swe-1
Forumsvar skapade
-
Jorå jag har testat FRB1, FRB2 och FRB3, dock var detta några år sedan. Då gick jag bäst på Curtis FR15 och 31E. I dag funkar en två år gammal Deboichet R14 bäst för mig. Vad man kan säga är att det finns inget rätt eller fel, vissa fenor funkar bättre för vissa personer. Just nu är Deb R17 en av de populäraste fenorna bland proffsen men några av de allra vassaste kör fortfarande på gamla R13 modellen, Wojtek, Antoine, Jona…
Vad jag försöker säga är att jag tror att det är dumt att generalisera och säga att denna fena är bäst och denna är sämst. De senaste Hurricane modellerna har jag inte testat men jag har mätt dem och de är väldigt lika Deboichet i profil och outline. Vidare så vet jag att de håller mycket hög kvalitet och finish. Hittar man rätt Hurricane fena med rätt styvhet, rake, profil osv så kommer den att vara precis lika bra som motsvarande Deboichet, det är jag övertygad om. Att testa olika fenor är mycket svårt då olika fenor kan behöva olika trim för att fungera optimalt och att hitta rätt trim kan ju ta flera månader. Mitt råd är därför att köpa en fena som du VET fungerar bra. Använd sedan denna fena i ALLA förhållanden. På en Formula har man inte så mycket att vinna på att stoppa i en mindre fena när det blåser upp (iaf inte om det handlar om att ta sig runt en bana på snabbaste sätt) så håll inte på att trixa med att byta, testa hit eller dit, lägg tiden på att segla i stället och verkligen lära sig fenan. Ska man testa så är det mycket bättre att testa bomhöjd och mastfotspositioner i stället. Att testa fram den perfekta fenan är mycket mödosamt och extremt dyrt, inget för oss amatörer.
Om jag skulle handla en Hurricane i dag så hade jag köpt en FRB 4b med 3 eller 4 graders rake, mjuk eller medium.//JIMMY
-
Kanske är dags att byta namn även på hemsidan då…
-
Det är synd att Formula har fått den här stämpeln om att man måste ha det senaste och nyaste.
Jag är iof själv en riktig prylbög och har alltid haft riktigt bra prylar, detta hjälpte mig dock föga i början av min karriär. Jag var alltid i bottenskvalpet ändå, kolla resultaten från 2000 där är det bara två efter mig utav alla som seglade alla tävlingarna och ändå hade jag vindsurfat ganska mycket sedan -92, och innan dess hade jag seglat båt med föräldrarna så detta med vind å vatten var inget nytt för mig, ändå var jag blad de sista, inte så uppmuntrade. Men för varje år har jag lärt mig mer och mer vad det handlar om, redan första säsongen lärde jag mig mer än vad jag hade gjort de åtta föregående åren utan tävling! Prylarna utgör inte alls så stor skillnad som vissa kanske vill utlysa, men självklart är det lättare att skylla på prylarna än att erkänna att det är mig det är fel på! De senaste fyra åren har jag seglat på likadana prylar som Robert Åberg men alltid fått pisk ändå. Har man ett hyfsat kit som inte är mer än ett par-tre år gammalt så är det knappast där felet är. Även de bästa prylarna är helt värdelösa om de är fel trimmade. Skillnaden mellan toppen och massan är att killarna i toppen oftast är lite bättre på allt, de har ett bättre trim, bättre teknik och bättre kontroll vilket ger lite bättre fart, de startar bättre vilket lämnar många andra i störd vind och skvalp, de slår och kommer upp i planing snabbare, de hittar vindbyarna och de rätta vindvriden på banan och de träffar layline bättre. Alla dessa små övertag gör i slutändan ofta att de i bottenskitet blir varvade.All segling tar lång tid att lära sig, men börjar man tävla, gärna i flera klasser och inte bara i vindsurfing, så lär man sig otroligt mycket mer och snabbare än om man harvar runt i viken med polarna. Själv håller jag igång kappseglingen på vintern med radiostyrda båtar vilket är otroligt givande för taktik och strategi (kolla http://www.srss.se om du vill veta mer). Vill du utvecklas fort så måste du tävla mycket och gilla läget att du antagligen kommer få duktigt med pisk första åren.
Vi brukar vara ett gäng som tränar tillsammans i Stockholmsområdet. Är vi två eller fler så tränar vi fart och trim genom att segla ett kryssben nära varandra så att vi seglar i samma vind. Den som går sämst ändrar EN sak, tex 1cm mer nedhal, sedan kör vi ett ben till och ändrar nästa grej osv. På detta sätt lär man sig ganska snabbt orsak och verkan på trimmet. Ibland när vi är många så kör vi race med harstart och kryssar upp och rundar nåt märke eller ö och länsar ner igen. Då kommer även taktik och strategi med in i bilden och man ser direkt effekten av att gå på ena eller andra sidan fjärden osv. Är jag själv så tränar jag på gippar, slag, laylines och timingen till ett märke vilket är mycket värdefullt i starter, hur långt kommer jag på 30sek i olika vindstyrkor?
Hör av dig i vår när du är sthlm så kör vi!
//JIMMY
-
Nä, du kom ju in på hojar tidigare, ja menar en Kawasaki Z750.
//JIMMY
-
Soft sätt att se på saker å ting Jester!
Du å klockan, låter ganska mycket som en dragster i mina öron! 🙂OT. Är en Z750 något att ha?
//JIMMY
-
Klart du ska sälja ditt formula kit nu när NP frälsar världen med RS:X! 😉
Skämt å sido, tycker det är helt fantastiskt att SSF kommer att ha den i sin monter. Tänk om jolleklubbarna också får upp ögonen för vindsurfing, då kan det ju bli hur stort som helst, vilket kanske leder till att Sverige kan skicka en representant till OS 2012 i England!Tror dock inte att så många formulaseglare blir tända på RS:X men den kan ändå helt klart vara bra för sporten.
//JIMMY
-
Jester, om du gillar snabba prylar ska du kolla på RS:X , de e goa grejer de! 😉 Kommer finnas i SSF monter. Härligt att dom har vaknat upp och insett att det finns något som heter vindsurfing! 🙂
//JIMMY
-
Lite oroande att Allen lämnar Fanatic, varför kan man undra, har han fått kicken för att årets bräda också är en flopp? Eller lämnar han självmant för att han får för lite pröjs? Hmmm… Hittade dock detta referat om TT06 och baserat på det så är brädan GRYM!!! 🙂
I have finally had the chance to sail the board with some buddies so as to check performance and also sailing on my own for a comfort feel and fine tune the obvious details.
It has taken me a little longer as I did not have sails that were powerful enough for this board.Light winds: this is what in principle Formula boards where designed for.
So I give it a ”stress test”
I took it out with a 9.8 in about 9 knots and the board was difficult to get planning. This puts it immediately on the same league as the AHD 05, Exocet 05, Starboard 147, ML boards, and some of these super short and super rockered boards.
The only board truly outstanding board in this area is the AHD NT98 of two years ago.Conclusion: you have to put some power on the rig.
Then, once planning, the board was surprisingly easy to keep going through the holes.
That sets it apart from the others. The tail has tons of power to keep it motoring.
Later I have discovered that a sail with lots of shape really gets the board going with much ease.
Still, I was not totally convinced of the performance of the board. I felt that I must play with fin rake angle before I would draw any conclusions.As of late, I have changed the shape of an older Nitro 5 I had, and changed the rake of my fin so it would be close to vertical.
It made a huge difference right way! The board planes and especially drives upwind in the lightest of winds. Against my benchmark board from the last 2 years, it takes more effort to get planning (6-7 knots) but once planning, it holds better angle and higher speed than my benchmark board, especially when going through chop.The Falcon TT 06 likes to be sailed pretty flat, particularly in light winds.
It is super smooth and feels efficient through wind fluctuations, as long as you are planning (winds 7-9 knots—after that the board works as expected)Still, and this is true with all the latest formula boards from the last two years forward, you need planning conditions on this board, this is not a comfortable board to hang on to a large sail and just cruising around, non planning. This is a serious race board designed to deliver when Formula race conditions exist. It is strictly made for sailing on a plane.
I have sailed against other sailors in some pretty light wind and the biggest advantage I see is at the point of getting on the plane. Against several different boards and rig combinations, they need to bear off quite extremely to be able to get the board up to speed whereas the Fanatic drives upwind as you are trying to get it going. So by the time two racing partners are at speed, the Falcon has climbed several meters upwind just on those first few seconds. This will be a big advantage in crowded starting lines and in marginal conditions.
Finally the wide tail and the rear strap way out make it totally comfortable to sail long distances upwind. The body is not twisted as opposed to many boards I have sailed on.My biggest concerns have been about the light wind performance of the Falcon. And so far I am totally confident that I can compete with the best and only my skill will prevent me from winning. The board makes that job easy, no question. In a light air race I have done quite well to my surprise.
I have sailed the Falcon in stronger winds (up to 18 knots with a 9.0) and the board flies off the wind, and is rock steady upwind. As to how much better it is relative to others remains to be seen as so far I have not had the experience. But comparing with my own experiences, again fin rake plays a huge role, and the type of sail used will be key. I used an older design in side by side testing and the performance was poor. The Falcon needs a deep draft, forward pulling sail downwind, no doubt about it. The Gaastra sails I had do not work well. The neutron 9.0 I had in 18 knots worked great.
The proof is in the pudding as they say so we will see how the board does in some wind and in a real race.
Resuming.
– will work from 8.5 knots and up.
– needs fins with rake ranges from +1 to +4
– drives very well upwind
– Easy sailing downwind in short chop
– Great for short guys- maximum leverage in the tail area.
– does not schlogg well in non planning conditions, get to the start line early.T= 135
Foostraps F4, R1Fin Dave Kashy XS modified to aprox +1
Sails used, 11.5, 9.8 Nitro 4 and 5.Tuesday Jan 17 update:
I sailed the Falcon TT in SE winds (Choppy) that begun at 12 knots and went to solid 15 knots, using the 11.5 Gaastra N5. We get a short steep chop up the middle of the Banana River (not quite a river, more like a sound). As the chop approaches a large bridge, on either side of it it hits a sea wall that reverberates the chop and magnifies it. It makes for some quite challenging runs, going head onto chop while sailing downwind). This is the site of countless sunglesse lost, and too many catapults to mention.
So sailing in the building breeze in conditions I had yet to encounter, and most likely people wil face here during our Calema Midwinters, my conclusion is….
This board is awesome!
It climbs upwind like a bandit, planes very easily, and downwind is very easy to sail.
What I really liked, when you round the upwind mark and are trying to bear off, normally the board is fighting to go upwind. Then as you keep steering it downwind, the board suddenly lets go and spins downwind, sending the sailor over the handlebars. So for me this is a big deal as I have had many of these experiences before.On the Falcon TT though, it gradually turns, in a predictable accelerating turn. So by the time you are settled blasting straight downwind, you are more relaxed and not so gun shy. I think this board is going to kick butt, come race time.
It was hard to plane in non- race conditions, but very easy to get going as soon as there is raceable wind.
Well done. But there is more;
Listen to this: I have never sailed so high upwind and so low downwind until this board. I could not believe the angles I could take!!
So the upright fin definitely does not hurt the board, only helps. And amazingly I was able to sail it always with the track at 135 cm. -
Klart du ska köra på Fanatic! Men jag är ju partisk förståss… 😉
Annars diggar jag Lorch. Jani Paju gick som ett skott på den förra året när jag seglade mot honom. Dessutom har den riktigt clean design och inte en massa gimickar, jag tycker den ser helrätt ut, klart softaste märket, efter Fanatic förståss. Exocet verkar har lyft sig rejält till i år och ser ut att vara en riktig lättvindsraket med en bredd på häcken som får Cindy Peters att se smal ut. Den mest avvikande designen i år, kanske en riktig hit!? Starboard är nog det säkraste kortet, har troligen lite bättre prestanda i lättvind och bättre släpp på undanvinden med nytt flackare scoop och nya cutouts. Det lilla jag har hört om F2 så ska den tydligen vara lite bättre på allt jämfört med fjolårsmodellen men cutoutsen strular visst lite.Fanatic gjorde bort sig förra året men å andra sidan var ju deras 04:a bevisligen snabbare än alla andras 05:or då den vann samtliga tävlingar i SC förra säsongen, och totalen och Nordic Cup!!! Den stora frågan är hur snabb den nya Fanaticen är, ingen vet men min gissning är att den är tillräckligt snabb! 😉
En annan sak att tänka på är kanske att välja ett märke som många andra kör på, då kan man få många värdefulla trimtips…
//JIMMY
-
Faktiskt ingen aning ännu men det kommer nog att stå på inbjudan som kommer att publiceras senare. Där föreslår de säkert också hotel mm.
Jag kommer inte kunna vara där tre veckor, kanske två. Tänker inte hjälpa dig att få trim på dina nya prylar Jon, vill ju inte få pisk av dig på EM! 😉//JIMMY
-
Saibot wrote:Okej, men om vi pratar lätt vind så? säg 5m/s eller något. Borde man inte som lättviktare ha lättare att komma ur vattnet?
Visst är det som du säger, men samtidigt är det så att en Formula är mindre känslig för vikt än andra brädor. Jag är nog en av de lättare i Svenska Cupen på strax över 75kg och Robban är en av de tyngsta på strax under 95kg. Trots en viktskillnad på nästan 20kg skilljer det max 0,5m/s på hur tidigt vi planar. Anledningen till detta är inte att jag är kass på att pumpa och att Robban har grym teknink (det har han iof) utan snarare på att en Formula pushar gränsen för vad som är fyfsikt möjligt för planing. Nu följer bara en massa tekniskt bullshit som egentligen inte är värt att läsa, men nån som ändå tycker att det är roligare att läsa på Steffo än att jobba kan ju fortsätta 😉
När vinden är under 5-6knop har den ett laminärt flöde som gör att den inte når hela vägen ner till vattenytan vilket i sin tur leder till att man, i bästa fall, bara utnyttjar den övre halvan av riggen, som dessutom är väldigt platt på ett modernt vindsurfingsegel. Dessa förutsättningar gör kraftutaget i riggen alldeles för litet för att göra planing möjlig. Över ca 6knop ändrar vinden karaktär och blir turbulent och då når den fulla vindstyrkan i princip hela vägen ner till vattenytan. Denna förändring samt att kraften i vinden ökar med kvadraten av vindhastigheten resulterar i en total kraftökning på ca 300% i riggen. Denna extrema och plötsliga kraftökning är anledningen till att det inte hjälper mig speciellt mycket att väga 20kg mindre då det ändå är möjligt (med god teknik) att få upp en Formula i planing i princip så tidigt som det är fysiskt möjligt, detta fenomen är också en av anledningarna till att väldigt många inte använder de största seglen på 12.5kvm.
//JIMMY
-
Vad mer vill du veta?
Ser ut att bli minst tre från Sverige…
-
Jag kommer segla på Fanatic bräda och några Neil Pryde segel som resten av Skidsport teamet 🙂
//JIMMY
-
Hmmm, lite takar:
Om Sverige inte ska vara hopplöst efter internationellt så tror jag man måste satsa på RS:X vilket är en perfekt instegsbräda även för Formula. Jag tror inte den kommer att ersätta Formulan helt men RS:X klassen kommer helt klart att bli mycket större, troligen redan under 2006 då många av de stora vindsurfingnationerna satsar stenhårt på RS:X. På raceboard VM startade över 100 RS:Xer vilket är fler än på senaste Formula VM och brädan har knappt ännu blivit lanserad! Formulan har fått vindsurfing att växa något men RS:X har så mycket större potential då den inte är lika extrem, mer mainstream, vilket öppnar upp för den stora massan. Visst den är inte riktigt lika snabb som en formula men ser jag till mig själv så är det tävlingsmomentet som får mitt adrenalin att pumpa och inte den sista knopen i fart. Tror att RS:X kan öppna upp för ännu tajtare racing och framförallt större startfält nationellt. Det är ju en väldigt lättseglad bräda (i lätta vindar), extremt hållbar och funkar kanon som nybörjarbräda med liten rigg eller kanske dam/junior riggen på 8.5m2. Alla kan ha kul på en RS:X vilket är nyckeln till att få fler som vindsurfar. Att få ut RS:X på bred marknad och sammarbeta med jolleklubbarna, träning fasta dagar och tider med tränare och bana vore en bra början…tror JIMMY
