svenne
Forumsvar skapade
-
Jag har oxo en strandtomt;444043 wrote:Hej alla glada surfare och andra hemfridsbrottslingar!
…
Allemansrätten gäller inte på en fastighet i närheten av bostadshus. Området nära bostadshus, vilket vanligen kallas ”tomt” utan att vara juridskt definierat, kallas i lagboken för hemfridszon. Den får man inte beträda utan att vara inbjuden. Gör man det så gör man sig skyldig till hemfridsbrott. I öppen terräng kan det handla om 100 meter från bostaden. Dvs man måste hålla ett ordentligt avstånd från bostadshuset om man inte skall begå hemfridsbrott.
…Det har aldrig handlat om att göra hemfridsbrott, en hemfridszon har alla rätt till. Däremot har man inte rätt att utöka den genom att sätta upp staket, skyltar eller förhindra passage till mark som bör vara allmänt tillgänglig – vilket har skett. Vad som gäller kan vem som helst läsa mer om i Naturvårdsverkets vägledning om allemansrätten.
Vi kommer att träffa representanter från både Naturvårdsverket och Länsstyrelsen för att reda ut vad som gäller och vad vi kan arbeta vidare med. 100 meter låter som en mycket hög siffra. Varken Villaägarna, Naturvårdsverket eller LRF tolkar en maximal gräns längre bort än 50-70 meter. Den kan också vara så liten som 10 meter beroende på vegetationen (har själv ägt hus med en allmänning precis bakom knuten).
Torös vänner kommer att arbeta för att allemansrätten efterföljs och att inte tillgängligheten till de öppna områden blir sämre. Det finns flera andra idéer som vi hoppas kunna samarbeta om med andra föreningar, bla i och med den strandstädning som arrangeras, sophanteringsfrågan och så vidare.
-
Oregistrerad;444019 wrote:Jag hamnade på denna tråd efter att följt en kommentar på DI.SE. Måste säga att jag inte fattar vad det hela handlar om. Surfa, eller paddla eller vad man nu gör på Torö, gör man väl i vattnet, och om jag förstår allt rätt så är man inte hindrad att ta sig ned till vattnet på Torö. Handlar denna debatt om att ha rätt att bli uppspolad på någon annans tomt och sedan gå tillbaka? Varför kan man inte paddla ut till lineup? Är det så att torösurfarna är så pass dåliga paddlare/surfare att de inte pallar paddla några meter till, eller vill de bara bråka?
Förslag till ”torökamparna”:
(i) Träna paddling (på en riktig surfbräda)
(ii) Spara pengar och åk till något riktigt surfställe (med bra vågor)
(iii) Lär er surfa (på en riktig surfbräda)Lycka till!
Ören är ett speciellt område, om det kan vem som helst läsa på Nynäshamn kommuns hemsida. Det handlar inte enbart om surf, nu råkar det vara surfare och vindsurfare som har startat föreningen men den är riktad till alla som vill främja friluftslivet och allemansrätten i synnerhet. Stränderna besöks av alla typer, allt från badande familjer till sportfiskare och ornitologer. Om ingen bryr sig kommer det snart inte att finnas allemansrätt. Alls.
-
Jag upplever ser precis som Getwet hur allemansrätten mer eller mer har fått stryka på foten, speciellt i Stockholms skärgård, när någon har kunnat lösa sin privatisering med tillräckligt mycket lobbying och pengar. Accepterar vi förändringen är snart vår möjlighet att vara i naturen borta.
-
Om ni har tråkigt en stund kan ni läsa en del obskyra inlägg här.
Intressant att personen bara vill häva ur sig sin åsikt, som i sin tur är extremt osaklig.Tack för all support, utan alla medlemmar i ryggen skulle inte Torös vänner finnas!
-
Intressant, föreningen skapades för ungefär en månad sedan och än så länge har vi inte fått någon inbjudan till något möte hos någon statligt styrd instans. Däremot har jag i form av representant för föreningen haft kontakt med både kommun och länsstyrelse, bland annat för att påpeka den felaktiga skyltning som numera finns på stenstranden samt för att initiera kontakt med tjänstemän som berör reservaten.
Återkom gärna med de sakfel du påpekar till föreningen (kontaktinformation finns på föreningens hemsida (http://www.torosvanner.se) istället så ska vi nog kunna reda ut vad som är sakfel eller inte.Surf-SM arrangeras inte av Torös vänner, däremot är många surfare med i Torös vänner. Vi är nu två av varandra oberoende föreningar som tillsammans i ett europesikt initiativ planerar att städa stenstrand. Alla är välkomna att delta i det evenemanget. Det initiativet finns också att läsa mer om på hemsidan.
Jag själv anser inte att grundandet av Torös vänner har några som helst militanta inslag, snarare tvärtom. Vi har hittills fått positivt gensvar från fastighetsägare, kommun, länsstyrelse, surfare, fiskare och ”vanliga” småbarnsfamiljer. Kom gärna med mothugg, det gagnar faktiskt oss och kanske till och med berättigar att det behövs en motpart – precis som kommunen efterlyser i sin skrivelse om reservatet.
Som en extra upplysning finns inte något avstånd rekommenderat för hemfridszon i Allemansrätten. I LRF:s bok ”Gården och allemansrätten” (ISBN 9171430245) finns rekommendationer på avstånd där det också anses att ett maximalt tänkbart avstånd är 60-70 meter, men att det mera rimligt handlar om 20-30 meter. Runt servicebyggnader anses inte hemfridszon finnas alls.
Mer exempel på hemfridszon finns att läsa här:
http://www.villaagarna.se/portal/page?_pageid=161,1490578&_dad=portal&_schema=PORTAL&element_id=1527585
http://www.orientering.se/t2.asp?p=73927MVH,
Sven -
MSN-sammanfattning från en av Braem-bröderna.
Sanary is a really nice place for surf
for a start, it does not have a sand beach near the center
it’s not made to lie in the water
it’s made to surf
and the wind in the bay is quite good, you can get good situations there
equipment was good too
lots of small boards
and small sails
the kind of thing you like to see instead of big sails for no-wind centers
food was equally good (som i Hyères alltså, vilket är riktigt bra)
accomodation is not as good
you are in small huts
they have electricity yes
but that’s about it
think of 2 beds, a cabinet and no more
there are only joint showers
even the bathroom is in another building
Svenne: But if you didn’t pay extra in Hyères you didn’t know who got the bed besides you…
that’s true
we got a 2 person room
but I do think most are 3 person
we were lucky
and we arrived very late
Svenne: But I think the simple accomodation doesn’t matter, it’s still hell of a lot better than a rainy summer day in Sweden! 😉
True 🙂 -
Giens är tokplatt, långgrunt och crossoff, inte ens när vinden vänder och blåser rakt på blir det vågor. Jag kollar med Rebelle du Belgique ikväll!
-
Hyères var bra för några år sen, bra och hängivna instruktörer och helt okej utrustning. Men sen slutade Pascal och hans yngre polare (Remy, kanske? Är inte säker på namnet längre) och började på ett kommersiellt center. Då försvann de som verkligen drev surfet och nu är det tydligen mera ett pleasure-ställe för lata fransmän än ett ställe med driv och långa dagar på vattnet.
Sanary är tydligen mindre och inte lika hög standard som Hyères, lite enklare logi och restaurang. Men de har tydligen bra instruktörer och utrustning. Belgarna åker dit i vår för andra gången och de tycker att det är mycket bättre. Om du vill kan jag kolla noggrannare med nån av dem ikväll. -
Ring till UCPA och fråga, de brukar alltid kunna leta fram just den info man behöver. Är det någon som kan franska, ring direkt till franska UCPA, de är supertrevliga.
För övrigt säger min belgiska vänner att Sanary numera är bättre än Giens/Hyères. -
Ola H.;442839 wrote:Ja, vem skall man tro på, tro på, tro på….
Skadar RMEn gummi eller skadar den bara tjocka ingenjörer? Vässa era argument till en riktig debatt nu.
Nej, för jag orkar inte bry mig. Om folk tror att biodiesel är full av syror så får dom väl tro det. Det är inte mitt fel att de inte var vakna på kemiklasserna.
RME är pH-neutralt. Soppapumpsbyten har ingenting med syra att göra, det är dålig avfiltrering av råvaran som lämnar kvar såpakedjor och de kan fastna i pump och spridare. Om ni är oroliga för 2% biodiesel i bilen, tanka inte över huvudtaget. ALLA leverantörer har inblandning idag. OKQ8 som siktar på 20% inblandning av NexBTL (biosyntetisk diesel) ska vi försöka undvika helt och hållet.
Jag kör vidare på biosörja, både hemtillverkad och stationstankad. -
Skillnaden är att din Jeep har dålig förbränning som i sig släpper ut mer än en nyare bil med modernare motor. En katalysator reducerar 90-95% av kolväten och koloxider. Det innebär att dina 300 mil är bra mycket värre än 3000 mil i en modern Volvo V70.
-
Vi kan ju ta ett snack om biosoppa nästa gång vi ses på Torö/Fituna. Att sörjan löser upp gammal fossilskit i tanken och smörjer bättre är bara jobbigt för tjocka ingenjörer. Faktum är att VW godkänner biodiesel, bara att följa ett annat serviceprogram.
Jag körde min sprojlans BMW på bio också, bara för att… -
feg;442372 wrote:Miljösamvetet gnager lite när brorsan och jag dånar omkring i vår Mercedes Sprinter som drar 0.95 stygg-diesel utan partickelfilter.
Vi försvarar bussens existens med att vi annars skulle köra varsin bil som drar 0.5-0.6 och då inte heller få med oss lika mycket leksaker vardera.Optimalt vore att kunna tanka bussen på EcoPar som är en syntetisk dieselolja framställd ur naturgas, biogas, biomassa och/eller rötslam och dessutom släpper ut mycket mindre skit vid förbränning. Tyvärr så ligger närmsta pump i Uppsala vilket är 5 mil i fel riktning.
RME hävdar Merca att bussen inte klarar…/Jocke
Tanka 50-50 med RME och fossildiesel, du kommer till och med uppleva en bättre Sprinter. Använd en motorolja med stor pH-buffert, till exempel Castrol, och byt soppafilter oftare. I början måste filtret bytas några gånger extra eftersom fossildieselavlagringar i tanken löses upp av biodiesel och kommer att fylla igen filtret. Men sen är det bara att köra med något kortare serviceintervall.
-
Touran, modell -05, kör biodiesel mest hela tiden.
-
Då kanske du ska byta sport, har hört att korsord är rätt bra. 😉