Forumsvar skapade

Sida 51 av 164
  • the_novice

    Medlem
    26 november, 2006 vid 17:50 som svar på: TT i morgon
    Jester wrote:
    Japp. TB offrade sitt 6.0 till vindgudarna. Tyvärr var jag helt slut i kroppen då, och orkade inte ta tillvara på dom 30 minuter han köpte så dyrt… 🙂

    Trist för TB, missade bästa vinden, var tvungen att dumpa riggen (smart gjort, för övrigt). Han fick en lång promenad hem igår. Lite smått ironiskt sa han till mig innan att han inte skulle köra mer på den djupa sidan, men följde inte sitt eget råd. Vilket inte jag gjorde heller, utan jag var oxå där ute i mina försök till att plocka tillbaka förlorad höjd. Fick simma där ett bra tag (kändes som 10 minuter, men visade sig vara 3 minuter :)). Sen var det bara o åka hem, helt slutkörd i kroppen…

    Som tur var klarade sig TB med en enbart en fin uppsättning blåmärken!

    Vad hände, pajade grejorna?

  • the_novice

    Medlem
    26 november, 2006 vid 17:48 som svar på: TT i morgon

    Märkligt, det såg jag aldrig…
    Såg däremot en kitare som fick problem och fick göra en walk of shame. Det brukar ju inte vara så svårt att komma tillbaka till stranden om det inte är ren ostlig vind, då kan man ju hamna på fel sida om viken och därifrån är det en väldigt lång promenad…

  • the_novice

    Medlem
    26 november, 2006 vid 17:17 som svar på: 30 knopsvallen

    Grattis Ola, nu är det väl dags att börja logga lite på GPS-speedsurfing också och köpa en blå T-shirt…

    Håller med om att det inte är så himla krångligt att komma upp i 30 knop en kort stund med lite riktiga grejor, jag har ju fått upp hypern i drygt 30 knop med ocambrat gun-segel, men då var det på en bit plattvatten i björlanda… Bredden på brädan tycker jag gör rätt mycket när det är choppigt, då går det liksom inte att lirka och hålla brädan ur vattnet på samma sätt som man kan göra på plattvatten. Och varje gång brädan slår i så känner man hur det bromsar. Jag har en liten starboard sak på gång men den kommer väl inte med tomten utan möjligen med påskharen…

    Igår i TT tyckte jag det var väldigt choppigt men jag vågade kanske inte gå tillräckligt nära land (?). Sedan var det lite svårt att se pinnarna som märker ut stenarna när man har regnet piskande i ansiktet hela tiden. Var förövrigt 1 dm från en avbruten pinne som knappt syntes och körde rätt in i en annan sten i full fart men som tur var så tog det bara rejält stopp i tången. Nu var jag ju lite underriggad med mitt 5.6 (väntar på påskharen där också) medans andra körde 6.5-6.7, men framförallt surfan satte ju imponerande farter i dom förhållandena ändå!

  • the_novice

    Medlem
    24 november, 2006 vid 15:03 som svar på: Another big day at Lista, Norway

    Hur kommer det sig att man ser norrmän i Apelviken när dom har så bra surf hemma???

  • the_novice

    Medlem
    23 november, 2006 vid 21:17 som svar på: Helrails cutback

    Jo, det måste nog ha varit med fena och stroppar men det är väl fortfarande ca 0.5 kg för mycket? Fast det kanske var med blöta stroppar…

    Jag läste inte så noga och köpte ju inte tidningen heller, det är inte bra för min ekonomi. Hann annars se att Fanatic Allwave klassades som lite långsam och trög och mest för nybörjare i vågor :crazy:

    Fanatic har ju annars en Team edition på sina New wave som då kommer med ”custom” look och 0.5 kg mindre i vikt, hmmm…

  • the_novice

    Medlem
    23 november, 2006 vid 20:53 som svar på: Helrails cutback

    Jag bläddrade lite i senaste Windsurf (UK) idag där dom testat vågbrädor kring 80 liter. Alla låg kring 7.5 kg vad jag hann se, förutom en på 6.9, det låter ju nästan som 1 kg för mycket…
    Vad är det som händer, är det kolfiberprisets fel?

  • the_novice

    Medlem
    23 november, 2006 vid 19:20 som svar på: Vart tog SWT vägen

    Var kommer lägret att vara, körde ni i frankrike förra året förutom Karlstad?

  • the_novice

    Medlem
    22 november, 2006 vid 16:09 som svar på: Helrails cutback
    Ola H. wrote:
    När det gäller bottensvängen tycker jag en EVO-brädorna sitter lika bra som en trad, men de ger inte samms direkta feedback, dvs de känns liksom lite simmigare i känslan när det går fort än en bra trad-shape.

    Jag kanske kört för lite/för sällan så det tar väl lite tid varje gång innan jag blir varm i kläderna och hinner väl inte direkt testa så mycket olika svängar. Jag har nog kört rätt mycket (för mycket kanske) på bakfoten förut, tycker att det lätt blir så när man försöker få till lite vågridning i Apelviken tex.

    Under bra förhållanden däremot kan man ju försöka få till en lite mer riktig bottensväng och EVOn funkar ju väldigt bra då med, men en klassisk har på nått sätt en given radie där den ligger väldigt stabilt och svänger snävare och hårdare ju mer framfotstryck (och mastfotstryck) man får till. EVOn upplever jag mer som att den inte har en lika förutbestämd radie, vilket ofta är en fördel när man vill sikta in sig på läppen men samtidigt kan det ibland kännas lite vingligt. Största felet, av mig, är nog för lite framfotstryck och mastfotstryck, hoppas kunna få jobba på det till helgen. En repris i Vilshärad hade ju suttit fint…

  • the_novice

    Medlem
    22 november, 2006 vid 12:53 som svar på: Helrails cutback

    Ja nu skall det blir mera g-krafter i svängen, köpte Johans New-Wave 83l (det var innan jag såg din annons på proofen, f..n).
    Går lite emot strömmen (?) och kör stor klassiker och liten stubbie. Tycker framförallt att en New Waven ligger jäkligt gott i bottensvängen med fullt tryck på framfoten utan att brädan känns för stor. Gick utmärkt att guppa ut i Klittmöller och sedan rida in…

  • the_novice

    Medlem
    22 november, 2006 vid 10:29 som svar på: Helrails cutback

    Kul tråd, läste först titeln som Hell-rails och det stämde ju minst lika bra! 😉

    Hur funkar detta på stubbie kontra klassik?
    Har väl inte riktigt rätt nivå på min segling men upplever att det är svårare att använda hela railsen på EVO 62 då den är så kort, blir lätt en dykning i cutbacken istället särskilt om man har lite dålig fart, men det kanske beror på att just den modellen är extra kort snarare än att det är stubbie. Tycker annars att just det här med hela-railen biten faktiskt är goare med en klassisk, speciellt i bottensvängen, jmf med stubbie (som ju är bra på en massa annat)…

  • the_novice

    Medlem
    21 november, 2006 vid 15:09 som svar på: Vart tog SWT vägen
    Jesper_B wrote:
    – Ser att Peter D fortfarande är formulaansvarig. Toppen då har vi ju en kunnig meriterad projektledare! Skrik till om du vill ha lite entusiasm och annan hjälp. Tror denna konf är rätt forum att samla ihop folk på.

    Om jag fattat rätt så är det Peter D och Robban som håller i Formula biten även under 2007, men mest pga att det inte finns/hittats någon ersättare (själva skulle dom nog helst avstå). Så här bör ju självklart ett par stycken kunniga och engagerade personer gå in och hjälpa till.
    Jag kan själv tänka mig att hjälpa till en del, men vet inte riktigt hur mycket Formula det blir för min del nästa år (jag kommer bla att veckopendla till Karlstad, som ju iof har bra formula förhållande, men jag vill ogärna boka upp mig på något som jag inte kan fullfölja).

    Hemsidan är väl tänkt att utvecklas och bli ännu bättre, bla är tanken att tävlingsarrangörer själva skall kunna lägga in info inför sin tävling på förbundets hemsida. Vidare så kommer det förhoppningsvis att stå på hemsidan om man betalat sin årsavgift eller inte, all info finns ju så det är ju ”bara” ett programmeringsproblem…

  • the_novice

    Medlem
    21 november, 2006 vid 11:02 som svar på: Vart tog SWT vägen

    Vet inte om det var pga att det blåste en del den dagen eller inte (själv hade jag redan fått episk morgonsurf med masthögt sideshore i Vilshärad, så apelskvalpet lockade inte särskilt mycket på eftermiddagen…) men vi var väl 9 personer närvarande om jag minns rätt, varav en (undertecknad) kör formula. Det hela påminner ju väldigt mycket om ett helt vanligt årsmöte i en helt vanlig liten klubb inom vilken liten udda sport som helst. Dvs få går dit och dom som faktiskt tar sig dit åker då på en massa uppdrag. Förstår inte heller dom som verkar tro att förbunden är en massa herrar i slips som vill pumpa alla stackars surfer-lodisar på pengar. Förbundet är ju idéellt arbetande surfare som borde ha en elogé för att dom överhuvudtaget engagerar sig. Om det skall gå riktiga tävlingar i sverige (med internationellt godtagbar standard) så behövs det ett förbund som ansvarar för det hela och ser till att allt går rätt till. Att då tex inte betala årsavgift och sedan smyga sig in på tävlingar har jag svårt att förstå. Vem i vuxen ålder har inte råd med årsavgiften? Finns ju även reducerad avgift för amatörer och juniorer, och kostnaden motsvarar väl ca två fotstroppar, (kanske fyra för Pro)…

    Det finns ingen som känner sig manad att ta tag i Formula vad jag vet. Behövs ju verkligen, behöver väl inte räkna upp alla problem som funnits på tävlingarna på brist av information (?), men som exempel kan nämnas att det finns en regel att juniorer och amatörer bara kör ett varv på tävling för att lättare kunna komma in sporten (hinner då runt på racen och kan även pusta ut inför nästa race). I år så var det väl en junior som körde och vid dom tillfällen han körde ett varv så blev det ju närmast kaos i resultat listan…

    Protokollet kommer väl så småningom. Personligen så upplevde jag att det pratades/diskuterades väldigt mycket om problem med återväxten inom surfing och mycket mindre om tex tävlingsregler och klasser för formula, vilket jag hade hoppats på men prata med mig själv kan jag ju göra lika bra hemma…

    Resultatet inom svenska cuppen är väl det som ligger ute på hemsidan, vet inte om det borde ha klubbats igenom eller liknande med en efterföljande protest tid?

    /Krister (SWE320)

  • the_novice

    Medlem
    19 november, 2006 vid 10:17 som svar på: Vad kör ni 2007?
    surfan wrote:
    The_Novice wrote:
    Jester wrote:
    Beställ nu så har du dom lagom till maj nästa år. Om du har tur…

    Vilken av dom tänker du på då?
    Deb. fena går väl på 4-5 veckor…
    det tar 3-4 månader

    Ok, jag fick en formulafena på ca 4 veckor i sommras…

  • the_novice

    Medlem
    19 november, 2006 vid 10:15 som svar på: Rostbekämpning T4a
    Ola_P wrote:
    Sliprondeller blir det till en början på de ytor där det funkar, och sedan zinkspray. Vad bör man lägga utanpå zinksprayen? Det slits ju en del vid ex. vis tröskellådorna.

    Hur bekämpar man den rost som finns inuti typ tröskellådor? där är ju inte direkt lätt att komma åt.

    Zinkanoder i hjulhusen känns ju iaf värt att testa, skall se om jag kan hitta någon som kan hjälpa till att svetsa dit nått att sätta fast dom på.

    Finns stenskottsskydd, ger ett tjock slitskydd som är överlackningsbart. Går att lägga på alla nedre kanter, skärmkanter och andra ställen där det blir slitage.

    Det borde finnas hål för att spruta in rostskyddmedel (eller gammal olja blandat med lite diesel) med hjälp av en slang med spridare i änden. Har man inte kompressor så finns det även slang med munstycke att köpa till rostskyddsmedel på vanlig sprayflaska också.

  • the_novice

    Medlem
    18 november, 2006 vid 18:24 som svar på: gbg imon

    Askim var ju ruggigt bra idag, stadig vind på 2-12 m/s, förlängar-höga vågor och grym vinkel… 😮

Sida 51 av 164
Installera Surfzone som app?
PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

Surfzones app (PWA) har installerats.

Push notification permission blocked in browser settings. Reset the notification settings for website/PWA