Forumsvar skapade

Sida 206 av 278
  • svenne

Medlem
    22 augusti, 2007 vid 07:53 som svar på: Trimaran vs vindsurfing
    stefan_gbg;407584 wrote:
    Några kollegor var ute och åkte på en trimmaran i över 30kn vid 8-10 m/s. Jag är tveksam om en surfare gör detta.

I den första filmen ser det ut som trimmaranen borde ta mycket vind från surfaren, man kan ju fundera på äktheten i filmen.

Jag tror dock inte att trimmaranen klarar 50 knop, vilket surfare är ialla fall är i närheten av.

Jo, med 550 kvadratmeter i riggen så finns det lite att ta av. Det går dessutom att göra 18 knop i 4,5 m/s.
    Det är en av aspekterna med vindsurf som jag tycker så jävla ballt, med utrustning för några tiotusenlappar kan man fläska på lika bra som en 20 millars båt.
    Och ännu bättre, jag skulle vilja se en 60-fotare göra en vulcan…

• svenne

Medlem
    21 augusti, 2007 vid 20:30 som svar på: Trimaran vs vindsurfing

Jag har seglat en del på en sån däringa och så fort grabbarna grus nere på Öland satte fartrekorden skickade jag mejl på en gång. Ja, lite kul måste man få ha, men det går som sagt inte riktigt hem med fartskämt i trimarankretsar, för svaren var typ att ”men försök att hålla 30 knop i tio timmar då, om du kan”. Jag mejlade tillbaka och svarade lagom kort att surfaren ÄNDÅ var snabbast.

Har inte fått svär än… 😀

• svenne

Medlem
    21 augusti, 2007 vid 20:24 som svar på: Dingad bräda…?

Eftersom du redan har lagt på epoxi, slipa ytterligare en gång innan du lägger på fibern (och torka med aceton, inget fingerflott kvar!). När epoxi härdar i kontakt med luften bildas något som kallas karbonatisering, ytan blir ”fet” och nästa lager har svårt att fästa. Det bästa om man ska lägga flera lager är att lagga ”vått i vått”, men det kräver både lite övning och fingerfärdighet för att få bra.
    Som sagt, slipa av ytan en gång till.

• svenne

Medlem
    21 augusti, 2007 vid 09:07 som svar på: Skadad tuttlebox

Näe, kladda inte i onödan. Jag skulle köra vidare som det är och vara lite extra uppmärksam och kolla någon gång då och då. Om det nu är kosmetiskt, vad spelar det för roll inne i boxen?

• svenne

Medlem
    20 augusti, 2007 vid 17:36 som svar på: Dingad bräda…?

Fungerar. Men slipa bort färg etc bör du göra så att epoxin biter i fiberlagret under (och torka rent med aceton), annars kan du lika gärna laga med silvertejp.

• svenne

Medlem
    20 augusti, 2007 vid 11:11 som svar på: Skadad tuttlebox

Bra info Andy! 🙂

Det verkar för mig som en korkad konstruktion att lägga fyllnadsmaterial inne i boxen, men men. Hursom uppstår sprickorna runt just skruvhålen och jag tror fortfarande att det skruvas för hårt, har sett många boxar som skruvas så att de bågnar, vilket kan vara anledningen till att det spricker även den här gången. Saker ska inte spricka, då är det någe galnt!

• svenne

Medlem
    20 augusti, 2007 vid 09:10 som svar på: Skadad tuttlebox

Ser ut som slarvig efterbearbetning av boxen, till exempel för att få bort kanter från hålen etc. Det ska inte spela någon roll för hållbarheten, men snyggt är det inte.

• svenne

Medlem
    20 augusti, 2007 vid 06:00 som svar på: Skadad tuttlebox
    NLC;407007 wrote:
    Vilket får mig att fundera på varför brädtillverkarna inte sätter dit två små gummmibussningar i boxen på fasta boxtyper likt PB & Tuttle. Inte för stora, bara för att dämpa krafterna lite när man skruvar i dem. Borde inte det öka livslängden på brädan? Är man rädd för att fenan blir för flexig måntro?

Vilt spekulerande…

RRD har (eller har haft i alla fall) en gummibricka på sina fenskruvar, och inte är det för att hålla skruven torr… 😉

• svenne

Medlem
    19 augusti, 2007 vid 21:22 som svar på: Dingad bräda…?

Åk till en båtbutik och köp glasfiber anpassad för epoxi istället, lite dyrare men tusen gånger bättre. Då kan du passa på att köpa bra epoxi också.
    Biltemas glasfiber är nog den sämsta som finns och dessutom är den ”sizad” för polyester vilket surfbrädor brukar tycka illa om på flera sätt (både hög värmeutveckling och mycket lösningsmedel).

• svenne

Medlem
    19 augusti, 2007 vid 21:15 som svar på: Skadad tuttlebox

Jag skulle gissa på att du har dragit ganska hårt ändå, botten på fenboxen har nog spruckit av för högt åtdragningsmoment. Sen är det självklart svårt att se på några bilder om det är något fel på brädan i sig, det kan vara ett fabriksfel bakom (vilket har hänt förut).
    Ibland går det att laga utan att byta boxen, ibland får man byta ut hela.

• svenne

Medlem
    19 augusti, 2007 vid 13:56 som svar på: Feedback på reparations planering önskas!

Byggskum är syrehärdande, finns det inte tillräckligt med syre kommer det att bli ohärdat klet. Det är stor risk att det inte har härdat ordentligt under fiberlagren.

• svenne

Medlem
    19 augusti, 2007 vid 11:38 som svar på: [Gålö surfbeach, Stockholm. Detta gäller 1/5 – 31/8 ]
    Skye10;406584 wrote:
    Skärgårdsstiftelsen tog kontakt genom ett forum som heter kitenation. Att vindsurfare inte har något tydlig forum för stockholm eller har någon form av organisation kan inte belastas någon annan.

Behöver vindsurfare någon specialinbjudan eller?

Det är väl allmänt känt att utöver det här forumet så finns det ett vindsurfingförbund?

Skye10;406584 wrote:
    Om bittergrisarna läser igenom igen så är det just att dialogen som inleddes ifrån Skärgårdsstiftelsens sida möttes upp från kitare visar seriositet och en vilja att skapa en bra situation.

Det värsta är när jag läser just dina inlägg är att jag blir orolig att just du för talan för tillfället, för som du uttrycker dig i den här tråden visar det inte att du har någon vidare förmåga för diplomati eller grundläggande argumentation. Dina bittergrisuttalanden, behöver de påpekas eller förstår du vad jag menar ändå?

Skye10;406584 wrote:
    Så kom inte med påståenden om man inte vet hela innebörden och kringliggande faktorer!

Men om du istället uppger de kringliggande faktorerna och bakgrundsinformation redan från början, skulle förmodligen debatten bli bra mycket mer saklig. Sen är det inte så konstigt att vindsurfare reagerar när du påstår att surfare skall följa reglerna för en kitezon, vi har separata zoner på andra ställen och helt plötsligt ska vi infinna oss i samma område, och vad är logiken i det?

• svenne

Medlem
    11 augusti, 2007 vid 08:11 som svar på: Modellhelikopter?
  • svenne

Medlem
    10 augusti, 2007 vid 23:39 som svar på: Panikhandla GPS

eTrex är ju fortfarande okej för speed, åtminstone ett tag till.
    Dessutom har jag köpt mindre ”speediga” saker så jag väntar nog med att spränga 70 knop. 😉

• svenne

Medlem
    10 augusti, 2007 vid 19:05 som svar på: Panikhandla GPS

Jaha, efter fem minuter åkte skiten ner i kartongen igen. Tydligen ska man inte förutsätta att saker som säljs som GPS kan visa koordinater längre. Det går att ”navigera” med den, men då måste du redan ha varit på platsen du vill ta dig till…
    Sicket bajs, imorrn går jag tebax och byter till en eTrex.

Sida 206 av 278
Installera Surfzone som app?
PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

Surfzones app (PWA) har installerats.

Push notification permission blocked in browser settings. Reset the notification settings for website/PWA