svenne
Forumsvar skapade
-
KurtKomet wrote:Spännande! grabbarna som kör kälkhockey har ju kälkar byggda på den principen. Dock är medarna skridskoslipade på sådana. De med bättre balans kör med ett avstånd på c:a 2-3 cm mellan medarna och vänder på en 5-öring. Undra om det skulle fungera med en v-slipad mede i mitten som tar tvärkrafterna (likt ett centerbord) och skridskoslipade medar (som på kälken som karvar när man lutar sig och fungerar som ”stödhjul”? (Alltså en trucklös lösning) Bifogar bild på kälke.
Börjar bli lite OT kanske, men vindtorkan…
Precis så där såg den ut, han måste ta mig tusan ha använt en sån kälke.
-
Jag såg en isbräda som bara hade skenor bak, fram gled verkade den bara glida på en rörböj. Tanken slog mig att om det bara är bakskenorna som styr och framskenorna är ”ledade” (som kundvagnshjul) borde det gå att träna på alla möjliga tricks.
-
Judo-Freddan wrote:Bra idé! Känns som en gjuten avdelning.
Där fick du allt till det. 😉
Jag håller med! Go Steffo, go! -
-
Hurghada, Dahab, El tur, Ras Sudr, Moonbeach, Sharm el Sheik har alla uthyrning för vindsurf, det finns också flear centra både i och utanför orterna.
Jag tar nog en billig flygstol till Sharm i november och åker upp till Moonbeach. -
Jag tycker att Ola H och Masse-doktorn poängterar en viktig sak, det är nästan alltid trasigare än man tror. Jag lagar en hel del prylar åt folk, inte bara surfbrädor, och väldigt få är medvetna om hur mycket som måste lagas. Så bli inte förvånade eller sura på säljare som säljare dingade prylar, för de kanske inte ens är medvetna om skadorna. Dessutom finns lite skönmålning hos alla säljare.
”Bara en liten ding” finns nästan inte – lika mycket utopi som ”bara en öl”. 🙂
-
Rasmus_W wrote:Leta upp filmen ”Step into liquid” och kolla in jänkarna som vågsurfar på svallvågorna från supertankers…
Skön film även i övrigt, rekommenderas.
Det är en bland de bästa (våg)surfdokumentärerna som har gjorts, väldigt sevärd!
-
Fett med cred till Gustav som svarar bra trots gnäll. 🙂
-
Alex_ wrote:hur går det med surfbrädan aron? vi ska börja skära snart!
det jag har erfarat är att plasthandskar ”smälter” med epoxigojset… fick också utslag/allergi men det försvann efter ett tag….
Då är sannolikheten stor att du inte använder epoxi utan polyester eller vinylester. Epoxi innehåller inte lösningsmedel.
-
Häftorna används för att nita fast lagren när de lamineras, till exempel om den har träkärna som sandwich-lager.
-
Det finns inget som pekar på att epoxi är cancerframkallande, än.
Men allergiframkallande är det, en del kan hålla på med det hela livet utan minsta tillstymmelse – andra får allergi efter fem minuter.Getwets morsa gör rätt att reagera. När jag jobbade med plaster och epoxi tidigare var det heltäckande klädsel, dubbla handskar och filtermask som gällde.
Idag finns det epoxi som är mindre reaktivt, till exempel NM:s 275, men de flesta köper ju det som finns i vanliga butiker och det är märkligt att det går att sälja det över disk. Men det spelar ingen roll om det är en mindre reaktiv produkt som används, det är fortfarande viktigt med skyddet!
NM har mycket information om hur man handskas med epoxi på sin hemsida, läs mer på http://www.nilsmalmgren.se/produkter/batprodukter/batindex.php, klicka på ”Om skydd”.