the_novice
Forumsvar skapade
-
Grymt bra!
Men jag har ett litet problem på K700i, jag kan bara se fram till ca kl 18.
Resten av bilden visas inte/får inte plats och det går inte att skrolla i sidled… -
Oregistrerad wrote:Exakt vad som gäller då en gippande windsurfare korsar den tänkta vägen för en bakomliggande – upphinnande – surfare, framgår väl egentligen inte, eller…? Normalt skall man naturligtvis se sig för innan man gippar, men det kan komma någon långt bakom som hinner ikapp den gippande om denne gör en lång skärande gipp. Enligt § 13 är det den upphinnande som skall väja. Skulle det vara den gippande som skall flytta på sig kommer han aldrig att kunna svänga så vida han inte först saktar in och släpper förbi alla bakomvarande eller gör en stagvändning. Skär man av någons riktning i gippen så betyder det ju att man legat högre i vind än den man ”stör” så då blir han ju väjningsskyldig av den anledningen.
Den som gippar måste självklart lämna plats åt dem nedanför och strax bakom, detta utnyttjas i kappsegling hela tiden…
När manövern är slutförd så gäller dem vanliga reglerna.Tyvärr ser man ganska ofta att folk laddar så inför gippen att dem inte ens bryr sig om att titta bakåt innan…
-
Real world Waves verkar inte gå att köpa/beställa ännu?
Vad jag kan se så är det bara Formula/speed som går att beställa… -
Stämmer, det stod fel i datarutan i PM men rätt i texten…
Enligt NP så har det bara 7 lattor också, tydligen så räknas inte topplattan… -
Jag har ingen vidare koll på detta men det är väl en billigare variant av Formula (för undomar?), där det max får vara 75% kol i masten, endast aluminium bommar, max 7 lattor och 3 cambers i seglen (RS slalom har väl 8?, hmmm), tufskin/D-ram brädor osv
mer info: http://www.formula-experience.org/
-
Planche Mag har en liten test av 7.2 i senaste numret (Juli-augusti).
Verkar ligga någonstans mellan V8 och RS6 seglen, med det är väl inte så oväntat. Verkar som dem flesta tillverkare numera har något med tre cambers för formula experience klassen? (RS slalom har egentligen fyra men en skall vara ok att ta bort…)
Priset ligger på 799 euro vilket är samma som för severnes fullrace segel Code Red…. -
Den väger 94 gram så vikten är nog inget större problem…
(kolbommar väger i regel ungefär samma som alu bommar, man betalar extra för styvhet och livslängd)Nyttan kan man ju däremot diskutera, det enda jag kan tänka mig att den möjligen skulle kunna hjälpa till med är att hindra akterliket från att få tag i vattnet när man lyfter upp masten ur vattnet…
Men har man brädan där så har den ju större lyftkraft. -
Först är det väl halmstad som gäller nu till helgen?
Risk för lite vind där också med högsommarvärme.
Såg att dem fick upp en websida i helgen också men anmälningstiden gick ut i fredags, hur tänkte dem där..? -
Fick hem en idag som bonus på en formula bom… 😮
Säljes oanvänd för 100:- -
Det är busenkelt, som sagts så körs GPSAR under Java så det är inga problem, däremot så behöver du en USB adapter eftersom mac’en inte har ngn serieport…
GPSAR klara numera också uppladdningen men det går även att köra med tex gpsbabel; http://www.gpsbabel.org/
-
JPS wrote:Dessutom verkar det som om mina tidigare sparade gpxfiler ger något bättre/snabbare värden i 3.3 än vad de gjorde i förra versionen. Har ni andra märkt samma sak eller kan det bero på felet ovan tro?
Jag har inte gjort någon direkt jämförelse men i princip så borde den äldre versionen kunna ge högre värden eftersom den avrundade i positionen. Det blir ju då en sämre nogrannhet i positionen och alltså får man större spridning i värdena och man borde kunna få ett högre maxvärde på 2 sec.
Är ju helt sjukt egentligen att överhuvudtaget kolla på 2 sec. värden. Vid 20knop så hinner man ca 20m på 2 sec, om man då har en osäkerhet på ca en meter (?) i varje mätpunkt så kan man alltså få allt mellan 18 och 22 knop från GPSAR….
Då är det ju mer rättvist att kolla på tex 100 meterstider eller ännu hellre 500m som även används för de officiella rekorden.
Senast i fiskebäck på speedtävlingen så var det väldigt jämt, skillde bara ett par tiondels knop bland de 5 första. Min GPS visade då 27.6 på displayen och GPSAR 3.3 ger senare ett 2 sec värde på 28.5…
Reglerna för t-shirt färgerna borde nog ses över…
Eller ännu värre man kanske klarade gränsen för sin t-shirt i GPSAR 3.0 men inte i 3.3, är det någon som vågat kolla??? -
fredrik.ygge wrote:The_Novice eller annan med erfarenget av midjesele: Nu har köpt selen, vad gör jag sedan? 😉
Alltså, hur skall jag justera utrustningen för detta? Spontant gissar jag att jag skall höja bommen ung lika mycket som kroken höjts och att jag skall flytta mastfot något framåt för att kompensera för minskad nedåtkraft på mastfot. På rätt spår?
Det enda som behöver ändras är egentligen lite kortare tampar, jag borde kanske ha rekommenderat justerbara linor ihop med midjeselen…
Justerbara tampar har fördelen att man kan ändra längden under segling och få en bekväm stans oberoende av bomhöjden och vid olika seglingsrikningar (kortare på kryssen jmf med slör).
Har du fasta så kan du prova att höja bommen lite men kör resten av trimmet som vanligt. Kolla annars om du har några andra fasta linor liggande, det kan skilja en hel del mellan fasta linor av olika fabrikat med samma märkning, local spirit är/har varit nästan en hel storlek mindre än vad märkningen säger.I princip så beror väl bomhöjd och mastfots position av varandra men jag upplever inte att förhållandet är 1:1 som en del säger och kollar på avståndet mellan bom och aktern på brädan mm. Jag tycker att en liten ändring av mastfotens postion påverkar brädans läge mer än motsvarande ändring av bomhöjden, så flytta inte mastfoten till en början åtminstånde.
-
Oscar wrote:Hehe, undrar hur många seglare här på konfen (inklusive mig själv) som toppar ut innan ett freerace segel gör det…men man vill ju gärna tro sig vara lika duktigt som Bringan…..
Allt är ju relativt, frågan var väl inte hur många som Bringan kan köra skiten av på ett freerace kit utan hur många som går bättre på ett race kit jmf med ett freerace kit?
(Jag har inget emot just Daytona om det är där skon klämmer…)
-
Svanvik wrote:Vad sysslade alla race/slslom nissar med typ 00-04?
Då körde dem Formula, slalom var helt ute då…
-
lbj wrote:Allt detta låter ju bra
Men…. Vad skall jag segla på för att gå lika fort som ni andra
Det fattas ju 2 knop på senaste GWC speed
Beror det bara utrustningen eller??Vad körde du för segel senast, V8 7.5 ?
Jag tycker freeride/freerace segel har en tendens att toppa rätt tidigt i fart. Dem har bra bottendrag men har för mycket buk för att gå fort, delvis en trim fråga kanske men ett race-segel fortsätter att dra framåt när ett freerace segel tappar formen i byarna. Men en lite modernare bräda skulle nog göra störst skillnad…
