svenne
Forumsvar skapade
-
Nope, de ska vara täta.
-
svenne
Medlem15 november, 2006 vid 12:13 som svar på: Vad är det som gör att man får kramp i händerna?Supasonic wrote:Det verkar vara en ensam forskare det där. Många såna finns det. Om du injicerar mjölksyra i råttor som har tillräckligt med syre för aerob förbränning så lär de ju förbränna det snabbt, det borde det inte råda något tvivel om. Men att dra slutsatsen att mjölksyran därför är positiv är lite svårare att hålla med om.En alltför sur intracellulär miljö påverkar många reaktioner inuti cellen och förändrar potentialen över de intracellulära membranen. Detta är negativt för muskelcellens arbetsförmåga. Om du kan tillföra mjölksyra utifrån i lagom mängd och dessutom har tillgång till syre så att pyruvat ombildas till Acetyl-Coa och träda in i citronsyracykeln så fungerar det säkert som ett bränsle. Men att under syrebrist ackumulera mjölksyra intracellulärt leder inte till annat än… utmattning och smärta.
.s
Om jag inte kommer ihåg helt fel, så är väl mjölksyra biprodukt även i vissa processer i citronsyracykeln där anaerob spjälkning sker? Jag lutar åt Supasonics håll, bara för att något innehåller energi och förbränns när det går att förbränna betyder det inte att det är bra.
-
svenne
Medlem14 november, 2006 vid 16:08 som svar på: Vad är det som gör att man får kramp i händerna?donpedro wrote:Carl R wrote:QUOTE]
Nä.
Mjölksyra (lactate) är det mest effektiva bränslet musklerna kan använda.
Syrebrist är en annan grej. Det är negativt, men mjölksyra är positivt.
Bland annat här: http://en.wikipedia.org/wiki/Lactic_acid
Troligtvis härstammar mjölksyrans dåliga rykte från gamla djurförsök på råttor som obducerades efter de hade kört slut på dem i nåt hjul. Självklart var kroppen full med mjölksyra just då.Hmm intressant, som jag uppfattat det är mjölksyra den produkt som bildas i glykolysen när det INTE finns tillräckligt med syre, och detta resulterar i ett väldigt dåligt utnyttjande av energireserverna. Även att mjölksyran gör sarkoplasman sur och detta kommer leda till minskad kraftutveckling i musklerna. Alltså skulle jag uppfatta det ganska negativt att få en mjölksyra produktion.
Jo men precis, inte är mjölken nåt att ha. Jag har fått lära mig att ATP via glukos är the shit, mjölksyra innehåller energi men är ändå en biprodukt av dålig förbränning.
Eller?.. -
Hej Domstol, har inte de gjort sitt nu? Bäst var ändå i somras, när de körde ett år gamla program i repris.
-
jezaja wrote:Trolla både wallensports.se och surfresor.se så dom funkar i firefox.
Rätt basic grejer att följa standarder och ni missar förmodligen en hel del kunder på det. Bla mig som gått in på den sidan ett antal gånger och eftersom den inte funkar så skiter man i att ens kolla upp produkter eller priser.Dålig dag på jobbet, eller?..
-
Olas fläskläpp är sjuukt snygg!
-
Jag har iofs kört ganska mycket med vanliga däck på skåpbilar, men C-däck är klart att föredra när det blir tungt. 70 eller 65 spelar ingen roll.
Kräng över de på originalfälgarna, skönare att köra med rätt offset. -
Polystyren (PS) är en termoplast, används bland annat i förpackningar och i vissa motorcykelkåpor. Tror inte att någon brädproduktion använder det, det är för tungt. Däremot finns det flera som använder ett lager ABS eller PVC i bottenlaminering för att ta upp smällar bättre, till exempel Fanatic.
Kan nån flytta den här tråden till fixarforumet?
-S
-
Samma tema, http://www.music-map.com, hittar musik relaterad till din favoritartist. Baseras på http://www.gnod.net.
-
Förmodligen första gången en Blocket-annons är vettig i surfsammanhang. Jag tycket att seglet är i minsta laget för en 160:a, men det är ju lätt fixat (dvs köp ett till…). En sisådär 7-7,5 på den däringa så har du en riktigt bra laja-runt-i-lite-vind-bräda.
-
Första bilden är ju sjukt hårig, det tog ett tag innan jag såg surfaren! :O
Grymma bilder, osannolikt att det händer här. 🙂 -
Fy f*n, galen bild! 😀
-
Den köptes på Sovida, men de har lagt ner. Om du bara är ute efter vind så googla på vindmätare, finns flera leverantörer.