

swe131
Forumsvar skapade
-
Det man vinner är att riggen blir mer upprätt, masten är vertikalare mot vattenytan och då blir den projiserade segelytan större.
Funkar helt ok att kryssa på detta vis om vinden är jämn och vattnet platt. Vissa seglare har ett litet handtag på upphalslinan för att göra det ännu lättare att hålla i upphalet.
Vet ingen som seglar på detta vis i Sverige, möjligen Jona eller Per.
-
@Oscar 401415 wrote:
Efter flytten till North har ju dunken flera gånger setts köra med NP X9 bommar. Nu verkar det som han har tejpat alla bommar med vit tejp för att det ska se ut som att han kör North…troligen är det ju X9or under tejpen.
Lite pinsamt att North inte kan ta fram en bra kolbom som duger åt Dunken?
På Den senaste Euro-cup tävlingen som kördes i helgen kör Björn med en orginal North bom vad jag kan se, kanske North har fått till det så att Dunken är nöjd.
-
Kul med en speed tävling till, men synd att den krockar med SWT i formula som seglas i Göteborg samma helg.
Arrangörerna missar ett gäng snabba gubbar pga detta.
Vi är väl i alla fall 7 st som kör både speed och formula.
Marcus, Ulf, Dala, Mats, Christer, Peter D, Micke Ö, kanske någon mer jag glömt.Men ni övriga har bättre chanser att få till några bra resultat i vår frånvaro.
Lycka till.
-
Som sagts tidigare, lite mer nedhal ska du nog ha. Alla segel töjer sig när de är nya, ett race segel brukar inte funka bra innan man seglat det ett par gånger. När seglet är nytt så lägg det uppriggat i vattnet ett tag, ta sen upp det och dra mer nedhal.
Första gångerna man seglar på ett nytt segel brukar alltid kännas olika, det är först efter ett par gångers riggande och seglande man kan börja fintrimma, spänna lattor mm.
Och som sagt, ett par rynkor hit eller dit på land har mindre betydelse, det är hur det känns på vattnet när du seglar som är det avgörande. För mycket tryck på cambers gör ofta seglet svår flippat vid gippar men lite stabilare. För speed är det ok, men för ban segling funkar det inte så bra.
Tror jag seglat mitt North Warp över 10 ggr innan jag var nöjd med hur det såg ut och känndes.
Vilken mast har du, den rekomenderade ? Det är väldigt viktigt, för olika diameter och böjkurva på masten är helt avgörande för hur cammarna sitter mot masten.
-
Det blev inga fler race. Sjöbrisen var lovande vid tolv tiden men den kom aldrig till sin fulla styrka, RSx lyckades köra ett race innan vinden lade sig helt.
1. Jesper V (DEN)
2. Kasper Juul (DEN)
3. Anders L (NOR)
4. Robert Å (SWE)
7. Per B
11. Jona
17. Marcus R
21. Ulf S
26. Daniel NMinns inte övrigas resultat.
-
Artikel i Helsingborgs Dagblad från Fredagens segling.
http://hd.se/bastad/2007/08/03/vind-i-seglen-i-laholmsbukten/
Ingen vind för formula race idag, men riktigt fint väder.Vi trodde länge att det skulle bli sjöbris men den kom aldrig. RSX lyckades nog genomföra ett par race.
Jesper V DEN-111 leder med 1, 1, 2, 1
-
Prognosen var helt rätt. Vi fick fyra bra race idag med vindar från 7-9 m/s innan lunch och 9-13 m/s efter lunch.
Själv missade jag det mesta av tät striden med dåligt trim,kassa starter, usel taktik, det mesta gick fel, det enda som var ok var att inget gick sönder, så jag vet inte hur det gick men det var bra och tät racing genom hela fältet.
Det var mest danskar i topp, att Jona fick en fjärde plats i ett av racen innan lunch är allt jag har koll på.
Första två racen var på en riktigt kort sprint bana, segraren gick i mål på ca 11 min.
-
Inga race idag, då vågorna var för stora.
Vind mellan 10-13 med byar upp till 16 m/s.
1. Robert Å SWE-13
2. Marcus R SWE-30
3. Daniel N SWE-131 -
Jag rundade kryssmärket när robban gick i mål, Marcus var väl halvägs ner på undanvinden, så det var inte så stora avstånd, de är alltid kortare när det blåser mycket.
Alla tre seglade otroligt sakta på kryssen, med för mycket speed så flög man bara över vågorna och krachade.
-
Prognosen höll vad den lovade, vind från väst 10-13 m/s med några kraftigare byar.
Tylösand visade sig från sin brutalare sida idag. Shore-braket var grymt som alltid och det var riktigt strömt inne vid stranden.
Ca 15 formula seglare dök upp samt ett gäng Kona seglare samt lite Kitare och Freestylers.
Första start för formula var satt till 11:00 och de flesta försökte ta sig ut i bryten med 9 och 10 m2 segel. Efter ett flertal haverier med knäckta lattor, mastbrott, mastfots haveri mm. var det endast 4 seglare som kom ut till startlinjen. Anders Løkken tog ledning före Robban, Marcus R och Dala.
Det spöregnade hela tiden så Anders hade svårt att se och rundade kick märket istället för kryssmärket och blev diskad i racet. Van gjorde Robban följd av Marcus och Dala. Vågorna var riktigt stora ute på banan och brytande så det var riktigt tungt och jobbigt, undanvindarna var riktigt spännade med go surf, svårt att köra ikrokad.Tävlingsledningen skickade in oss till stranden då de inte kunde se banan i regnet och inte kunde garantera vår säkerhet.
Anders missbedömde vågorna när han skulle upp och krashade sin bom och hans 10.0 blev till trasor.
Efter en kort paus kördes två race till med endast tre tdeltagare som lyckades ta sig ut.
Robban vann båda följd av Marcus R och Dala.
-
Kan även meddela att E6 utanför Ängelholm hade förvandlats till en kanal igår kväll. Ca 75 cm djup, helt perfekt speed strip.
Min hemresa tog 1,5 timme mot vanliga 30 min. -
Garda sjön är grymt bra. Men på sommaren väldigt mycket folk. För mycket i min smak.
1. Du måste boka camping. Torbole är bäst.
2. Du kan inte vild campa, det finns ingen plats att parkera på runt Garda sjön.
3. Bor du på camping i torbole är det gångavstånd till stranden, de flesta har sina grejor riggade utanför sin husvagn/bil.
4. Håll koll på dina prylar, det är mycket folk i rörelse, en bra dag 400 pers på vattnet, och de snos en hel del.Du kan läsa lite mer på min hemsida. Rulla ner till EM 2004.
-
http://www.speedsurfing.org/index.php?option=com_expose&Itemid=44
Hur många bra bilder som helst. Det har kört mer idag. Varmt och skönt, temp över 40 grader i luften.
-
Långa tampar ger en mer upprätt rigg. Masten är mer vertikal mot vatten ytan, ger större segel yta samt mer mastfots tryck.
Långa tampar ger bättre kontroll. Du står längre från riggen och kastfallskänslan är inte lika stor.Efter en hel del testande har jag i år betydligt längre tampar än förra året och det känns mycket bättre.
North sails har ett par som funkar riktigt bra, kostar 399:-
Har testat flera olika modeller genom åren och dessa är i mitt tycke de bästa.
Lätta att justera och glider inte, ända nackdelen är att beslaget är i metall och inte funkar ok i saltvatten då det blir korrosion på det om man inte sköljer av dem.