

taxel
Forumsvar skapade
-
När jag pratade med en besikningstjänstean så han att man inte kunde får en bil utan ståhöjd godkänd som husbil. Han läste innantill för mig något i stil med: ”…inte ståhöjd, därför kan inte ex. en (Cheva/Ford) van bli godkänd som husbil”. :frown:
Enl. besiktningskillen så har dom utförligare dokument att läsa, sådan som inte vi tydligen kan se. Har någon råkat ut för detta? -
Där ja!! Precis vad jag letade efter… Då var det min tur att tacka! 😉
/Torbjörn
-
Se bild här: http://www.vw-bus-t4.de/Forentipps/getriebeoel.htm <-Öleinfüllborung
Kan ju berätta en anekdot att när jag köpte min T4 så hade dom nyligen bytt koppling och när jag var på resa ner genom Tysklanad.Besökte en VAG-verkstad för att kolla upp ett ”vobblande ljud” i framvagnen så kom verkaren ut och höll sig för pannan och tog mig med ut i verkstaden. Han talade om för mig att det inte fanns någon olja i växellådan!! Å jag som kört drygt 100 mil sen köpet såg 1000-lapparna fladdra förbi. Det fanns 2st alternativ, byte till en utbyteslåda skulle gå på €2400 (24000kr) eller fylla på ny olja och hålla tummarna… Det fick bli det senare alternativet. Hade egagerat en verkmästare med provkörning, 2st mekaniker på en lyft i verkstaden och en bilförsäljare som tolk. Dom fyllde på lådan med olja och önska mig lycka till. För detta vill dom ha €0(!), sen peka han på kaffekassan och log. Jag tömde mina och tjejens fickor på alla mynt och tackade för mig. :cool2:
Efter en nervös resa hem stannade vi på VAG i Lund och bad dom kolla nivån. Hade inte läck en droppe. Började inse att dom nog tömt lådan vid kopplingsbytet och sedan glömt att fylla på. Kan tilläggas att dom tog 500kr (!!!) för att kolla nivån trots mina högljudda protester! Tack för den VAG i Lund!! Idag, 1000mil senare går lådan som en dröm utan oljud eller något trubbel. Kommer köra tills det rasar… 😀