swe-496
Forumsvar skapade
-
@kinetic 445873 wrote:
Kan inte erinra mig att jag sett ett ord om ”Honeycomb” i 2008 års Starboard-katalog, inte de tidigare heller…Eller så har jag förträngt det bara 😀
Det Fanatic hade i sina 90-tals brädor var väl ”Nomex” (handelsnamn?), har för mig att det var ”lackad bikaka av papper” (eller Honeycomb om man så vill, Honeycomb kan ju vara tillverkat av diverse olika material…). Om Starboard har denna ”pappers Honeycomb” i sina brädor som kärnmaterial så e ja jäkligt nyfiken på hur man shape:ar ”blocken”…Hyvla e ju omöjligt…De använder väl sax istället för hyvel då;) Lite som lekis, klipp och klistra*S*
-
@Spray 445865 wrote:
Okey tack, men hur märker jag att fenstorleken inte är korrekt?
Surfen lärde mig att fenan inte får vara bredare (eller var det smalare?) än brädan 30cm upp från aktern.Nja inte riktigt;)… Fenan BÖR inte vara längre än vad brädan är bred vid ”One Foot Off” ca 30cm från aktern.
Det kan man ha som tumregel för vad som är max fenlängd för respektive bräda.
Sen kan man ju alltid sätta på en större fena om man vill testa.
Bredden på brädan OFO, kontra längden på fenan är som en hävstångseffekt kan man säga.
Det blir lite jobbigare med en för lång fena på en för smal bräda, man har helt enkelt inte tillräckligt med hävstångseffekt. Man får känslan av att fenan gärna vill välta brädan när fenan blir för stor. -
Vad sjutton har skatten gått upp till på en VW-buss reggad som en personbil??
-
@Tim.Eriksson 444238 wrote:
Lättare att köpa en stoor fena och slipa ner den till önskad form och längd? Inte koll på hur fenor är uppbyggda men en G10 fena är väll lika överallt? Dvs inte några förstärkning någonstans.
Näe men rackarns så hårda att slipa ned om man vill slipa om en fena totalt. Svårt att få likadan profil på båda sidor…
-
Ibland kan man vara tvungen att våtslipa även en ny bräda tyvärr.
Jag köpte en ny bräda för ett antal år sedan där färgen under var som ett apelsinskal ungefär (lite överdrivet) men det var dock en struktur på färgen som inte gjorde brädan snabb direkt.
Våtslipade en del först och sköljde av med vatten, det var t o m synbart hur vattnet rann av fortare på den våtslipade delen än den med strukturen..
Men idag har de flesta brädor när det gäller racing iaf väldigt lite färg under. En del tillverkare har ju tyvärr fått för sig att det är coolt/snyggt med stripes eller liknande undertill???? De kan vara en idé att våtslipa bort dem.Vi pratar ju inte direkt om att man ska ta våtslippapper med grovlek 80;) snarare 800 som grövst men helst 1000 eller 1200 t o m.
Sen om man är för en vaxad yta så polerar man med autosol eller så låter man den vara våtslipad. Man ska hur som helst tvätta av brädan ordentligt efter så man inte har en massa sliprester kvar.
-
@Koa 443693 wrote:
Oroande, kan bara instämma!
Husägarnas kommentarer var lite konstiga…desperata;
…”-ja det kan vara kvarglömda tält…och blöjor…ja mycket blöjor”…—
Var det inte Rasmus som blev av med både boardbag och fenfodral på Torö nyss;
de kanske ”togs om hand” av dom också?Nja…ömsesidig respekt behövs här.
Ja boardbagen kanske misstogs för en blöja a`la strl xxxxxxxllll. Vem vet?;)
-
@Ola H. 443689 wrote:
Kollade på inslaget på webben. Mycket bra, men också lite oroande hur ”upplobbade” kommunrepresentanterna verkar.
Du menar m a o hur pass rövknullade de är i kommunstyrelsen och andra instanser inom Nynäshamns styre.
Japp jag e lte dragen nu men tycker det var undandragana
de och lite tvetydigt i vad de tyckte egentligen .Torös Vänner…..UPP TILL KAMP!!!!!!
Jag kommer absolut på T V`s första möte -
@Surfjohan 319760 wrote:
Det finns Wallens center i askimsviken, surfcompaniet i fiskebäck samt surfers paradise nere i varberg som erbjuder kurser/lektioner.
Kolla in: http://www.surfcompaniet.se http://www.surfersparadise.nu samt http://www.surfcenter.seEhhhh har inte surfcompaniet lagt ner?
-
Kan bara hålla med dig Kinetic. WTF is that???
-
@kiters_se 442771 wrote:
Låter som rsx inte blev något i vårt land.
Peter en gammal div II seglare om någon vet va det är nu förtiden 😉
Brukar lätt bli så när det är en OS-gren det handlar om.. Svårt att komma till OS då det krävs att man är med på rankingtävlingar runt om i världen och kräver mycket träning och helst sponsorer så man kan satsa på heltid.
Fredrik Palm som körde förra OS-brädan (Mistral OneDesign) låg utomlands och tränade större delen av året. Men det var fler i Sverige som körde den OS-klassen, då det var fler som tävlade i Raceboardklassen på den tiden innan den dog ut i Sverige. Var ett mer naturligt steg från Raceboard till OD då det var samma typ av bräda. Lite annat steg från Formula till RS:X tyvärr.
-
Jodå en del härinne vet fortfarande vad en DivII är;). Riktigt trivsamt att segla på i icke planingsvindar…
-
@MacTS 442708 wrote:
Jag känner bara till 2 st. Johan Ekstedt och Jimmy Hellberg (men Jimmy är väl ute och åker runt på ericsson-båten i Volvo Ocean race för tillfället)
Det finns några som har RS:X, men endast 2 som har deltagit i Sverige på någon tävling. I somras var det Johan E plus en till som jag inte kommer ihåg namnet på nu, som var på NM i Båstad.
Vad jag vet har Jimmy inte varit med på någon RS:X-tävling vare sig i Sverige eller utomlands. Han är ju IT-ansvarig för TEAM Ericsson nu i Volvo Ocean Race. Tar ju en del tid från vindsurfing;)Skulle behövas några som kör den klassen, men det kräver mycket om man vill försöka kvala till OS, det är dock kört inför årets OS i Kina. Johan gjorde ett seriöst försök med en rejäl satsning på att få med Sverige i OS inom vindsurfing. Men det är svårt att satsa helt själv. Han hade inte några här hemma att köra mot. Han fick dock en del hjälp med träning från danskt håll.
Det räckte tyvärr inte hela vägen fram, sista chansen var nere i NyaZeeland nu i Januari.
