här utan surfprylar. Har åkt förbi så sjukt fina lines längs nordkusten idag och i dagarna var det 8m vågor i San Sebastian.
-
Ahh, kanske skulle tillägga att jag körde Helixen vid samma tillfälle. Tilläggas bör även att sedan dess har nya smartloop-bommen kommit också vilket troligtvis är en av de bästa bommar som någonsin gjorts. Den är så bra att folk som har helt andra märken på kites använder den bommen.
-
Yo! Du kommer nog bli nöjd oavsett vilken kite du väljer at köra på. Det handlar bara om att köra in sig på kiten så man vet hur den uppför sig. Du har rätt i att nya från Naish är riktigt bra. Prisvärd är den dessutom. Här är ett av mina första utlåtanden om Culten då jag testade den första gången. Min uppfattning står fortfarande fast:
Sourra wrote:Bomtrycket var extremt lågt utan att för den sakens skulle ge avkall på känslan för var kiten befinner sig. De var båda riktigt roliga att köra i vågorna i Viken och där upplevde jag Culten som snällare och mer lämpad för ändamålet. Kiten svänger snällt även om den befinner sig långt in i vindfönstret utan att resultera en extrem kraftpeak som släpar bort en från vågen om man t.ex. kör toeside och vänder för att åka med en våg. -
Mitt lastmonster till Saab 9000 med takräcken är också tillgänglig.