svenne
Forumsvar skapade
-
Jag håller delvis med jp360, men jämkar lite och ligger någonstans mellan radikalåsikten och Ola.
IS är bra, men inte nödvändigt. Då skulle jag hellre rekommendera att lägga extrapengarna på bättre brännvidd.IS gör inte fotografen bättre – tyvärr. 😉
-
Nötkött är gott, men det innehåller hemjärn och Omega-6-fettsyror som förvärrar inflammationer. Det har på sistone kommit artiklar som säger att vissa sockertyper i kött också ska påverka negativt. Jag får extremt lätt inflammationer och så fort jag får problem drar jag ner på kött. För mig hjälper det, för andra inte.
Å andra sidan så har alkohol löjligt bra antiinflammatoriska egenskaper. Så bra att Karolinska tvekade att gå ut med resultatet från en studie i våras. Det är ju liksom inte det vi har fått höra om sprit de senaste 30 åren… 🙂
-
philippos;386333 wrote:Trafikförsäkring då lr?
Nope, hel.
-
Sista T4:an jag hade var en -02:a, den betalade jag runt 5000:- för.
-
Inte för att jag är för dåligt surf framför inget alls (för då föredrar jag inget alls) men det är nästan så att jag måste gå i vid ångbåtsbryggan på Stora Essingen och kryssa upp till dig nästa gång. 😀
-
pure;386072 wrote:Klarar man sig på engelska. Kan inte mer franska än ”voulez-vous coche avec moi”
Ja, men räkna inte med superintensiva instruktioner…
-
Virena;385995 wrote:Just nu trycker jag i mig nötkött och använder nån grön hästmedicinsalva.
Ey, mannen. Ät inte nötkött, det gör det värre. Ät fet fisk och Ipren-tabletter istället.
Det är f*n inte kul när armarna lägger av. -
Ett fast är absolut bättre bildmässigt, zoom är en kompromiss (och kommer alltid att vara). Men det handlar om en ganska vettig kompromiss eftersom det är rätt frustrerande att inte kunna ändra brännvidden när det behövs. Bildkvalitet kontra användningsområde, typ.
-
Det är ganska tydlig kromatisk aberration i kanterna, till exempel runt blommans blad eller runt spirorna på taket. Om du inte tog bilderna på högsta upplösningen, testa med högre. All optik har det mer eller mindre och jag tror inte att du kommer att märka av det så mycket.
Så lägg inte för mycket energi på det, ut å fota bara! -
Ola_P;385744 wrote:om 100-400at är så nytt som annonsen antyder så går det nog inte för 4kkr…
Det är sant, missade den lilla punkten. 😀
-
adde;385687 wrote:Nu har jag läst denna tråd en massa gånger… men jag vet inte om jag blir klokare…
Har en EOS 350D, om man ska lägga max 4000 på en glugg vad ska man välja?
Kolla om den här finns kvar.
http://www.fotosidan.se/classifieds/view.htm?ID=58896Eller ring och fråga vad den här säljs för:
http://www.fotosidan.se/classifieds/view.htm?ID=58621 -
Allt över 1/500 ”fryser” bilden, det är viktigare att tiden mellan att du trycker till att den verkligen tar är kort. Men det är oftast inget problem på nya digitalkameror. Olympus gör bra kameror överlag.
-
Ligger fibern tätt mot brädan? Det ser ut som att det är en luftficka på högerkanten. I sånt fall är det bara att börja om.
Du har ett litet problem i att du har lagt upp väven på tejpen. Ta bort tejpen och slipa ner fiberkanten så att den sluter upp jämnt mot brädan.
Det ser ut att vara en ganska tung väv så jag gissar på 200-220 grams väv. I sånt fall är det bara att slipa ytan jämn och justera med finspackel eller gelcoat.
Vanlig sprayfärg funkar som täckfärg. -
Det är inte systemkameror du tittar på, de kallas ”SLR-like” för att de är funktionsfyllda och fungerar snarlikt. De saknar dock spegelreflex och möjlighet till att byta objektiv.
Jag kan varmt rekommendera http://www.dpreview.com för att läsa riktigt bra tester och omdömen om kameror innan du bestämmer dig. De är oberoende testare och har så stor marknadsmakt att tillverkarna till och med ändrar modellerna efter deras kritik.
–S