the_novice
Forumsvar skapade
-
Klint wrote:Hade varit intressant att veta vilka brädor som testades, Starboard iSonic kanske.. ?
Ok, i maj numret:
Små slalom: AHD tracer 79, Exocet Turbo Boost 58, JP Slalom Pro 84, RRD X-fire 85, Starboard Sonic 85, Tiga Hyper X 85.Mellan slalom: AB+ Slalom 58, AHD tracer 90, Exocet Turbo Boost 62, F2 SX S, Fanatic Falcon Slalom 91, JP Slalom Pro II 94, RRD X-fire 95, Starboard Sonic 95, T1 RS 59
April Numret:
Större slalom: AB+ Slalom 62, AHD Tracer 113, Exocet S3 II, F2 SX M, Fanatic Falcon Slalom 111, JP Slalom II Pro 114, RRD Spitfire 125, Starboard ISonic 115, Carbon Art Slalom 70, Tiga Hyper X 115Segel: Gaastar Vapor 6.5, Naish Stealth 6.5, NP RS6 6.7, NS Warp F2006 6.8, Space Dog Sails SL Racing 6.6, Maui Sails TR-2 6.6
Vad har då dem andra gjort för tester på slalom prylar?
Inget foto! Som man brukar säga… -
Antar att en session är en logfil man skickar in (?), då tycker jag alternativ 1, särskilt om databasen kommer att uppgraderas så att det går att söka på olika brädor tex.
Om man vill jämföra toppfart och snittfarter med olika segel men samma bräda, eller omvänt samma segel på olika brädor så gör man ju detta på en given spot en given dag men man vill ju kunna lägga in detta som flera olika sessions för att jämföra prestandan. Att köra en heldag på olika brädor och segel och sedan logga in detta som en enda session tycker jag blir väldigt konstigt.
-
Det finns dataspel som tex Virtual Skipper där man kan köra race med allt från jolle till Americas cup båtar, kanske inte bästa träningen men lite kul är det och kräver taktik för att vinna…
-
Maj numret av PM kom idag, 6 st små och 9 större slalom brädor testade, I rest my case… :cool2:
Just det, Turbo Boost 58 blev testvinnare i lilla klassen. Inte så stor skillnad på ren topfart men mer lättkörd och ”guld” i choppen…
-
Halloba, funkar inte köp och sälj för slalomprylar..?
-
Min rangordning:
1. Planche Mag., bra tester och tekniktips (lite minus för språket…)
2. Boards, också bra tester och tekniktipsWindsurf har jag aldrig gillat ngt vidare och amerikanska tidningar går bort direkt (bara reklam för amerikanska firmor). Surf läser jag inte av princip skäl eftersom den är tysk, dem har ju tom infiltrerat sjöväderrapporterna… 😡
-
slim_jim wrote:Någon som tycker att jag är ute och cyklar?
Hmm, av tre möjliga så återstår det möjligen en punkt…
Håller nog med lite om antalet klistrade trådar, kan dem inte läggas under tex favoriter istället..?
-
Oregistrerad wrote:Annar har jag förstått att det är ganska mycket stora volymer idag. P.s väger runt 70 kg D.s
Vänligen Jeppe!!!
Obs, det är inte stora volymer som gäller idag utan bara bredare brädor jmf med förr!
Bredden bestämmer nu mycket mer om en brädas range och volymen är inget bra mått längre. En bredare bräda planar tidigare (klara också större fena och därmed också segel), men för att inte bli för klumpig i högre vindar så görs dem nu kortare, och kan då köras med mindre segelstorlek. Brädan får alltså ett större register jmf med äldre design. Till din vikt så behövs det ju i princip inget större än ca 90liter för att dra rigg, så kolla istället på vilka segelrekomendationer tillverkarna anger. Med ett 7.5 som största segel så tror jag att tex Isonic 105 är perfekt…
Beror ju lite på vilken inställning man har till surfandet men begagnat är ju mer prisvärt om man inte riktigt vet vad man är ute efter…
-
Det ser ut att vara i TT?
Goa gubbar, har flytvästen krympt..? -
Ola_P wrote:Vad finns det för krav på ventiler?
Jag skulle vilja sätta min golvventil i bakluckan, finns det nått som hindrar det?
Takventilen, den får inte gå att stänga eller hur är det?Nu är det ju ett antal år sedan jag reggade ngt för boende men då var det takventil som inte går att stänga som gällde (dem flesta takventiler är spärrade vad jag vet). Jag satte då också en ventil längst ned på en av framdörrarna och det var helt ok. Gller väl bara att man inte täcker för med prylar på insidan. Det skulle även finnas en väl synligt gul varningskylt (dekal) om att man inte får sova i tillslutna utrymmen (köps i välsorterade husbils affärer). Jag satte min dekal på en aluminium plåt som jag popnitade fast väl synligt, då gick det lätt att flytta den om/när man vill bygga om utan att behöva köpa en ny dekal…
-
Oscar wrote:Tror ni är ute och cyklar i storleksträsket grabbar :laugh:
Kolla listan på reggad utrustning vid Mondial du vent. Det är stort som gäller!
Nja, det är väl snarast så att dem flesta är storväxta…?
Finns ju både isonic 105 och Manta 59 reggade. Fyra segel från ca 5.5 till 8.5 plus två passande brädor, en stor och en liten. -
Man slipper ju montera upp lastskydd också varje gång man skall besiktiga och bara det kan ju vara värt en del… 😉
För husbilsreggning måste man väl ha både golv och takventil så lite extra meck blir det.
-
Ok, segel och mast ligger då ungefär samma i pris som de förbeställda Code Red och tillhörande master, vilket ju iof är för sent nu men det är ju alltså ingen jättestor skillnad.
Jmf man med NP så är det ju helt klart billigt…
Warpen och deras master vet jag inte hur dem ligger till… -
Med risk för att låta som en tjötig försäljare så sitter även tack-strappen bra till skillnad mot andra förlängare… 😉
-
Att inte ha några repor på fenan, samt rätt trim på riggprylarna så att man inte får allt tryck på bakfoten är viktigt. Sedan gäller det att inte trycka för hårt eller hastigt på fenan när man passerar chop…
En test man kan göra när man seglar är att titta bakåt på ”kölvattnet”. Det skall inte bli något spår efter fenan där luft kan sugas ner, har du det så trycker du förmodligen för hårt på bakfoten i förhållande till farten.
