svenne
Forumsvar skapade
-
grozzny;370884 wrote:Men funkar det verkligen att köra på ren rapsolja (från affären) i en dieselbil (äldre, typ 80-talare). Har läst att det kleggar igen…
Vad jag föstår så är det att rapsoljan är tjock som är ett problem, men det kanske funkar på sommaren när det är varmare.. Kvar står ju problemet om det kleggar igen i munstycken osv.
Någon som vet?
Nej, och ja. Läs genom länkarna jag postade tidigare.
Antingen konverterar du bilen så att du kör med dubbla tankar, eller så späder du ut. Eller så tillverkar du RME av rapsen (eller FAME om du kör med frityrolja).
Jag tänker testa egentillverkat. Ska bara få tummen ur… 🙂 Det finns inga hinder för att tanka RME/FAME om det finns på macken, även nya dieselbilar går som smör på det.–S
-
För att det inte finns raps så det räcker, tyvärr.
-
Scheisse. Jag har letat men hittade inte hans bilder längre. Det var en riktigt skön blandning av seriösa workflow-scheman och hemmapulade lösningar. Bland annat åkte han till lokala grillen med traktorn och hämtade oljan med en gammal tank för bekämpningsmedel. Sen körde han processandet i tanken ett par dygn å sen var det klart. Allt så där lagom (o)seriöst hemmasnickrat. 🙂
Verkar finnas en del som kör med dubbla tankar också.Här är samma process som fritösliraren körde med: Växteko
Dubbla tankar i fetebuss: http://bus.getdave.com/
Ett gäng andra hemmapulare som kör fritösolja: http://www.green-trust.org/wiki/index.php?title=Fry_Guys
Men den här verkar dyka upp överallt, jag sparade den från samma forum som French fries-mannen skrev på: http://journeytoforever.org/biodiesel.html -
Det snackades om frityrolja på ett annat forum i vintras, där är det en snubbe som kör det i sin pickup. Han gjorde det mest som en test men det funkade så bra så han åker till ett grillhak en gång i månaden och hämtar deras grillolja gratis (de fick tydligen betala för att få det hämtat, så de var bara nöjda att bli av med det). När oljan har blivit upphettad så blir den tydligen inte mer trögflytande än vanlig diesel. Jag tror inte att han har gjort ett dugg med den förutom att ratta lite på pumpen.
Ska kolla om jag hittar länken till hans bilder som han la ut.
Jag hjälpte en gammal kompis förut som har lantbruk och de kör hemmapressad olja i maskinerna. Det mest påtagliga var att det luktade nybakt bröd hela tiden, hungerskänslan slog till direkt. 🙂
–S
-
mbkpeter;370113 wrote:Innan? innan sheiken ligger på marken?
Ja, vad händer då?..
-
Jag skulle används vajer istället för kedja. Smidigare, billigare och i princip lika strulig att ha av.
Du kan gå in till vilken låssmed som helst men Axlås, Huddinge lås, Alviks, Citylås, Bysmeden har garanterat både kedja och vajer hemma. Alternativt har de färdigklädd vajer med öglor hemma dagen efter.
MVH,
F.d. låssäljare. 😉 -
Sök i surfbussforumet, det har frågats förr…
-
Eller Milli Vanilli, de var väl också tüskengesprung…
-
Märkligt påstående att de säljer F2 för att minska konkurrensen inom surfsektorn. Jag tror att det är någon som är felciterad, möjligtvis att de säljer för att minska den interna konkurrensen.
B&M har rätt många märken vilket inte gagnar kunderna i långa loppet, så förhoppningsvis gynnar det oss som köper. -
svenne
Medlem8 mars, 2007 vid 21:46 som svar på: Vart i danmark? Familj + Vindsurf + Plattvatten + Stuga i AprilKollade på Surfens karta, Esjberg är najs. Fänö utanför är också rätt ballt om man vill utflykta. Riktigt sjyssta stränder mest överallt faktiskt.
–S
-
Är det inte lättare att alla som inte är Fahlén-sponsrade säger till?
-
Ja, vi ska inte underskatta naturen. Farsan är gammal hardcore ingenjör, han brukar fråga varför man ska börja om från början när naturen har en testperiod på några miljoner år… 🙂
Säg till när du åker till naturhistoriska, jag hänger på med skjutmåttet!
-
Svenne;366499 wrote:Nån som har missat en höjd kanske?
Prova att sätta höjden till auto eller hårt med text 600px i map-diven:
div id=”map” style=”width: auto; height:100%”Citerar mig själv…
Gjorde en test, det blir bra i Firefox om du sätter höjden hårt, dvs exempelvis 600px.div id=”map” style=”width: auto; height:600px” blev så här: