swe-1
Forumsvar skapade
-
Om du väger 80 till 90kg bör det räcka med bara ett 11.6 (eller 11.7 om det är Windwing). Jag har hört rykten att det eventuellt bara blir tillåtet att registrera in två segel per tävling i SC för att göra tävlandet lite billigare nästa säsong.
//JIMMY
-
Sverige dominerade på sista deltävlingen i Nordic Cup!
1. SWE 13 Robert Åberg
2. SWE 1 Jimmy Hellberg
3. SWE 92 Per Boström
4. SWE 2 Stefan Voxby
5. NOR 110 Kristian OlsenHeja Sverige!
-
Jag seglar en del formula och då finns det inget alternativ då måste man ha cabers för att hänga med. Men jag har faktiskt tävlat på camberlösa så kallade freerace segel också. Faktum är att dessa går lika fort som cambersegel på kryss och halvvind. Det är lättare att segla fort med cambers då hela riggen blir stabilare men med god teknik så hänger camberlöst med. Störst nackdel utan cambers är det i lättvind och på djup undanvind då de tappar buken och drivet försvinner helt. Det är också väldigt svårt att pumpa seglet eftersom det först ska bli buk sen kommer draget, detta gör att det är svårt att få en hög pumpfrekvens och efektivitet i pumpandet (gäller framförallt segel över 8kvm).
De camberlösa seglen går oftast att hålla längre upp i vindregistren också men det beror faktiskt inte så mycket på cambrarna utan mer på att dessa segel har fler och styvare lattor (tublattor).Fördelen utan cambers är att hela riggen blir lättare, mycket mer följsam i gippar och slag samt lite lättare att starta med, både vattenstart och dra rigg (tack vare den mindre mastfickan).
Vad gäller riggning så är vissa cambersegel hopplösa, men det gäller bara vissa. De större märkena är det sällan problem med bara man följer instruktionen.
Camberlösa kan vara nog så jobbiga att rigga också, inte rent tekniskt utan mer fysiskt då de ofta har en trång mastficka som kan vara skit jobbig att få in och ut masten ur.Sammanfattning (förutsatt att seglen är designade för samma ändamål) ex freerace där 10 är bäst och 1 är sämst betyg.
Cambers________Med_____Utan
Fart:____________10________9
Stabilitet:________10________7
Vindregister:_____10________8
Överriggat:______10________9
Bottendrag:______10________6
Gipp/slag:_______5________10
Vattenstart:______2_________4
Dra rig:_________1_________4
Riggning:________1_________2(Anledningen till att båda typerna får så låga betyg på vattenstart, dra rigg och riggning är för att inget av seglen hjälper knappast till i dessa moment att göra vindsurfingen roligare, något som tillverkarna kanske skulle lägga mer krut på)

//JIMMY
-
Luftskruven släpper du bara på:
Vid transport på flyg
Om brädan tagit in vatten alltså i samband med reparationer
Vid hög värme (om brädan ligger i solen i fera timmar)Det är inga som helst problem att föravara brädan i minusgrader förutsatt att din bräda är torr inuti (för att vara helt säker bör du väga brädan och helst veta exakt hur mycket den vägde som ny alt låta den torka utan luftskruv i minst en månad i rumstemperatur). Om brädan inte är torr kommer den förr eller senare att delaminera och bli mjuk.
Jag har aldrig varit med om att packningen tagit slut eller spruckigt, gör den det så är det bara att skaffa en ny från närmaste vindsurfingåterförsäljare. Om din skruv och packning är tät skall det pysa när du skruvar upp luftskruven efter att brädan har värmts upp eller kylts av (låt den ligga i solen en halvtimme), då luften inne i brädan har bildat över eller undertryck.
//JIMMY
-
Hysteriskt kul, Schlangemann!!!!

-
Hmmm, funderar ofta på tekniska lösningar men i detta fall tror jag att det är bättre att undvika kastfall?

//JIMMY
-
Svar till:
Därför är det bra, att kunna föra över GPS-datan till PC:en och stoppa in detta i ett lämpligt GPS-program.
Där kan man se snittfarten över en lång sträcka, ofta 150-200 m och då får du en betydligt rättvisare bild
Men ofta, blir det (tyvärr i mitt fall) väldigt lika toppfarter, oavsett segel och vind.
Har varit över 30 knop ca 5-10 ggr i år. Men maxfarten är fortfarande som mest 30.3 knop
Gjorde ett storstilat försök till personbästa igår, men 6.0 kvm var kanske inte otimalt igår

Trots total okontroll nådde jag 30.1 knop. Tänk om det hade blåst 3-4 m/s mindre bara…
Bytte sedan till 4.8 kvm och hann ca 100 m innan jag fick ett gigantiskt kastfall och trasigt segel.
Det är som det stod i speedrepotaget i Windsurf i: Det krävs ”lots of balls” för att våga försöka att segla över 30 knop. (vet inte ifall jag uppfyller just detta kravet)
För att se något! Tryck på bifogad bild.[/ QUOTE ]
Knatte, vilket program använder du för att ladda ner Track Log:en till PCn?
//JIMMY
-
Jag föreslår att flytta tävlingen två sjömil norrut, då blir det inte alls lika byigt och oftast mer vind samt att det är lättare att gå i, kort utsegling och större ytor för riggning vid kalhällsbadet.
//JIMMY
-
Varför då, den är ju grym? Har du lagt av?
//JIMMY
-
swe-1
Medlem17 september, 2004 vid 14:11 som svar på: Vilket datum var formulatävlingen i Björkvik 2002?Ja det var väl en mellansvenska? Blåste typ 13 m/s…
//JIMMY
-
Ähhmm, Jona jag seglade 2,6knop snabbare än dig i går morse…

Funderar på att dra ner till öland i helgen och segla vid bejershamn vid fågelreservatet. Om vattenståndet är rätt så kan man ju segla innanför sandbankarna… Borde gå lite fortare än på choppiga och byiga Görväln.
Eller är det någon som vet något annat ställe med superplatt vatten (förutom Les Saintes Maries de la mer)?//JIMMY
-
Håller med ovanstående talare, söndag ser bättre ut.
//JIMMY
-
Ja de bredare bommarna stör inte seglets profil lika mycket som en smal bom men detta är nog mest teoretiskt, jag märker ingen direkt prestandaskillnad dock är det skillnad i känsla då hela bommen är vidare (gäller iaf Gulftech) vilket gör att man kommer längre i från seglet. Det borde också rent teoretiskt vara bättre då hävarmen blir något större.
Seglet kan bli bukigare eftersom det inte hindras av bommen, dock är det ju inte bukigare på kryss då man har några centimeters anspänning i uthalet.
Det kan kännas som seglet är lite mer utskotat eftersom man är längre i från seglet men det betyder ju inte att själva skotvinkeln är större. Jag upplever att den känslan kan man kompensera med en aningen kortare hängselelinor.
Det är svårt att veta säkert och att få en korrekt jämförelse, men det känns som att man kan hålla större segel längre med en vidare bom vilket kan ses som en fördel dock tycker jag mig uppleva att det samtidigt är något sämmre i lätt vind då jag föredrar att ha ett mer upprätt stance.
Faktum kvarstår att teoretiskt sett så har de vidare bommarna en fördel aerodynamiskt och i form av ökad hävarm men det är många som inte riktigt gillar känslan i en vid bom och vindsurfing handlar mycket om känsla så försök att få testa en innan du bestämmer dig för att köpa en, eller så bestämmer du dig för att vid är bättre och vänjer dig vid känslan.
//JIMMY
