swe-496
Forumsvar skapade
-
@Nik 369635 wrote:
klart det mannen.har 2 års inaktivitet att ta igen
Gott att se att du på väg in på banan igen NIK.
Ölandsparty på Kristi flygare eller?;) -
@getwet 369667 wrote:
Såg hur trevligt ut som helst. 2 frågor bara, är det kollattor? Är det möjligtvis ”extension” top? Blev lite nyfiken bara när jag såg den lilla remmen i toppen, den som går akteröver.
Tror inte att det är kollattor som standard. Det har man fått köpa till som ett ”pimp my sail” kit.
Har inte sett att de har haft variotop förut, utan det är deras lösning på masttopp bara.
Men som sagt, de kan ju ha ändrat.;)
-
@Rasmus_W 369552 wrote:
Kan tillägga att Barry Spanier påstod att om det vore enkelt att göra rejäla ändringar på uthalet även i fullcambrade racesegel så skulle segeldesignern kunna ha det i åtanke och göra segel med mycket större vindregister än dagens segel.
Ehhhhhhhh…Dagens racesegel -antar att det är de du menar med ”fullcambrade segel”- har ett väldigt stort register.
De vindstyrkor man kan ha ett segel i har ju ökat betydigt jämfört med bara ett par års skillnad i årsmodeller.
Har tyvärr hört flera som har sagt att North´s förlängare äter tamp. Idén är bra men behöver nog utvecklas lite för racesegel. -
Jag vet precis vad jag kan ha för segel till den. Har tävlat i Funbordklassen med den när det begav sig. Vet att 35 e stort till den. Men 5,4 till 6,7 e nog mest optimalt till den.
Hade riktigt goa fenor till den förut, men de har gått sönder och någon har gått av. Därför vill jag byta boxen till en tuttle.
Har kört 7,7 som mest på den. Mest för att pröva, funkade hyfsat men inte optimalt då;).Blessyrerna är att den lite risig i fotstropps infästningarna och lite gul i lacken annars e den helt ok i övrigt. Funderade på att fixa den själv nu i vinter, men jobb och annat har tagit den tiden istället.
Blir nog bättre om Uffe gör det också, han kan ju de där grejerna. -
Den Copellon jag har är från 95. Copello Redline. Bringdal replica.
Marco Copello ”kopierade” nog inte shaper från andra tillverkare.
270:n är riktigt snabb vid bra förhållanden också. Har dock inte seglt den på många år då jag bara har en 35cm fena till den och ett Simmer SC5 5,4.
Har lagt mer tid på Formula. -
Funderar nämligen på att fixa min Copello 270. Nya pluggar och trimboxen till en tuttle… Finns lite mer bra fenor till en tuttlebox..
Nu kommer folk säga att det inte är värt det, men jag gillar den brädan och jag får inget för den om jag skulle sälja den iaf, så då kan man ju iaf fixa upp den till seglingsbart skick igen…
-
Vad kostade kalaset?
-
Det är rätt duktigt chop för de som kommer en bit efter också…iofs inte så stort men stökigt som tusan. Ungefär som när man kommer lite efter i ett stort startfält i Formula.
-
@Knatte 367080 wrote:
Börja inte spåra ut i andra ideer nu 😉 Det måste väl vara bättre att surfa till Danmark, vara klar och sedan greppa några kalla danska öl. Jämnfört med att komma hem och få dricka sunkiga svenska Pripps blå
Då tappar vi nog fokus på själva tävlingen.Men ett tips till ”vispen” är väl att du kanske kollar med Johan på http://www.vindsurfing.se/default.php hur han lade upp sin utmaning ”Rättvik-Gotland” Han borde ju ha tips att ge rent praktiskt:laugh:
Kolla av intresset med SP, Wallen, Fahlen’s , surfkompaniet och ON Water angående sponsorbiten. Dessa butiker har ju sitt säte på västra sidan av landet och kanske kan vara intresserad att sponsra.Ehhhhhh?? Rättvik – Gotland??
Du menar Västervik – Gotland va? Lite jobbigt att segla ut från Rättvik i Dalarna;) *S*Skulle helt klart kunna tänka mig att ställa upp på Vinga – Skagen…
Dansk öl är god;) -
swe-496
Medlem10 februari, 2007 vid 12:16 som svar på: Extremt surfclip på nätet, men vad gör tokf:n där?Såg ju inte så skönt ut att trilla i där heller..
-
Har för mig att banan gick från Riddarfjärden in mot Kungs Hatt och den fjärden (kommer inte på namnet nu) och sedan tillbaka.
-
Hansen Sails har ju utvecklat årets Formulasegel med lite neopren.
Tanken är att Seglet inte ska tvista i onödan utan behålla draget tills det blir för mycket och sedan tvista ut.Tanken är även att lättare fånga upp de småbyar som kommer och går och då tvista ut om det är en kraftig by… Låter lite luddigt, men kolla in det som har skrivits på http://www.hansensails.com.
-
@Rasmus_W 360702 wrote:
Om du inte förstår hur en större fena hjälper dig att hålla större segel, prova med en 32 cm fena på din formula. 🙂
På det seriösa planet, större fena hjälper dig inte att hålla större segel, men antagligen hjälper den dig att ha nytta av ett större segel.
För den delen, vad är egentligen tanken bakom de här maxmåtten? Jag kan se en hel bunt olika.
Om folk började köra med riggar på 20 kvadrat eller så, skulle seglarna slita ut sina kroppar väldigt fort.
Enormt djupa fenor och breda brädor blir otympligt. Man vill inte behöva ha surfbrylarna förtöjda vid en boj när de inte används.
Jättestora prylar blir hiskeligt dyra.
Det är helt subjektivt: Man tycker helt enkelt inte att surfprylar ska få bli hur stora som helst. Bara för att, liksom.Men vilken är tanken? Eller är det en mix av flera eller nåt jag glömt?
Och visst, pengar kommer in även i entypsklasser. Se bara på storbritannien, som köper lägenheter åt sina seglare i OS-staden så de ska känna sig hemtama när det väl blir OS.
Ehhhhhhh ”man tycker helt enkelt inte att surfprylar ska få bli hur stora som helst. Bara för att liksom” Vilka tycker det?
Du kanske glömmer att det är med dagensregler inte möjligt att göra riggar på 20kvm. Man skulle behöva staga masten t ex. Vilket inte är tillåtet enligt regelboken. Vindsurfingen skulle tappa sin ”enkelhet” med stagade master;)
Att göra mast och bom för så stora segel skulle kräva master med större diameter, bommar med ännu grövre rör än MS-bommen som har de grövsta bomrör jag har sett på en bom iaf.
Till ett segel på 12,5kvm behövs det inte djupare fena, kanske större area.
Funkar klockrent med en BRA fena på 70cm.Det finns en liten lathund på hur stor fena man kan köra med..
Bredden på brädan vid OFO är hur djup fena som är ok. Sen är det ju mätregeln i Formula sm säger att den får vara max 70cm.Man diskuterade vid senaste AGM:et att tillåta djupare fenor men det röstades ned. Detta tvinhgar fentillverkarna att utveckla fenorna efter de segel och brädor som finns idag.
Vet att Kashyfenor (USA) är riktigt bra grejjer. De gör mindre djupa fenor (runt 67-68cm) som funkar riktigt bra med stora segel.Punkterar din teori lite om att man kan behöva djupare fenor än 70cm;)
-
Dessutom har Johan en betald annonsplats i spalten till höger här
> -
Dessutom har Johan en betald annons i spalten till höger
>