svenne
Forumsvar skapade
-
Mården wrote:fan svenne jag som tycker du brukar skriva vettiga saker
…
sen att du tror fler håller på med motor än golf, jag känner iallafall bara en enduro o en rally åkare=2 mot kanske 20 som spelar golf som jag tycker just är ett spel o ingen sportJa, så är det ibland. Alla kan inte vara nöjda jämt. Jag har hållit på med motorsport sen jag kunde gå men har i princip slutat för att det inte är hållbart varken kostnadmässigt ELLER miljömässigt. Det förtar inte att jag fortfarande är intresserad av det, liksom varenda bonnunge från Trelleborg till Haparanda.
Men byt ut motorsport mot någon annan sport: cykling, segling eller fitness för den delen. De syns i princip aldrig på SVT (trots att alla OS-klasser i segling hade samlat SM en timmes bilfärd från huvudkontoret i somras), kanske på andra kanaler men inte på det utbudet som når alla och som har ett regleringsbrev som säger att de ska sända material som gagnar alla, även minoriteter. Nyheter på turkmenistansk-langkesi kan man se och kulturdebatt på bästa sändningstid. Ser inte riktigt korrelationen mellan mängden jaga-boll och andra sporter i SVT:s utbud.
Nej, jag betalar inte TV-licens och kommer aldrig att göra det, jag gjorde det faktiskt en gång av misstag. Däremot gör min sambo det.Stäng av SVT för gott.
Och nej, våra surftrippar kors och tvärs är inte annat än miljöförstörande.
-
Jester wrote:[Begin_Påhopp]Quote:SVT:s sport inte visar motorsport för att ”det inte är sport”
Är väl inte helt sant, eller? SVT visar ju Speedway på bästa sändningstid, dom brukar även sända ett sammandrag från WRC på söndagar. Och visar DTM, rallycross o annat mysigt på SVT24 Sport (direkt ganska ofta, dessutom), eller vad kanalen nu heter.
Men i sportnytt kan det nog vara lite tunt, iofs.
[End_Påhopp] 😀
Påhopp och påhopp… 🙂
Enligt SVT:s hemsida är motorsporttablån tom. Inga motorprogram alls alltså.
Citatet är direkt taget från Svanbergs föregångare (var det Kjell Andersson?). Men Svanberg själv är ju rätt go, om rally till exempel:
”Hade det funnits ett svenskintresse med en svensk förare i toppstriden hade vi nog prioriterat annorlunda. Nu finns det inte det och då har vi inte utrymme när det är OS, fotbolls-VM och friidrotts-EM”.
Fotbolls-VM okej, men bara för att en handfull kända svenskar spelar fotboll utomlands ska alla jävla europeiska länders fotbollserier visas i SVT, varje kväll?!
Svenska rallyt är ett av de största evenemang som finns i Sverige, och det får ett sammandrag på en halvtimme. Händer det något i motorsporten, som när Moto-GP avslutades för några veckor sen (dessutom med en riktig skräll), får det en 6-sekundare i slutet av sportnytt. Och då ska vi inte prata om golf, är det en sport över huvud taget? Fattar inte att de kan lägga så mycket tid på något som nästan ingen utövar, speciellt inte i jämförelse med hur många som håller på med just motorsport.Jag har en vän vid namn Henrik Nordgren, en av Sveriges bästa MC-förare, han har slitit som en gnu för att få ut MC-sporten i media. Ingen som helst respons från SVT, de bryr sig inte ens att läsa upp namnet på en svensk mästare trots att de får allt material gratis. Skulle tro att det är fler som kör cross och enduro i Sverige än jagar golfbollar.
Men det gäller inte bara motor, alla andra sporter är minst lika minoritetsbefattade enligt SVT. Så länge det inte innehåller bandy, hockey eller slutar på boll så är det ointressant. Kolla på SVT:s sporthemsida, vilka sporter är uppräknade?
-
Men vad hade ni förväntat er?
Det är inte så konstigt att allt som handlar om surfing på TV blir lamt och helst ska vara ett grisrosa segel i bakgrunden. Till att börja med är det känt sedan länge att till exempel SVT:s sport inte visar motorsport för att ”det inte är sport” och segling är bara för rika (men varför visas då så jävla mycket golf och hockey?!). De har dessutom en förmåga att verkligen förstöra en subkultur med sina miljon-kronors-utrustningar som helt okunniga producenter leker med.
Ett lysande exempel är scenfilmning, speciellt dans. Balett eller modernt, då visas scenen i långa svep eller med stillastående kamera i långa klipp innan det byts kameravinkel för att TV-tittaren ska få en uppfattning om helheten. Men om det är hiphop, då byts det vinklar och zoomas in fötter och annat skit var och varannan sekund så att varenda epileptiker i hela landet tuggar fragda. Hur mycket helhet blir det då?.. ”Näe men det ska vara koolt, och då måste man ju visa det på nåt sätt”. Jo men tjena, jag såg inte ett skit av vad de gjorde på scenen. SVT producerar allt mindre själva, det är externa bolag som gör programmen på uppdrag. Lägg ner hela SVT-skiten och låt produktionsbolag söka bidrag istället, då kanske det blir program som folk vill titta på.
Helt bissart, men jag har kollat på ett program som heter ”Söderlund och Bie”, ett jävla Mamma-Pappa-Barn-program! Men hon är rätt rolig och för någon vecka sen var det en litet klipp när hon pratar med en surfare (Jesper B, kanske?) bredvid surfbussen, så jag har stora förhoppningar att åtminstone få se en nanosekund hardcoresurf i TV framöver.Men om det nu ska bli något av surfkulturen i TV går det inte att sitta på feta stjärten och gnälla, det är lobby och eget (hårt) arbete som gäller. Det är inte bara surfet som har potential, det finns ju flera som verkligen har visat kunskaper i surffilmande och lifestyle finns det så det räcker och blir över. ”Another shitty day…”, Frippes Babbelviken eller Section8, det finns ju potential!
-
Kanske är din mast lite för mjuk för seglet? Dessutom (som någon annan redan har påpekat) så kan siffrorna på seglet vara lite sisådär på de äldre Simmer-seglen. Kolla vilka värden som finns på Simmers hemsida, på mina äldre segel skiljer sig siffrorna mellan de trycka och de på sajten. Däremot de nya har samma värden.
Håller med om att första bilden ser bäst ut. Korta ner mastfoten så att du får ner seglet, de extracentimetrarna kommer att göra segelkänslan ännu bättre. -
Mina crossover har variotop, vilket det här också har va? Öppna upp varion mer så att masten kommer längre upp, det kommer att bli mycket bättre då. Jag drar block-mot-block på mina CO och de blir sketabra.
-
argulander wrote:Problemet som den här killen har, som jag uppfattar det, uppkommer framförallt innan planing, och då har man ju inte fötterna i fotstropparna,
(jag brukar i alla fall inte försöka få i fötterna innan brädan planar).
KlasKlart man kan ha fötterna i stropparna. Ingen Gecko annars. 🙂
Men det spelar ju liksom ingen roll, kommer vikten ut för långt ut på brädan så kantar den och små brädor går upp i vind oavsett planing eller inte.Ärligt talat så har jag aldrig sagt emot dig. 😉
-
Det finns centrumringar för en 40-lapp styck. 😉
-
argulander wrote:(Vilket ju innebär att man lutar brädan något åt lä dvs från vinden och inte åt lovart dvs mot vinden.)
KlasJo men precis.
Problemet är bara att säga åt någon som har gått ner i brädstorlek att inte lägga vikt på railen är ganska otydligt, likaså mer tryck på mastfoten etc. Var ska man lägga vikten då, speciellt om fötterna är i stropparna? Mer tryck på ”tårna”, även i stropparna, är bara en konkretisering av vad som tidigare sagts.Dessutom håller jag med Irieman, låga bommar är dåligt.
Pro-killen säger: Sänk bommen när du är överriggad.
Jag frågar: Hur mycket?
Pro-killen svarar: About an inch or two.🙂
-
…och tänk på att inte ”häla” för mycket. Mer vikt på tårna = närmare mittenlinjen.
-
The_Novice wrote:Är inte så bra på kemi men för att en offeranod skall fungera så måste det väl vara en sluten krets och den fås via vattnet när det gäller båtar. På bilar har man ju sällan en vattenfilm som täcker hela bilen, inte ens en vanlig höstdag i Gbg…?
Alltså måste man ha många små offeranoder istället och det är det som zinket gör, så moderna bilar har redan offeranoder inbyggt… 😉Hjulhusen är i princip alltid fuktiga, och saltas det så är det där rosten är som värst.
-
Finns bland annat en firma i den hemska industrihålan Eskilstuna (har varit artiklar med i både Bilsport och Classic motor) som heter Eskilstuna blästringsteknik AB. Ligger i samma hus som http://www.zink.se och de gör liknande grejer. Googla på sprutförzinkning. Det som är (eller var i alla fall) riktigt bra med Blästringsteknik är att de kör med lågtrycksblästring, mycket luft och lågt tryck. De kan blästra tunnplåt utan att den slår sig.
Men stanna inte för länge i Eskilstuna. Finsk brytning, skinnväst och polisonger smittar.
@Ola: Skippa blästern, kör med en bra sliprondell. Lägg på zinksprayen så fort du har slipat.
-
Bra zinkspray som primer!
Min gamla kemilärare svetsade fast rostfria skruvar i hjulhusen på en gammal sunkbil på 80-talet, och sen skruvade han dit offeranoder från segelbåtar. En i varje hjulhus. Den är förmodligen fortfarande rostfri! 🙂
Jag lämnade in Alfa som jag renoverade på zinkbesprutning, först blästrar han tröskellådor och hjulhuskanter (där man vill, faktiskt…) och sen lägger han på zink med en maskin som ser ut som en blandning mellan en svets och en färgspruta. Den smälter zinktråd som blir några hundra grader och som sprutas på plåten. Den rostar inte heller – längre. Det bästa är att jag gjorde det -96…
-
Kommer ihåg det där. I vägbanan stack ett järnrör upp! Det är fan skandal att en sån sak kan hända på ett WRC-rally så det är inte så konstigt att Markus var pissed.
Röret gick genom golvet, genom ett aramidförstärkt säte och rev upp ett ganska otrevligt köttsår i Timos ena skinka. -
Du har inte krav på C-däck. Står det inte i reg-beviset är det bara att åka.
EDIT: Men för den delen kan du inte använda vilka skitdäck som helst, bussen är tung och behöver bra däck.
-
De senaste damaskerna jag har bytt har definitivt varit täta.
Jag hoppas att du la på fettet på knuten, och inte bara fyllde damasken med det…
Har du känt på leden? Om fettet blir så mjukt att det ”rinner” ut så lär det bli rätt varmt. Det blir övertryck innanför gummit om leden blir varm och då kan det pressas ut fett, och då håller drivknuten på att säcka ihop. Ser den svullen ut när du har kört med bussen, låter den mycket?