styret
Forumsvar skapade
-
ja vafan det där ska ju inte vara några problem att ha på taket.

fem brädor på taket på vollen utan problem. gasade på i 130-140 i 15-16 m/s motvind till grönis och lite sånt.
en bra segelbag eller takbox kan vara sjysst att ha till seglenc om du inte vill ha dom i bilen. jag brukar ta föräldrarnas skidbox till segel och allt småjunk typ våtdräkter, fenor mm och sen bara ha masterna i bilen (skaffar du en guiverbag eller längre takbox så slipper du ju dom med) om jag ska ha lite folk i bilen eller om man är två som ska sova i den.
-
kvalitetsbristen var väl ett faktum för en period sen men nuförtiden håller dom mint lika bra som de flesta seglen tycker jag det verkar som.
mitt onshore från 02 tufft seglat av tuffa seglare innan mej håller störtbra. trots att även jag själv har kört jävligt oförsiktigt med det.
-
med riktig slutare (jävligt kasst formulerat av mej och jag vet inte om jag kan förklara det bättre egentligen men sak försöka) menar jag en slutare som öppnar och stänger sej ”på riktigt” oavsett om den aktiveras mekansiskt eller elektroniskt.
jag kan iofs ha fel (det är ju inte ovanligt…), detta kan vara en gammal funktion som nu är åtgärdad på ”alla” nya digitalkameror men det som iallafall var felet på digitalkameror för nått år eller två sen var att man istället för att ha en slutare framför det chippet så aktiverade man bara chippet istället för att ha det aktivt hela tiden och öppna slutaren.
nu finns det ju kompaktkameror med riktig slutare som sagt och det kanske tillochmed är helt förbi med att bara aktivera chippet.
-
vet inte hur det är med a200 som du nämner men det finns massor av kompaktdigitalare med bra linser och optik men problemet där är slutaren. en riktig slutare är ett måste för att få till bra bilder. men som alla sagt tidigare. optiken är sjuuukt viktig.
om jag var som du så skulle jag ta antingen Nikon D70 (den skulle jag ta) eller Canon EOS 300D och lägga kosingen på bra optik istället.
mitt egna nästa inköp till kamerasamlingen blir en UV-påse till systemaren. så fett att kunna plåta från vågen och sånt.
-
nä där är inget att göra. bättre att stanna på ön lenthy.
-
yes. trollis är med o home and around. den bästa delen. henke bryter nyckelbenet och olausson blir biten av en svart huggorm. hehe fett som fan. kan inte gå fel att åka dit alltså…
-
grönhögen och trollskogen på öland. grönis kan ju bli riktigt galet bra och trollskogen ännu bättre (säjs det, jag ahr bara seglat det en gång och vart där och filmat två eller tre gånger).
Grönhögen är väl ssv-sv optimalez men funkar hyffast (bättre än andra ölandsspots) på väst (är inte bombis) och trollis är jag lite osäker på men nnv-ne känns rimligt. -
hade gärna gjort det om jag ahde kunnat., men jag är kass och datorn är kass så… bra film iallafall. klart värd att ha sin lilla samling.
-
haga är ett klassiskt resmål för halva surfsverige under krisit hiummelsfärd verkar det som. alltid skitmycket folk och alltid bris (förutom förra året under SM, första gången på 12 år).
så välkommen och ta gärna med lite av det du suger i dej på din bild.
-
om du ska till haga, försök pricka in slutet på maj istället då det är ännu brissäkrare men början på juni funkar fin fint också.
Klubben ha prylar för utlånging till medlemmar men man får bara låna grejerna en timme i stöten och sen gå upp och boka om utifall att det skulle vara ledigt. Dock är det nybörjargrejerdet handlar om. från rrd easyrider L (ska iofs eventuellt bort i år) till rrd evolution med riggar runt 5 kvadrat.
vill du istället (vilket jag förstod det som) ha lite mer freeridiga prylar eller kasnke freestyle så finns det uthyrning på stranden där jag tror att en vecka kostar typ 2000 eller nått sånt.
Kan dock vara bra att läsa på eller fråga nån erfaren som inte jobbar på uthyrningen vad du bör/vill ha för grejer. Händer att det blir lite fel där annars.Som sagt finns camping, vandrarham och hotell närbeläget (kolla under ”boende/uthyrning” på http://www.owc.nu) och möjlighet att vildcampa en bit bort.
Så dags så har ju grillfestsäsongen även kommit igång och att det knäcks några öl på verandan är ju knappast otroligt. så välkommen till paradiset, hoppas vi ses.
-
precis som jeppe säjer så är det fjolårsprylar som är billigare i tyskland och det beror precis på det han säjer. Reamomsen är mycket mycket lägra i tyskland.
Årets prylar kan ofta (enligt exempel här på konfen) vara billigare i Sverige faktiskt.
Men för att säja det jag och många mer har sag flera gånger, även om jag ska köpa fjolårsprylar så gör jag det i sverige för att jag vill ha kvar en marknad här hemma. och dessutom verkar reklamationer vara bökigt, tex keppler ger väl tillbaka lite kosing tillbaka om det är nått fel på varan istället för att byta ut den (iallafall efter folks erfarentheter här på konfen) och jag vill inte skicka min sprojlans nya bräda på lagning det första jag gör.