surfslusken
Forumsvar skapade
-
Japp, tur man inte slängt Adidas WM shortsen o tubsockorna, hockey frillan hinner man spara tills beachsäsången drar igån! De e fan så Uffe Larsson kommer va avis på mej!
-
Nytt, absolut. Bättre…njaaaa.
-
MacEdu;611792 wrote:men du väger väl bara en 60pannor 😀 så en liten sticka för de tunga killarna é la longboard för dig :grin:……….. eller sneseglar ja nu igen :confused2:
Varmt ere iallafall 😀
/mac2
Visst sneseglar du igen! Vår deffen har gått lite väl bra så ja vägde in
på knappa 80kg(79,5) i onsdags, brukar/ska/bör ligga på 83-85 så här års normalt.
Fortsätter de så här kan man kanske gå ner till 4,7an som störtsta segel till
midsommar:) -
Ola H.;611784 wrote:Fast de quads som finns nu funkar ju redan bra, även om man säkert kan optimera vidare. Och om du kollar tillbaka på när stubbies kom så måste man nog säga att det är ett av de ”nya” koncept som hittat mest rätt direkt. Första generationens EVO var en totalhit och från 03 till 09 ändrades de egentligen bara marginellt (sånär som på vissa storlekar där man experimenterade lite mer). Sedan har iofs andra märken från att först bara ha ”hoppat på vagnen” och kopierat EVO så småningom hittat sina egna vägar och ”idéer” och utvecklat brädor som skiljer sig radikalt från originalkonceptet. Men att säga att det tog tid att hitta rätt är helt enkelt fel.
Om vi nu ska gå in på enskilda brädor så finns de ju otaliga exempel på de helt motsatta, dvs riktiga dagssländor, tex:
* RRDs första subbies me wakeboard trusters, va de -05?
* Naish stubbien som gick in på tvären i bilen, teoretiskt bra, men omöjlig o segla, -06?
* Starboards Evil Twin, som i katalogen bla beskrevs som ”The new generation twin-fin wave boards”, lanserades som hypade frälsaren -09. Innan bläcket torkat i den katalogen gjöts förmodligen pluggarena till -10ans quads i Thailand o twin konceptet va lika ute dom guldfärgade BBS fälgarna på Uffe Larssons Sierra.Och så vet du Ola mycket väl att flerfeningar absolut inte är nå nymodigheter!!!!
-
svennebanan;611777 wrote:CB är det känt som också;). Jag kör NP V8 8.5 sen ett 7.1, men det har jag svårt att tro att det kommer fram. Jag siktar på att vara på vattnet senast thirteen hundred. Jag kör en mindre Kona på 170l, som motsvarar en freeride runt 130 när den planar (tycker iaf jag)
Gud min skapare!!! Tur ja inte lasta prylarna i bilen o åkte upp då.
Om ja adderar alla mina 4 segel får ja knappt ihop 8,5 kvadrat!
O total volymen på mina två brädor e 160 liter. Så ja skulle få plocka ihop
en katamaran kombo me dubbla master av mina prylar! -
Lars_K;611767 wrote:Va tycker du om plankorna du seglat då Ila, är du fortfarande lika skeptisk?
Har väl inte varit direkt skeptisk, mer lite avvaktande tills dom värsta o mest extrema avavrterna sållats bort o flerfeningarna, och även fenorna, mognat till sej lite.
De ja tycker är e än så länge att twin/quad är annorlunda. Dom kräver en annan seglingsteknik än enkelfeningar både på kryssen ut o i ridningen. Man måste ge/satsa mer men så får man mer tillbaka oxå, roligare känns dom iaf. Men ja vette fan om dom ska ses som nån ersättare för singelfeningar. Och de är ABSOLUT inte ett måste att skicka sin 2år gamla singel på tippen. Gissar att 70-80% av dom här i sverige som äger/seglar på rena vågbrädor inte alls har nåt behov av att fundera på antalet fenor, utan lägga ner energin på ”maskinisten” i nåra år till istället.Sen behöver ja väl inte tala om för dej hur ja ställer mej till fabriksbräda vs Custom, där brukar vi va rörande överens. Ja har ju ”ful kört” en hel del på en själlös Cobra senaste tiden men Proof fick ju tyvärr lägga ner. Men nu är de nya grejer på gång som du förmodligen såg i Gislöv? 😉
-
gurra1978;611772 wrote:Valutasäkra!?
Vilken jävla cirkus!!! Man borde kanske satsa pensions pengarna på
andelar i nåt bolag som stöper fenboxar. Som de ser ut nu lär de va
där flaskhalsen i brädproduktionen uppstår o bristen driver upp
priserna på fenboxar me 100tals %. Typ som flashminnen!! -
Ola H.;611731 wrote:Försiktigt nu. Förstör inte hela din research genom att lita på desinformation från dubbelagenter och avhoppare. Och du motsäger ju dig själv också – det fins ju inga som är insatta. Är inte det hela din poäng?
”Källan” (a.k.a Deep tuttle) e varken dubbelagent eller avhoppare, utan en av profilerna på ”ditt” brädmärke, en MKT kompetent seglare som snacka lite off the record bara. Me ”insatt” mena ja i verksamheten/produktutveckling, inte att han vet hur en quad ska bestyckas eller upptäckt quad uppsättningens gyllenesnitt. Han har inte kommit underfund me va han tycker funkar bäst eller va han skulle rekomendera nån annan, inte än iaf. Men ett par quads måste bara ut på marknaden eftersom konkurenterna, som förmodligen e lika vilsna, kommer me sina.
Men vi som sett en del ´genom åren borde väl förstå att de tar ett par år innan såna här förändringar hittar sin rätta, form eller försvinner. Samma visa som me No nose, Stubbie, Hajfens segel osv osv osv…..
-
Ola H.;611705 wrote:Aha! Slusken har simulerat fängelsevistelse/vistelse på arabiska halvön, men i själva verket har han wallraffat som polerare på shapeverkstäder i Portugal, Fuerte, Maui, Thailand, Nya Zeeland, Sydafrika, mm. Antydningarna ovan är bara en cliffhanger inför sluskens kommande bok ”Långt ned i fenkassetten – avslöjanden om fenfusk hos den globala shape-eliten” – en given kandidat för både Pulitzerpris, Stora journalistpriset, bragmedaljen och så småningom säkerligen också Nobelpriset i både fysik och litteratur.
Rapporten har arbetsnamnet ”Fin(s?)gate, who can you truster?”
Men ett så omfattande research arbete som du beskriver Ola va inte nödvändig.
Räcker me att kolla va som spottats ut från Cobra senaste 18 månaderna, vilka
proton som fotats på Maui o lyssna på hur lyriska dom märkesbunda proffsen (officiellt) är med ALLT som har sponsorns logga, oavsett hur många fenor de sitter under.Men lustigt nog så har ja faktiskt råkat få del av inofficiell info om hur en av dom absolut mest insatta i ”ditt” brädvaru märke upplever quad brädorna. Och enligt honom så har dom verkligen inte fått klämm på hur/vilken fenuppsättning som funkar bäst än. De testas o huvuden klias, men riktigt så verkar de inte utåt. Hade dom inte pressats av sälj o årsmodells hysterin hade dom förmodligen väntat me quadsläppet???
-
dude;611684 wrote:Grejen är den att det krävs lite strukturering för att komma vidare med tankarna, och då får jag kanske ursäkta mig att jag inte är så kortfattad som några av er skulle föredra. Ja, inte ens kryddar jag med ironier och skämt som Ola H gör.
Men det är ju klart att det går svängningar i trender i marknaden. Jag gillar vart den är på väg just nu!
Och så har vi, här, en av de som driver just denna utveckling framåt – Ola H, ganska häftigt faktiskt!
Ähhh…fundera mindre o testa/segla mer! T o m en betongkonservativ modeflugs sellingpoints skeptiker som jag e ute o kör både twin o quad. Men ja lyssnar o läser mindre på va andra tycker o känner i stället efter om de e nåt för just MEJ eller inte. E trots allt de enda väsentliga at the end of the day, ELLER???
Hur fan kan du säga att du ”gillar vart trenden den är på väg”??? Finns ju inte en jävel som har nån aning om de, just därför som alla kör sina fräsar o CAD program som yra höns o kastar i fenor me förbundan ögon o sen diktar upp en teori för o stötta upp de i efterhand.
Givetvis håller alla upp en fasad i sina katloger, intrvjuer mm om att dom har 110% koll.
Men internt e de rena hönshuset hos dom flesta för att inte halka på efterkälken i försäljningen. -
Ludde_L;611686 wrote:Så chockad så att du testar Hjälmaren imorgon?
Visst fan har man blivit äldre, men e inte dement o hela minnet har ja inte supit bort, än.
Så ja kommer väl ihåg hur insjösegling e, tillbringa dom 10 första åren på bräda
i Mälaren.
Krävs mer än en chock över ett par nyktra heleger för o få ut mej på en insjö igen! -
svennebanan;611674 wrote:Det var nog lika oväntat som vågridning på Hjälmaren. Bra där!
E faktiskt lite överraskad, ja nästan chockad, själv.
-
dude;611665 wrote:Jag vet att du har lite svårt att hänga med surfslusken. Eller säg det, det är helt enkelt bara inte din grej. Men, tack för att du ger en tanke åt det i alla fall… nu vet jag liksom din ståndpunkt …som om jag inte visste den redan innan 🙂
Jo, de e väl så att de e mej de e fel på. För ALLA andra, shejpers, proffsseglare, glada amatörer Ola H mfl..mfl verkar ju va helt ense om både antal o storlek på fenor som funkar bäst. Just den här veckan iaf.
-
RRD;611664 wrote:Måste man inte ha en av varje typ?
Du menar att man ska ha både US dollar och SEK???
Kan ju va bra ibland men lite fler än en av varje lär man behöva. -
svennebanan;611667 wrote:Klivit på rödvinet för kvällen?
Näe, de e faktiskt vitt, för andra helgen i rad! Och menar ja INTE färgen på vinet! 🙂
