svenne
Forumsvar skapade
-
…men det har ju funnits i evigheter…
-
Jag har sett en i andra sammanhang, det kan bli riktigt bra.
-
Man kan ju bli träffad av blixten också har jag hört.
Näe, surfa på du. 🙂 -
Du är ändå kung! 🙂
-
Kolfiber är inte så mycket att tänka på vid förbränning, men kladdet som håller ihop det är det. Numera finns miljövänliga(re) alternativ men de är fortfarande extremt lite använda i förhållande till resten av marknaden.
Dessvärre är inte återvinningen av surfprylarna den värsta boven utan snarare tillverkningen av råmaterialen. Just kolfiber är väldigt energikrävande.
För några år sen lyckades ett gäng forskningsnissar att bryta ner homogen epoxi till återanvändbara beståndsdelar och dessutom behålla kolfibern intakt (http://cat.inist.fr/?aModele=afficheN&cpsidt=16225237). Dessvärre är det förbränning som gäller just nu, men man kan ju hoppas…
Om det är något som verkligen är bov på en surfutrustning så spelar gelcoat, färg och en del plastlaminatlager i en liga för sig. Skulle vara bra om någon vågade sticka ut lite och ge ett miljövänligt alternativ. Starboard kör till exempel med trälaminat (men säkert inte med miljövänlig epoxi).Finns lite mer info på
http://www.plastinformation.com/Informationsmaterial/Miljoinformation.html
http://www.plastkemiforetagen.se/Publikationer/PDF/Kompositmaterial_i_ett_miljoperspektiv.pdf -
Inte så konstigt, Big Mac-index används i hela världen som en måttstock på välfärd och valutavärde.
-
Oregistrerad wrote:renar dom urinen innan dom släpper ut det i vattnet,
hur rent är vattnet från reningsverket.?Förmodligen renare än skiten han surfar i! 😀
-
Under vår sommar, då det ändå inte går någon charter dit…
-
Det är lite svårt att se på bilderna hur lös toppen är, men jag röstar på mer nedhal.
-
Dagens digitala systemkameror är extremt bra och begränsningen är optiken, även de billigaste som tex Canon 300/Rebell-serien är riktiga killers i jämförelse med vad som fanns för några år sedan. Jag har testat många telelinser för utvärdering och det är enorm skillnad i kvalitét. Men det betyder inte att bara för att det hänger dyra prylar på kameran så blir det bra bilder. Faktum är att mitt absolut bästa objektiv är ett fast 50 mm som jag köpte nytt för 1800:- (tyvärr har efterfrågan fått priset att rusa http://www.photodo.com/product_44.html).
När det nu handlar om zoomlinser så är det tyvärr stålars som avgör om det är bra. Ju större omfång de har desto sämre är de, och är de något att ha så kostar de väldigt mycket pengar i förhållande till vad kameran själv kostar. En zoom är alltid en kompromiss mellan flexibilitet och skärpa.
Och om vi nu ska blanda in actionfotografering så är fokuseringens hastighet mycket viktigare än zoomomfånget. Jag använder hellre en fast 300 med snabb fokus än ett med zoom – och det går inte att undvika att favorisera Canons vita serie när man väl har testat ett.
Frågan är ju sen om den glade amatören på semester vill släpa med sig kameraanläggningen eller ha ett, kanske två objektiv med sig.
Visst är det kul att ha bra kvalitét på bilderna, men i förhållande till vad? Din gamla analoga pocketkamera eller minidigital, kanske din gamla Konica från 80-talet?..Har du nu bestämt dig att köpa ett stort objektiv så kolla priserna utomlands. Både Canon och Nikon har World wide-garanti om du känner dig otrygg med att handla över till exempel nätet. Nu när dollarn är såpass låg skulle jag inte tveka att köpa ett ”original”-objektiv från USA istället för att köpa ett halvhyffsat av något annat märke här hemma. Känner du någon som åker över på långweekend eller liknande så kan du förhoppningsvis lösa frakten också. Det är heller inget problem att köpa ett billigare för att testa om det verkligen är något att hålla på med och sen uppgradera. Beg-marknaden för linser är stor. Tyvärr är det många som köper dyra grejer och tröttnar rätt fort för att tålamodet är för litet. Vem köper en 66-liters vågbräda bara för att grannen har en, speciellt om jag lärde mig att kroka i selen i förrgår?
Ett bra stativ och ett batteriundergrepp borde nästan vara krav när någon köper tele. Mer ström och hundra gånger bättre stabilitet.MEN (det finns alltid ett men), varför har kravet på så hög kvaliét blivit så viktigt? Precis som Mats redan har påpekat så är det ganska sällan det faktiskt hänger på utrustningen om det blir en bra bild. En stor nackdel med alla DSLR som har kommit ut på marknaden är att bra objektiv har blivit dyrare för att efterfrågan är så stor och att kraven på fokushastighet från sportfotograferna har smittat av sig på den vanliga familjeporträttören (men barnen springer ju så fort, nästan som en F1-bil faktiskt). Idag är det många hobbyfotografer som har bättre utrustning än vad yrkesfotograferna hade för fem till tio år sen och många pressfotografer idag kör fortfarande med standardprylar. Egentligen finns det ingen anledning – för de där extra 10 000 du betalade för ett bättre objektiv kanske syns om du förstorar upp bilden i 20×30-format, och gör du det lär du behöva veta ett och annat om Photoshop också – om du nu i första början kunde utnyttja objektivet till fullo alltså…
Ta till exempel en bild i storformat i nån tidning eller på nätet som till exempel är från Hookipa med nån prosurfare, är den riktig skarp? Rätt sällan skulle jag påstå. Och det går inte att skylla på att det är taget med en analog kamera. en filmskanner har alltid varit bättre än digitalkamerorna. Det handlar inte bara om att titta på linsparametrar och fokushastighet etc, det handlar VÄLDIGT mycket om att kunna hantera kameran. Och som med allt annat, vill du bli bra är det bara att – just det -öva öva öva öva öva.
Köp bra objektiv, men köp sunt!
-
Det blåser inget då. Däremot kan det bli lite vågor som går att longboardsurfa. Har du bokat hotell eller? Södra Goa är mer avslappnat och det finns nästan tomma stränder.
-
Mats_O wrote:Alltså, mitt tips i denna tråd är att lägga lite mindre slantar på fotoprylarna, och satsa lite mer energi på att lära sig ta bilder. Titta på mycket bilder, vad gör en bra bild egentligen, hur har duktiga fotografer utnyttjat rörelser, färger, linjer osv för att komponera bilder med mycket känsla.
Sen är det ju jä-kt kul med prylar förstås, men det är en annan sak.
Word up! 🙂
-
perkele wrote:bra tråd…
jag har samma kamera som dig och det ligger en sigma 70-200 / 2.8 på posten och väntar… jag tror den kommer vara susen för surf & windsurf
är det någon som testat den redan?timo
Jag har en Sigma som jag använder rätt ofta. De har haft varierande kvalitét men jag är väldigt nöjd med mitt. Det första du borde göra är att ta bilder och kolla om de har gulstick, och lyssna/känna om fokuseringen ”går rent”. Jag hoppas att de har arbetat bort de felen, men man det kostar ju inget att kontrollera det.
200 är i minsta laget, men det är ett prisvärt objektiv.Men har ni råd, köp Canon/Nikon original. Det ÄR skillnad.
-
Nu när dollarn står lågt är priserna i NY oslagbara, ska ni handla dyrare prylar (blixat, objektiv etc) så kan ni flyga dit en helg och handla och ändå spara pengar mot att köpa här…
Kolla tex http://www.bhphotovideo.com, två kvarter bort finns en med samma utbud fast ännu billigare. Kommer inte ihåg namnet dock.
Tyskland har också bättre än här hemma, men nu tror jag att NY är billigare igen.