svenne
Forumsvar skapade
-
Portugal sörru. 94 mil Atlantkust och hur många surfvänliga stränder som helst. 🙂
-
Du menar väl inte att det var Volvo-bussen som gick därhän?..
-
Oåxen;604532 wrote:Hmm, lite för mycket tailkick för mig. ; )
Du vågsurfar för lite.
-
Jättebred.
Typ 80-90 nånting. Den sväljer fem segel, 4 master, två bommar och ett gäng våtdräkter utan större problem.
-
Å andra sidan levererar han teorier om hur flödet runt brädan ändras kors och tvärs som om det är en djupgående deplacementbåt han pratar om. Fast med hans shaper så är det nog det när jag tänker efter.
Klart att fenans vinkel påverkar brädans beteende, även om det handlar om så lite som en ynka grad. Sen att den lyfter eller trycker ner brädan i större mängder tror jag inte, och som jag skrev tidigare är det flera som köra med parallell setup. Visst påverkar det, men det är mer påtagligt hur ”stjärtstyrd” brädan bli med annan vinkel på fenorna. Våra vänner utan segel testar fenvinklar hela tiden och flera typer av fenboxar kan sätta både olika toe-in och cant-vinkel direkt i boxen. De är justerbara på några grader och det är enorm skillnad i hur brädan beter sig. Men då har de också en helt annat typ av shape och inte en rigg som trycker ner railen (om den används så att säga, vissa norrmän hävdar annat).
Ni kan teorisera tills vi kräks, men det är inte förrän brädorna blindtestas med olika fenvinklar som det verkligen går att säga om brädan går bättre med olika vinklar.
-
Som av en händelse har jag en sådan till salu om någon är intresserad. Swedepack som sväljer sjukt mycket och är givetvis i glasfiber. 666 spänn. 🙂
-
…och på vissa brädor jag har mätt av andra märken har det inte varit Toe-in alls. Alla fenor (twin som quad) sitter rakt. Fanatic hade toe-in på några teambrädor, men de gick bäst med fenor som hade lika mycket i toe-out, dvs de neutraliserade toe-in och var återigen parallella.
De Custom-Quatro jag har klämt på har varit sjukt bulliga i rail med mycket ”dome deck”, då funkar det nog bra med Toe-in (som på Witch gamla Koster-eka), men med lite vassare rails och mindre volym fram i brädan tror jag att vinkelmontage inte ger något. -
Det är lugnt, jag körde 700 mil med fyra brädor på takboxen. Ja, och så en på sidan om också. Ska du bara köra en så kan du smacka upp den och lägga spännbanden så att de spänner korsvis med takräcket (in framför räcket på ena sidan, ut bakom på andra). Eller så spänner du i räcket på båda sidor om boxen. Du behöver inte idiotspänna prylarna, de stannar kvar ändå.
Kör jag många brädor har jag dragit spännbanden genom dörrlisten och dragit fast i golvet på bilen istället. Det är inte takboxen som tar mest stryk utan infästningen mot taket. -
Ingen av dem är en Boardcorner. Jag lovar, jag bygger en freestyle åt dig för 35 000:- 😉
-
Första Google-träffen:
http://www.bilprovningen.se/externt/bpweb.nsf/va_LookupWeb/7159317E0C1C30FCC12571730022346A!opendocumentSå svårt var det väl inte? 😉
-
dr Masse;603757 wrote:Är väl kanske snarare så att Robby vet att han har sin stil i vågorna, som han dessutom är känd för, å kör på det?
Eller så skiter han i vad andra tycker och kör sina lay-downs som kittlar skönt i fötterna, kanske?
-
Maui-mange;603733 wrote:Hmmm…..jag bor i östra Thailand vilket man normalt brukar benämna kuststräckan bort mot Kambodja. Det blåser inte speciellt mycket här även om det normalt ska kunna bli en hyfsad trade på 8-10 m/s mellan Nov-Mars.
När man kommer in i regnperioden Maj-Okt är det oftast vindstilla förutom när det kommer in ett oväder vilket kan ge apvind i 10-60 min.Det finns ett Windsurf center strax söder om Pattaya http://www.watersportspattaya.com/ och jag tror att det finns ett i Ban Phe som är hamnstaden ut till ön Ko Samet.
I övrigt tror jag det är ganska tunt med center i Thailand då vinden ofta är svag. Finns betydligt mer kite center här. Det är plattvatten vi pratar om och många kör 150 liters brädor med 7.5-8.5.Du vet hur det är, när Svensson tycker att det blåser pung har vi inte ens vaknat… 🙂
De surfade i alla fall i deras hoods, förmodligen med stora grejer. -
tws;603712 wrote:… Og, nei Slusken. Jeg nekter å translate til verdens mest feminine språk.
Nynorsk?