swe-496
Forumsvar skapade
-
Peter Gereny har butik i Halmstad också. Surfshopen heter den, den ligger vid järnvägen. Gamla järnvägsstationen.
-
Sant att det är dåligt med reklam för tävlingen, men det var info om den han sökte.
Borde väl bli en hel del med tanke på prognosen;).
Vad jag har fattat så går det att anmäla sig på plats.
Går iaf inte att betala via postgiro…
Prövade så sent som igår kväll… -
Eehhh??http://www.vindsurfingforbundet.com
Kan vara en bra länk att kolla?;)
Dock verkar de inte ha fått till det med Postgironumret.
Försökte betala men min bank sa att det inte var ett riktigt postgironummer?? -
De har uthyrning nere på Haga Park. Finns en shop precis nere vid stranden;)
-
Blev tyvärr Näsby Park för mig då jag jobbade norr om stan…
Men det var kanontryck i 10,8an -
Visst man kan pumpa sig upp i planing i väldigt lätta vindar Rasmus, men då är det inte lätt att ta höjd vilket är ett måste på en tävling, man ligger närmare halvvindsvinkel än en kryssvinkel. Regeln som beskrivs ovan är mest troligen skriven för att man inte ska behöva pumpa ihjäl sig för att komma upp i en planing där man kan ligga ytterst lite över en halvvindsvinkel.
Det jag har reagerat på är att man fortsätter genomföra race i tveksamma förhållande enligt det tillägg som SVF har tagit fram som en hjälp till arrangörerna. I reglerna står det även en text om att majoriteten måste plana, det gör man om det blåser 8m/s. Där faller det resonemanget om att ”om nån tokpumpar konstant trots fullt drag, ska man blåsa av racet då om det blåser 8m/s”
Det är tyvärr så att det genom de åren man har kört Formulaklassen så har det varit tveksamma s k Kalle Ankarace.
Det gynnar inte klassen som sådan.
Jag välkomnar gärna flera olika klasser i Sverige så att det blir fler seglare på banorna. -
Ser det absolut inte som något personligt påhopp.
Du tänker helt rätt när du skriver den guiden.
Men man kan ju se det som så här också. Hellre fler race i bra vind än många race i tveksamma vindar som det tyvärr fortfarande har varit väldigt många av de senaste åren. Men det är hela tiden en balansgång om när man ska köra eller inte köra.Jag tycker fortfarande personligen att vi ska införa viktklass i Sverige.
Det kommer antagligen gynna sporten en del det med.Men jag biter ihop och hoppas på bättre vind och lycka till nästa tävling.
Ångrar ännu att jag inte bet ihop på Söndagen på SM:et och gck ut och körde.
Ska säga som å att jag har faktiskt varit ute idag och igår i lätta vindar och kört;)Hoppas du får en trevlig Midsommar och att allt bra med familjen.
-
Jättebra skriven guide Jona, men förbundets regeltillägg är ju det vi seglar efter i Svenska Cupen. Hade det varit den Internationella regeln så hade jag definitivt inte lämnat någon protest. Det är varje seglares rättighet att lämna protest om man anser att regler som är satta inte efterföljs.
För att vi som seglare ska kunna veta att det efterföljs så verkar det som att vi ska behöva ha med oss vindmätare ut på banan.Internationellt kör man dessutom med viktklasser.
Det är viss skillnad för en seglare som väger 70-75kg att pumpa igång och bibehålla planing jämfört med en som väger 90-95kg, båda med så gott som lika stora segel.Jag är för att man i Sverige inför viktklasser som ett komplement till den internationella vindgränsen.
Det skulle minska det gnäll som blir när det inte blåser tillräckligt men man kör race i alla fall.Det har varit för många tveksamma race i Sverige de senaste åren för att i alla fall jag ska tycka att det är värt att åka runt och lägga ut de pengar det kostar att tävla.
Det driver en närmare till att bi en prognostävlare tyvärr. -
Det ser ut som en av Holmbergs prototyper av SLE 303.
Man märkte brädorna med lite förvillande siffror så inte konkurrenterna skulle se vad det var för typ av brädaman ev skulle släppa på marknaden senare.Hade en SLE 311 i 2år. En av de bättre jag har haft.
-
Eller vindsurfing.se´s justerbara funkar kanon.
Kör bara med dessa. Har haft de jag har nu i 2 säsonger och de funkar fortfarande bra.Jag kan varmt rekommendera dem.
-
Låter intressant, men det var en jäkla hög anmälningsavgift för två dagars racing. 1500:-. Varför denna höga avgift?
-
Regeln innebär ju så som den är skriven att ett race kan blåsas av fram till 3min och 59 sekunder efter första brädas målgång om vinden inte är tillräcklig. Det var många som stod still långa perioder över banan i en del fall utanför det definierade mätområdet. Håller med om att det är en del av racing att hålla koll på vindarna och försöka köra på dem.
Norrmännen som var med undrade ibland vad man höll på med. Anders Lökken sa till mig att de hade inte kört igenom race i de förhållandena som rådde i många av racen, de hade gjort startförsök men blåst av racen när de hade sett att det var otillräckligt med vind för att genomföra ett race.
Min mening är att det har varit för många tveksamma race genom de senaste åren för att det ska vara intressant att lägga ner de pengar man gör på att åka runt och fortsätta tävla.
Jag tror att vi kommer att se en minskning av antalet deltagare på grund av dåliga vindprognoser inför tävlingar i fortsättningen.
Har jag betalt ett antal hundra i anmälningsavgift så kan jag trots det skippa att åka på en tävling och spara in pengarna som det kostar i boende och resa om prognosen ser taskig ut i fortsättningen.Det är min personliga åsikt och uppfattning som jag har hört ett antal andra uttrycka också.
Trist för sporten. Det gynnar definitivt inte en eventuell återväxt inom racing så som formula.
Ångrar dock att jag inte tog mig i kragen på Söndagen och riggade och gick ut… Men men, man får stå sitt kast ibland.
-
Håller med om att arrangemanget var kanon.
Det jag har invändning mot dock är att fortfarande enligt mig själv och en del andra deltagare så hålls inte de vindgränser som är satta enligt Vindsurfingförbundets tillägg till de internationella reglerna. Tillägget är 2.2.REVISIONSHISTORIK FÖR DETTA DOKUMENT:
Version 1.1Senaste ändringsdatum:
2006-07-21 pd1. INLEDNING
1.1 Svenska Vindsurfing Förbundet beslutat om att nedanstående tillägg till IFWC internationella mästerksapsregler skall gälla för SWT- Formula tävlingar under säsongen 2006.2. TILLÄGG: VINDGRÄNS
2.1 Till säsongen 2006 skall minsta vindgräns tillämpas. Denna regel skall ha företräde framför IFWC klassregler.2.1.1 Grundförutsättning: En Formulabräda är konstruerad för att framföras i planande tillstånd. För tävlande i Formula klassen på SWT är en viktig grundbult att alla race skall genomföras i förhållanden där den tävlande ges en sportlig chans att plana. Visst mått av teknisk och taktiskt kunnande hör klassen till. Däremot skall man undvika avarterna som går bortom det sportliga. T.ex. placering bana där det är extrema variationer, där det förekommer stora vindhål. 100 % jämlika förhållanden kommer aldrig att uppnås så länge vi nyttjar naturens krafter. Med denna regel bör antalet race minska, som ligger klart i gråzonen för godtagbar vindstryka/jämnhet/sportslighet. Resultat kan bli något färre godkända race under en säsong. Men bedömningen är att bättre med något färre godkända race än stor andel klart tveksamma race.
2.2 Regel om vindsgräns:
”För godkänt race krävs 8 knop i vindhastighet över hela banan. Mätningen skall genomföras i drivande båt på 1,5 -2 m höjd. Mätningen skall vara i 1 minut. Under mätningen får vinden inte understiga 8 knop. Mätningar skall göras löpande både före och under racet. Med mätområde avses en tänkt triangel mellan Startbojar och Kryssboj. Används en bana med utskjutande bojplacering tex en L-bana eller Fyrakantbana skall banområde definieras ytan mellan Startlinje, kryssboj och de yttre slörbojarna. Endast godkänd mätutrustning skall i första hand användas. Regeln med vindgräns gäller 1 minut före startsignal fram till 4 minuter efter första brädas målgång. Därefter gäller regeln om tidsgräns.2.3 Tillämpning: Regeln om vindgräns ersätter tidsbegreppet som definieras i IFWC racingregler. Regeln om vindgräns gäller dock till och med 4 minuter efter första seglares målgång, oberoende eventuellt divisionstillhörighet, d.v.s. tidsperioden mäts ej för enskilda divisioner utan för hela startfältet. Efter 4 minuter tillämpas regeln om tidbegränsing som återfinns i IFWC racingregler. Efter 4 minuter kan då teoretisk understiga 8 knop utan att racet avbryts. Regeln tillämpas fram till sista brädas målgång. T.ex.: Om sista bräda går i mål någon gång inom 4 min, låt säga 3 min efter första brädas målgång skall racet inte avbrytas/stryk om vinden droppar under 8 knop inom 4 minutersintervallen.
Detta kom upp till diskussion mellan mig och arrangören/tävlingsledningen.
Börjar på allvar fundera på om det är värt att åka runt på tävlingar då satta regler inte efterföljs.
I Race 2 var det 15 pers som inte klarade tidsgränsen på grund av att det inte var tillräckligt med vind över banan, samma sak i race 3.Visst fanns det vind, men den var fläckvis över banan. Där den fanns var det fullt tillräckligt med vind för race. Men som sagt kom den fläckvis.
I race 2 var det näst intill 60-70% som inte kom iväg i starten.Hoppas att det inte blir fler sådana tävlingar i framtiden.
Vill avslutningsvis ge min eloge till de som tog sig runt i de lätta vindarna och till alla funktionärer som trots detta inlägg från mig har gjort ett kanonjobb.
Man ska veta att det inte är lite jobb att rodda en tävling av den klass som det var.
Mycket bra arrangemang.
Tack till Tor och alla runt tävlingen. -
Jag har ett Hansen 11,6 att sälja. Dock utan mast.
Det seglet vill jag ha 1900:- för. Det är från förra året.