the_novice
Forumsvar skapade
-
60 tävlande på longboard och inte en enda som körde Kona…: http://www.star-board.com/news.php?readmore=43
-
Tror inte det behöver vara ngt fel utan det är så det ser ut på segel med bred mastficka innan det är riggat. Den breda mastfickan gör att det ser konstigt ut innan det är riggad eftersom lattan och cambern ligger rak i mitten av mastfickan. När seglet sedan är riggat så kommer lattan och cambern istället att följa läliket i en krökt kurva som gör att det blir en längre ”väg” fram till masten. Detta gör att när seglet är riggat med alla cambers åt ett håll så är det lagom camber tryck. Det blir dock lite värre att trycka över seglet eftersom cambern och lattan då måste över ”mittenläget” i mastfickan. Men det är också detta som kan göra dessa seglen lite mer profil stabila eftersom cambertrycket ökar om seglet skulle börja tappa formen.
-
Skall det inte bli NV?
Blir det inte jäkligt byigt där då… -
Vad är det för 100km rekord, det har jag missat tidigare…?
Vad var det innan och vad krävs för att registrera ett rekord?Björlanda – Varberg (typ) borde väl kunna bli runt 100km, vore rätt kul att segla den sträckan…
-
Hankloose wrote:Köp en Hyper! Den e enligt vissa på konfen den enda bräda du behöver!! Tar segel från från 5.5 till 10.0!
Kul att du äntligen insett detta! 😀
Jag har kört 5.3 till 9.8 på HS96, går bättre ju mindre segel man slänger på…
-
Nej det kanske inte påverkar farten jättemycket men ljudet kommer från vibrationer och dessa kan paja fenan. Har haft en north shore fena som tjöt och sedan började spricka vid infästningen….
-
Japp, tyvärr så kan man inte lita på märkningen och dom på SP brukar varna för detta (local spirits är extra korta).
Jag roade mig en gång med att mäta upp mina tampar av olika fabrikat, obs samtliga märkta som 24″;Local Spirit: 21.6″
Gaastra: 23.6″
Neil Pryde: 25.2″Efter det så kör jag enbart med justerbara tampar…
-
Den optimala brädlinjen existerar väl inte? :confused2:
Halva nöjet är ju att skaffa nya prylar och fundera på vad man behöver härnäst, skulle man då helt plötsligt bli nöjd med det man har så behöver man inga fler nya prylar och då är det ju inte optimalt längre? :tongue:Tror annars ungefär på det som sagts ovan, det beror lite på var man bor, hur mycket man väger och hur man vill segla. Två brädor och tre segel bör väl räcka ganska långt. För min del (ca 68kg) är det ungefär HS96 (borde kanske vara en Isonic…) och sonic 85 (knappt inkörd ännu), med segel på 5.6, 6.5 (behöver ett nytt/bättre segel här) och 8.5 (borde nog också bytas ut).
Lite överlapp i segelstorlekar mellan brädorna är bra, då kan man byta bräda när vinden ändrar sig vilket går mycket snabbare än att rigga nytt segel…
-
the_novice
Medlem7 september, 2006 vid 11:38 som svar på: Rykte om en kommande bom till Stora udds viken BjörlandaKnatte wrote:Bommen skulle nog hamna uppe vid byn och innan sista biten på vägen till hamnen Just för att hindra folk att parkera på vägen. Tydligen det som var största problemet i sommar. Bilar som stoppar upp vägen:frown: :frown:Ok, det låter ju för jäkla trist!
Men visst det var helt knökat i sommras när jag körde lite formula där. Fullt med bilar längs med dikena och omöjligt att komma till med en trailer. Hoppas bara att bommen kommer vara öppen höst och vår.Hur är annars det med parkering vid själva båthamnen, får man stå längst ut vid jollarna/stranden?
-
Jag kör helst stubbie men skulle nog rekommendera en traditionell bräda som första bräda. I början handlar det ju mest om att kunna ta sig ut enkelt och dra av lite goa hopp och där tycker jag en traditionell shape passar bättre. För vågridning däremot är en stubbie klockren, särskilt i våra sega vågor, men det kommer väl lite senare i utvecklingen…
-
the_novice
Medlem7 september, 2006 vid 08:43 som svar på: Rykte om en kommande bom till Stora udds viken BjörlandaJag pratade också med en snubbe som ”ägde” parkeringen… (en kväll i somras, finns en tråd om det någonstans)
Om jag fattade rätt så skulle dom inte sätta upp en bom eftersom det bara skulle innebära att folk parkerade längsmed vägen istället. Däremot så skulle det dras en ny väg från båthamnen så att man inte behövde köra igenom hela villa området. Han jag pratade med var inte emot vindsurfare, snarare tvärtom, men det verkar finnas andra som är det bland dom boende. Så det är viktigt att hålla fartgränsen (rekommenderad 30) och att inte skräpa ned.
Själv undrar jag mest när bonden längs vägen dit ut skall bygga klart, han har ju byggt så länge jag kan minnas och det verkar aldrig bli klart….
-
Haha, du skall höra hur det låter i fiskebäck en bra dag då!
Många select fenor blir det…Om jag fattat rätt så beror det på att dem gjort bak-kanten för tjock. Om du känner längs med profilen så är den bra fram tills sista centimeter ungefär, där blir den sedan tjockare igen. Om man lägger en stållinjal (tex) emot så kan man se att det är en konkav del där, putsar man bort den delen så att det blir mer som en knivsegg så bör ljudet försvinna. Vet inte om dem gjort fenan tjock för att den skall vara starkare i bak-kanten eller om det är ett problem att gjuta rätt från början. Det är väl bla här som custom fenor är bättre gjorda.
Vill man inte putsa till sista biten på profilen så kan det räcka att grada av bak-kanten lite på ena sidan så att det inte blir helt symmetriskt, det skall tydligen kunna minska virvlarna som ger ljudet.
-
the_novice
Medlem6 september, 2006 vid 17:10 som svar på: En fråga om små segel, främst, men inte endast, till Dala:Logiken är ju glasklar. Jag har själv testat att köra 8.5 (arrows WB) en gång och tyckte inte det funkade alls. Ulf Sjöstedt körde väl annars med ett 9.0 (North -06) på söndagen i Halmstad racet och det funkade tydligen bra balansmässigt även om han inte verkade helnöjd med själva placeringen…
-
the_novice
Medlem6 september, 2006 vid 13:14 som svar på: Sjukt offtopic men va faen! Vad är dealen?fastforward wrote:Sorry om jag lät lite ”besservissrig” – tycker bara det är lite kul med sådana här saker som kan förklaras med lite enkel statistik (skrev trots allt den tentan 4 gånger och gick kursen 3 gånger så jag borde kunna det vid det här laget :D).Där är ju ett bra expempel direkt, om du gick kursen 3 ggr, skrev tentan 4 ggr och den rättades 4 ggr, det blir ju 3+4+4=11….
-
Speedkenta wrote:The_Novice wrote:Speedkenta wrote:Klart kul att det står att han är sveriges snabbaste man.
Men det är väl ändå fortfarande Bringdal som är snabbast…?
Inte med GPS
Jo med Navman GPS som inte kan kopplas till datorn…
